Koska gynelle?

• Viestiketjun aloittaja anni
  • Ensimmäinen viesti
anni
Olen parikymppinen neito, mutten ikinä käynyt gynellä, tunnen jotenkin suurta pelkoa ja vastenmielisyyttä koko ajatusta kohtaan... Pillereille ei ole tarvetta, mutta olen miettinyt, josko pitäisi mennä ihan vain sen takia, että tarkistettaisiin kaiken olevan ok. YTHS:n palveluita en tahtoisi käyttää, tällä paikkakunnalla ainoastaan miesgyne. Mitä mahtaa yksityisellä maksaa, sisältäen jotkut peruskokeet? Ja miten hitossa tästä pelosta pääsee, edes sen verran, että saan itseni varaamaan ajan...

jee!
Mulla oli hetki sitten aivan sama tilanne. Minulle ajatus gynelle menemisestä tuntui äärettömän vastenmieliseltä ajatukselta ja selittelin vain itselleni, että kun en tarvitse pillereitä, niin ei sinne tarvitse raahautua ja maksaa itseään kipeäksi. Lopulta kuitenkin varasin ajan ja ajattelin sen olevan palvelus minulle itselleni. Sen jälkeen ei tarvitse enää miettiä päätään puhki, että pitäisi mennä ja pitäisi mennä...Sen jälkeen olet yhtä uutta kokemusta rikkaampi. Ei muuta kun varaat vain ajan netin kautta(ei tarvitse uskaltaa edes soittaa). Saat itse valita lääkärisi. Yksityisillä lääk.asemilla näin voi toimia. Sitten vain kerrot gynelle sisään astuessasi, että haluat esim. perustarkastuksen ja papan, koska sinulle ei ole niitä koskaan aikaisemmin tehty/otettu. Hetken rupattelette (lääkäri kysyy menkoistasi, ehkäisystäsi, onko kumppani ollut kuinka kauan jne...) Sitten hän pyytää sinua ottamaan alavartalon paljaaksi ja asettumaan pöydälle ja jalat jalkatukiin. Hän suorittaa tutkimukset ja hetkessä kaikki on ohi. Sen jälkeen voit olla ylpeä itsestäsi, että sait suoritettua asian, joka on ollut sinulle aikaisemmin kammotuksen kohde. Koko hommaan menee aikaa n.20 minuuttia.

Nyt vain varaat ajan reippaasti. Se on koko homman vaikein asia suuren kynnyksensä vuoksi. Loppu sujuukin ihan melkein itsestään.

Tsemppiä sinulle ja ilmottele jos uskaltauduit!

Nina
Hei,
olen aivan samoilla linjoilla tuon aikaisemman kirjoittajan kanssa. Parikymppisenä sinne kynelle on kuitenkin viisainta mennä, jotta tulee kaikki tarvittavat kokeet tehtyä ja siltäkin osin tarkistuttaa keho.

Minä kävin yths:n lääkärillä, taisipa olla aivan tavallinen lääkäri, joka minulta otti papakokeen, ei tarvitse olla gynekologi.
Jos käytät yths:n palveluja noin niinkuin muutenkin niin mielestäni on hyvä, jos ehkäisystä/papatulokset ja muut läytyvät samasta paikasta.
Sitäpaitsi mielestäni maksaisit yksityisellä aivan turhasta, kun olet maksanut yliopiston jäsenmaksun ja näin saat käyttää yths:n palveluja.

Reippahasti vain, se on oman terveytesi kannalta tärkeä askel kohti vielä täydellisempää aikuisuutta!

vera
mä olen tässä samaa miettinyt monta kuukautta.. olen kans 20-vuotias jo enkä ole käynyt, jotenkin tuntuu että pitäis käydä, just tarkistuttamassa että kaikki on kunnossa. ehkäpä mäkin nyt sitten näiden rohkaisevien ja kannustavien viestien ansiosta uskallan mennä kun on ollu myös tota kammotusta hiukan että mitä se oikeen sohii sinne... ;) mutta tuskin se nyt ketään tappaa kun siitä kaikki on kunnossa selvinneet.

Yhteistyössä