Koska koiralla on murrosikä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hei"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hei"

Vieras
Meillä on 1v2kk ikäinen uroskoira ja olen odotellut, että koska tulee se kamala paljon puhuttu murrosikä. Vielä en ole huomannut mitään murrosiän oireita. Että onko se vielä odotettavissa, vai päästiinkö näin helpolla?

[QUOTE="hei";26566668]Meillä on 1v2kk ikäinen uroskoira ja olen odotellut, että koska tulee se kamala paljon puhuttu murrosikä. Vielä en ole huomannut mitään murrosiän oireita. Että onko se vielä odotettavissa, vai päästiinkö näin helpolla?[/QUOTE]

Meillä toisella uroksella iski vuoden iässä ihan hirveä uhma-/murrosikä. Joka päivä väännettiin jostain asiasta. Toiselle urokselle ei tullut ollenkaan. Ja onneksi vanhemmallakin loppui juuri ennenkuin nuorempi tuli taloon.

[QUOTE="puksu";26566827]Meillä toisella uroksella iski vuoden iässä ihan hirveä uhma-/murrosikä. Joka päivä väännettiin jostain asiasta. Toiselle urokselle ei tullut ollenkaan. Ja onneksi vanhemmallakin loppui juuri ennenkuin nuorempi tuli taloon.[/QUOTE]

Eli toivoa on ettei tulis ollenkaan :)

Eka tuli meille siinä 9kk- 1 vuoden välillä. Vähän rauhottui, nyt 1,5 v ja selvästi havaittavissa uutta kierrosta.... 2 vuoden paikkeilla yleensä tulee toinen uhmakausi.

No mulla on vähän niin ja näin uskonko noihin murkkuikä ja uhmaikä- juttuihin.
Tuossa vuoden iän kieppeillä nyt on uroksilla ihan selkeästi hormonien aiheuttamaa myllerrystä kun pojasta tulee mies ( :D ) ja se nyt joillain selkeitä murkkuiän oireita aiheuttaa.

Mutta että se uusiutuisi joskus 1,5v-2v ja tuleeko vielä uusia kierroksia?
Tuo ei ihan uppoa..

[QUOTE="vieras";26567997]No mulla on vähän niin ja näin uskonko noihin murkkuikä ja uhmaikä- juttuihin.
Tuossa vuoden iän kieppeillä nyt on uroksilla ihan selkeästi hormonien aiheuttamaa myllerrystä kun pojasta tulee mies ( :D ) ja se nyt joillain selkeitä murkkuiän oireita aiheuttaa.

Mutta että se uusiutuisi joskus 1,5v-2v ja tuleeko vielä uusia kierroksia?
Tuo ei ihan uppoa..[/QUOTE]

No tuo kahden ikävuoden murkkuikä johtuu ihan siitä että koiran viettirakenne kypsyy ja sille muodostuu mahdollisesti dominanssia. Tuonne 2 vuoden ikäänhän saakka koira on mieleltään vielä melko pentu, aikuiseksi se kasvaa vasta tuossa parin ikävuoden jälkeen. Sen jälkeen ei tule uusia kierroksia, vaan sitten alkaa vanhuusoireet kun alkaa, eli yleensä ne ikävuodet siinä välissä on melko rauhallista ja tasaista aikaa koiran kanssa.

Yhteistyössä