Koska kerroitte töissä raskaudesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja asperin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

asperin

Vieras
Viikkoja nyt 10+5. Pari päivää sitten kävin neuvolassa ja sydänäänet kuuluivat dopplerilla jo. Samoin ultrassa viikolla 6+1 sydämen syke näkyi ja tuli tarkastettua, että kaikki on ok.

Töissä olisi tilanne, että olisi hyvä tunnustaa tuleva äitiysloma tai on vaarana, että yksi henkilö joutuu lopettamaan, kun töitä ei välttämättä ole riittävästi tulevaisuudessa. Jään tosin äitiyslomalle vasta tammikuussa, mutta tiedolla voisi olla merkitystä työtoverini työn jatkoon...

Uskallanko? Tämä on tosin jo toinen lapseni ja vatsa on jo levähtänyt sellaiseen malliin, että joku voisi jo ulkonäöstäkin ehkä arvella jotain...

Mä kerroin lähimmälle esimiehelle heti kun olin ultrassa nähnyt sydämen sykkeen. Toiselle esimiehelle kerroin muistaakseni joskus rv 16 ja loput tajusivat kun tajusivat.

Mun mielestäni voisit kertoa lähimmälle esimiehellesi, niin hän osaa suunnitella jatkoa

np-ultra on parin viikon päästä, mutta sain tietää, että työkaverini työsuhde on katkolla elokuun lopussa, joten päätöksiä luultavasti tehdään ihan näinä päivinä...

Mä sain tietää saaneeni vakituisen työpaikan ja tein plussatestin heti seuraavana viikonloppuna. En siis voinut alkuun hiiskuakaan raskaudesta töissä, kun olin koeajalla ja halusin ensin "ajaa itseni sisään" uuteen taloon. Koeajan loppuun en voinut asiaa pimittää (silloin raskausviikkoja jo n. 25).
Mulla ei raskaus näkynyt kovin aikaisin, joten samassa toimipisteessä oleva pomokaan ei osannut mitään aavistella.

Kerroin rv 17, kun alettiin puhua siihen malliin syksyn töistä, että vaihtoehtona oli joko valehdella (ja selitellä sitten myöhemmin) tai paljastaa totuus. Nyt rv 28, koeaika ohi ja äitiysloman alkuun 5 viikkoa. (=

Jos olet jo vakituinen työntekijä, niin ei varmasti ole mitään estettä, mikset voisi samantienkin kertoa raskaudesta vallankin, jos se työkaverisi asemaa helpottaa.

Minä kertoisin jos olisin sinä. Ajattele miten hyvä mieli tulee, jos työkaverisi saa jatkaa työtään sen vuoksi, että kerroit ajoissa. Hyvin epätodennäköistä, että raskautesi menisi enää kesken.

Ja sitten taas, jos työkaverisi duuni pistetään katkolle ja kerrot vasta myöhemmin, voidaan sanoa että: "..voi kun olisimme tienneet aikaisemmin, niin olisi tuo X voinut jatkaa meillä..." Mikä ei tietenkään olisi sun vika, mutta helposti tulisi sellainen olo, ainakin mulle.

Tsemppiä!

riippuu ihan työpaikasta ja sen hengestäkin, koska kerrot..ite kerroin np-ultran jälkeen työparilleni,koska saatiin "huono" vastaus ja olin hieman sekavassa mielentilassa ennenkuin saatiin istukkabiopsian vastaus..kuitenkin lähimmille työkavereille, joiden kanssa muutenkin puhuttiin asioista,olin kertonut jo heti kun itsekin sain tietää..työnantajani sai tietää vasta puolessa välissä..

Aion kertoa siinä vaiheessa pomolleni, kun en saa enää vatsaa peiteltyä. Nyt menossa rv 11+3. Ajattelin, että vasta rakenneultran jälkeen kertoisin, eli joskus rv 20, mutta voi olla, että mun massukka tulee sitä ennen jo esiin niin, ettei asiaa pysty salailemaan. Mutta niinkauan kuin pystyn, pidän tiedon omanani.

Meilläkin työpaikalla sellainen tilanne, että mitä aikaisemmin kertoisin, sitä paremmin mun hommat saataisiin siirrettyä kunnialla jollekin toiselle tai palkattua uusi ihminen niin ajoissa, että ehtisi kunnolla oppia tehtävät, mutta en nyt aio murehtia sitä, vaan itsekkäästi mennä niin pitkälle tämän kauan toivotun raskauden kanssa, että tiedän kaiken varmasti olevan kunnossa.

Viime raskaudste kerroin viikko ennen np-ultraa (rv 11), kun tarvitsin vapaapäivän... kävipä sitten niin, että parin päivän päästä kertomisesta tuli merkit keskenmenosta... No sinänsä oli hyvä, että olin kertonut, sillä sain sitten sairaslomaa toipumiseen ilman suurempaa kohua.
Nyt olen raskaana ja rv 20 tulee täyteen sunnuntaina. En ole vielä kertonut muille kun yhdelle, joka itsekin on raskaana, mutta eiköhän asia tässä piakkoin tule julki... Esimieheni on vielä 2 kk virkavapaalla, mutta pitänee kertoa ylemmälle pomolle niin saavat alkaa miettiä tuuraajaa...
Laissahan asia on esitetty niin, että raskaudesta tulee kertoa viimeistään 2 kk ennen äitiysvapaan alkua... Harva pystyy mahaansa niin pitkään kuitenkaan piilottelemaan...

Onnellista odotusta kaikille!

Minun mielestäni kannattaa kertoa pomolle ennenkuin se toinen työntekijä jää ilman työtä.
Tuttavani (yrittäjä) oli todella harmissaan, kun eräs työntekijä kertoi vasta ihan viime tipassa äitiyslomastaan ja näin ollen eräs toinen työntekijä ehti lähteä määräaikaisen sopimuksen loppumisen jälkeen muualle töihin. Yrittäjä-tuttavani joutui sitten etsimään ihan uuden työntekijän.

Kyllähän tuollaisessa tilanteessa voisi kertoa. Et kertonut onko sinulla itselläsi vakipaikka kuitenkaan. Et nimittäin todellakaan ole velvollinen kertomaan asiasta, mikäli et halua. Mieti tilannetta omalta kantiltasi, mikä on SINULLE paras vaihtoehto. Jos sinulla on vakipaikka, en näe mitään syytä, miksi et kertoisi. Samalla kun kerrot, voit sanoa, että et muutoin olisi näin varhaisessa vaiheessa tullut kertomaan koko asiasta ja toivot, että asia pysyy salassa vielä jonkun aikaa, kunnes itse olet halukas kertomaan muille.
Niskapoimu ultra on monelle sellainen virstanpylväs, jonka jälkeen uskaltaa kertoa raskaudestaan. Vaikka olet nähnyt sikiösi jo aikaisemmin ja kuullut sydänäänet, voi ultrassa tulla eteen jotain muuta uutista, jonka takia on mukavaa, että kaikki eivät vielä raskaudestasi tiedä. Jos siis joutuu menemään jatkotutkimuksiin yms. eikä halua tehdä asiasta tiliä kaikille työtovereille. (Älä siis säikähdä, ajattelen vain kaikilta kanteilta tilannettasi).

Eli voisit kertoa vain lähimmälle esimiehellesi ja painota hänelle sitä, että olet vasta alkuvaiheessa koko raskautta, ja eihän sitä tiedä mitä tulee tapahtumaan, mutta halusit tulla kertomaan asiasta, jotta kollegasi saisi mahdollisesti jatkaa. Voit myös sanoa hänelle, että et ole käynyt vielä ensimmäisessä ultrassa, joten mielellään odottelet sinne asti ainakin kunnes muille saa kertoa.

Mukavaa odotusta!

Kiitos kaikille. Uskaltauduin kertomaan jo ennen ultraa. Hyvä kommentti oli myös se, että jos tässä käy huonommin, tarvitsen kuitenkin sairaslomaa ja silloin on kerrottava esimiehelle kuitenkin.
Oma paikkani on vakituinen ja uskon, että mainitsemani määräaikainenkin saa nyt jatkaa, kun on työpiste ja paljon töitä tarjolla.
Hyviä kommentteja teillä!