korvikkeen antaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja muru
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

muru

Vieras
oisko vinkkejä miten saisi vauvan 2kk juomaan korviketta? Nyt olen vihdoinkin löytänyt sellaisen pullotutin, josta vauva juo äidinmaitoa mutta korviketta ei suostu edelleenkään juomaan millään. Alkaa olla jo ongelma, kun vauva herää yöllä 2-3 tunnin välein syömään ja päivällä on 1-2 tunnin välein rinnalla. Alan itse olla jo niin väsynyt valvomiseen, että pakko saada jotain helpotusta.

Toinen ongelma on se, ettei vauva rauhotu kuin syliin ja silloinkin täytyy kävellä ympäri kämppää. ei suostu millään olemaan sängyssä, lattialla tai edes sitterissä. mikä avuksi?

Oletko kokeillut sekoittaa äidinmaitoa ja korviketta? Voisit lisätä korvikkeen määrää hiljalleen suhteessa äidinmaitoon, kunhan vauvasi tottuu sen makuun. Eipä nyt parempaa vinkkiä keksi, mutta tsemppiä yritykseen ja voimia!!!

Voisit ehkä kokeilla jotain toistakin korvikemerkkiä, ellet jo ole tehnyt niin? Tuo äidinmaidon ja korvikkeen sekoittaminen voisi myös toimia.

Vauvat ovat kovin eri luonteisia. Meillä tuo kakkonen oli juuri kuten teidänkin vauva, esikoinen alkoi nukkua yöt läpeensä parikuisena ja viihtyi päivisin itsekseenkin. Mutta tämä kakkonen, hui hai!

Kakkonen alkoi viihtyä itsekseen hetkiä noin nelikuisena, kun osasi jo käyttää käsiään ja hivenen liikkua. Kun osasi siis itse lattialla ottaa lelun käteen ja kenties jopa vaihdettua sen. siihen saakka kakkonen oli käsityö, aina sylissä - eikä edes nukkunut kuin noin puolen tunnin unosia päiväsaikaan. Samoin rintaa söi parintunnin välein alkuun yötäpäivää. Hiljalleen alkoi nukkua ensimmäisen yöuniajan 3-4 h (taisi olla kolme kuukautta silloin) ja siitä uniaika vähitellen piteni. Viisikuisena alkoi nukkua parin tunnin päiväunet pihalla.

Että tuo väsymys on nii-iin tuttua. Yritä selviytyä päivä kerrallaan ja keskity vain vauvan hoitoon jos suinkin voit. Voimia!

Oletko kokeillut rintareppua tai kantoliinaa siihen, että ei viihdy kuin sylissä. Saisit ainakin kätesi vapaaksi. Täytyy vaan lohduttaa sillä, että ei tuo enää kauaa kestä. Toi ikä on vaan sellainen, että täytyy olla paljon sylissä.

Meillä myös vauva 2kk iässä halusi vaan olla sylissä, ei viihtynyt ollenkaan yksin. Vähän kerrallaan aloin laittaa lattialle, sitteriin jne ja menin käymään esim keittiössä. Enkä heti ensimmäisen kinahduksen tullen mennyt paikalle vaan huutelin sieltä jotain rauhoittavaa. Nyt hän on tasan 3kk ja viihtyy pitkiäkin aikoja yksinään, seurailee muiden touhuja tai katselee leluja. Ei vielä ole kovin aktiivinen lelujen kanssa, katselee vaan ja välillä heilauttaa :)

Pidän sitteriä myös usein keittiön pöydällä (iso pöytä, tuolit sivuilla edessä niin ei pääse tippumaan millään konstilla) ja olen laittanut lelun roikkumaan lamppuun ;) siinä viihtyy hyvin, katselee joko lelua tai minua.

Rintarepussa kulkee myös hyvin mukana, välillä kun vien pyykkejä ulos, haen postin tms.

Kummityttöni myös on sellainen tänttärä että... sylissä vaan pitää olla ja saavat kanniskella yötä myöten, kitinä alkaa heti kun meinaa istua tai pysähtyy muuten vaan.. Siitä saavat kyllä syyttää itseään kun ovat totuttaneet siihen. Myötävät sen kyllä itsekin mutta eivät ole osanneet tehdä asialle mitään. Tyttö on puolen vuoden ikäinen joten luulisi loppuvan viimeistään näihin aikoihin kun vähitelllen lähtee liikkeelle.

Syötin puoli vuotta vauvaani kaikki yöt kolmen tunnin välein enkä tullut edes pohtineeksi, että siihen pitäisi parannusta saada ennenkuin muutakin ruokaa alettiin antamaan. Sain kyllä nukuttua päiväunet samaan aikaan kuin vauvakin. Yöt kyllä sitten rauhoittuivat pikkuhiljaa iltapuuron menekin myötä. Josko jaksaisit vielä kuukauden ja aloittaisit sitten illalla vellien syötön. Se useilla on pidentänyt yöunia.

Kuulostaa siltä, että vauvallasi olisi ilmavaivoja. Tuo kantaminen ja syliin rauhoittuminen on todella tuttua myös meillä. Samoin syöttöväli on täysin normaali tuon ikäisellä, valitettavasti. Itse yrittäisin vielä sinnitellä ilman korviketta, sillä 3 kk:n iässä vatsavaivat yleensä helpottavat ja toisaalta yösyöttöjen välikin alkaa pidentyä. Tsemppiä!!!

Yhteistyössä