Korviketta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oma maito ei riitä...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

oma maito ei riitä...

Vieras
Heippa!
Tyttö kohta 2kk ja syö aina iltapäivisin rintaa tunnin välein. Lastenlääkäri sanoi ettei näin voi jatkua ja käski antaa korviketta aina imetyksen jälkeen, niin paljon kuin lapseen uppoaa. Syömisvälit pitäisi venyttää 2-3 tuntisiksi (no olisihan se minustakin mukavaa!).

Eli näyttää siltä, ettei maitoni riitäkkään kun kerran vauva pidemmälläkin aikavälillä haluaa syödä niin usein. Olin ajatellut että kysynnän ja tarjonnan lait pätevät, niinkuin imettäjiä opastetaan.

Mulla on kyllä nyt vähän mieli maassa, olisin niin kovasti halunnut täysimettää ja vaikka järki sanoo että älähän nyt pidä itseäsi mitenkään huonona, niin kuitenkin on sellainen huono olo. Voi että!!

Onko kellään vastaavaa kokemusta?

Minulla on reilu 2 vk:n ikäinen tyttö ja tässä vaiheessa joudutaan antamaan Tuttelia lisäruokana.Sairaalassa ollessa jo jouduttiin antamaan lisäruokaa kun ei omista varustuksista tullut tarpeeksi.Eikä tuota maitoa tunnu tulevan sen enempää nyttenkään.Eli meillä alotetaan tissillä(molemmat tissit)ja sitten annetaan korviketta lisäksi.Ja meillä ainakin tietää ettei tyttö ole saanut rintamaitoa,kun huuto alkaa kun sylistä laskee vaikka sitteriin.Eli Tuttelia vaan lisäksi niin ei tarvitse olla koko ajan imettämässä.Ja tärkeintä on että lapsi saa kuitenkin ravintonsa ja mahansa täyteen vaikka korvikkeen kanssa.Eli ei meillä ainakaan tulla imettämään 6 kk:n asti mikä olisi tietty ihanteellista.Ja tuota korviketta annan myös yösyötöllä.Joten ei kannata potea huonoa omaa tuntoa,että joutuu antamaan korviketta.

Imettämisestä kyllä luovutaan turhan helposti, mitä sitten jos vauva on rinnalla tunnin välein? niinhän pikkuvauvat tekevät? jospa vauva itkee sitä että lasket hänet sylistäsi, pidä vaan rauhallisin ottein kiinni ja hyvänä.

Niin, minäkin olen itse tuota mieltä, siis että imetyksestä luovutaan liian helpolla. Olenkin tässä vähän kahden tulen välissä. Jos kerran lääkäri sanoo että harvenna välejä ja että vauvan kasvu voisi olla nopeampaa (vaikka vielä ihan OK rajoissa) niin tuntuu väärältä olla noudattamatta ohjetta. Toisaalta haluaisin antaa omalle maidontuotannolleni mahdollisuuden. Kävin eilen ostamassa korviketta mutten ole vielä antanut. Tyttö oli rokotuksen jäljiltä uninen eikä eilen syönnyt kuin 2-3 tunnin välein (vai kuulikohan se lääkärin määräyksen?)

Pelkään että jos annan periksi ja syötän korviketta niin oma tuotanto alkaa hiipumaan. Toisaalta olisi tosi paha pitää lasta nälässä tai ""kitukasvuisena"" olemalla itsepäinen täysimettäjä.

Kiva kuulla muiden kokemuksia ja mielipiteitä asiasta.

Näin minäkin olisin vastannut. Parin kolmen kuukauden ikäisinä vauvat voivat olla rinnalla tunnin välein, jopa tiuhempaan. He tyydyttävät näin myös imemisen tarpeensa ja läheisyyden tarpeensa eli ei rinnalla oleminen ole pelkkää syömistä ja syöttämistä. Minusta on kyllä harmillista, että lastenlääkärit niin hanakasti kannustavat tarttumaan pulloon. Sitten on tietysti eri asia, jos vauva ei pissaa riittävästi eikä paino nouse tarpeeksi. Mutta pelkästään siitä, että vauva on rinnalla tunnin välein, ei kyllä voi päätellä, riittääkö maito. Kysyntä lisää tarjontaa; tämä tuntuu jopa monelta lääkäriltä unohtuvan.

Niin vauvat kuin äiditkin on yksilöitä. Ainakin itseäni rasitti valtavasti tämä että omaa lasti piti syöttää tunnin välein. Eihän siihä ehtinyt itse hengähtää kun taas piti syöttää. Olen itse antanut lisä maitoa laitokselta asti, joten en näe siinä mitään ongelmaa.
Kai ne lääkäritkin ajattelee että miten äiti kaiken tämän kestää ja jaksaa. Äidin on tarkoitus hoitaa lasta, mutta jos voimat ehtyvät siinä että imettää koko ajan niin miksi ei voisi helpottaa ja antaa vaikka isän välillä syöttää pullosta.
Meillä voidaan ainakin ihan loistavasti vaikka onkin saanut korviketta ja vain silloin tällöin tissiä. Nyt 5kk syö korviketta ja sosetta. Meillä lopetettiin imettäminen jo kuukausi sitten.
Kaikki ei ole niitä super äitejä (enkä väitä että tänne kirjoittaneet ovat niitä) jotka jaksaa tehdä kaikki niin kuin kirjoissa sanotaan. Maalais järkeä saa käyttää lapsen kasvatuksessa. Tämä on vain minun mielipiteeni asiasta ja tämä on meillä toiminut.

Miten voi kuvitella että kysynnän ja tarjonnan laki toteutuu jos ei vastaa kysyntään?
Fakta nyt vaan on, että pienet vauvat syövät usein ja äidinmaito on vauvalle parasta ravintoa josta lapsi saa muunmuassa vasta-aineita viruksille!!

Täällä ollaan samoilla linjoilla No:n kanssa!
Tiedän kyllä että äidinmaito lapselle parasta ravintoa, mutta minua myös rasittaa jatkuva (tunnin välein) kun tuntuu että on vain pelkkä syöttökone. Kunnia niille jotka jaksavat imettää vaikka kuinka usein, mutta minun mielestäni tarkoitus on että niin äiti kuin vauvakin jaksavat hyvin, ja jos äidistä tuntuu paremmalta imettää harvemmin ja antaa silloin tällöin korviketta, ei sitä tulisi tuomita! Myös äidin jaksaminen ja hyvä olo tärkeää! Liikaa nykyään vouhotetaan imetyksestä - tärkeintä että lapsi kasvaa ja voi hyvin!

Jostain syystä se maito vaan ei aina riitä. Niin kävi minullekin. Imetin, imetin ja imetin, ja vauvan paino ei noussut ja vauva kuivui.

En tahdo pelotella, mutta sanonpahan vaan, että aina maito ei riitä, vaikka koko ajan olisi tissi suussa. Jos vauva vaikuttaa tyytymättömältä lähes jatkuvasta imetyksestä huolimatta, mielestäni kannattaa antaa korviketta (pieniä määriä).

Uskomatonta että taas saatiin ""kiistaa"" kehiin. Joku aika sitten oli erittäin hyvä ketju siitä kuinka paljon vaikuttaa siihen että imetys onnistuu. Siihen tarvitaan muutakin kuin ne tiheät syötöt. Ja todella moni nainen ei luovuta helpolla, moni yrittää kovasti mutta homma vaan ei toimi.

Sillon järkevää on tehdä kompromisseja. Ulkomaailman luomat paineet (eli asenne ""täysimetys sen olla pitää vaikka äiti melkein kuukahtaisi"") vaan pahentavat imetyksen onnistumista, stressi jne...että olisi muka huonompi äiti jos ei imetä täysin - täyttä puppaa!!!! Äitiyteen liittyy paljon muuta.

Kukin taaplaa tyylillään, pääasia että lapsi on terve, kasvaa ja on tyytyväinen SEKÄ muu perhe jaksaa hyvin, koska sekin vaikuttaa lapseen.

Käykää lukemassa se ketju jossa äidit kertovat miksi heille sopii osittaisimetys jne..

en lukenut muiden vastauksia.

mutta halusin vain sanoa, että tee niinkuin itsestä tuntuu. syötä tunnin välein tai annan korviketta ja harvenna syöttövälejä. mikä sopii sinulle!!

tämä on ikuinen kiistan aihe. on täysimettäjiä, osittaisimettäjiä ja niitä jotka eivät pysty/halua imettää ja kaikki ovat sitä mieltä, että oma tapa on se oikea.

meillä on neljä lasta, omakotitalo yms. ei olisi ollut mitenkään mahdollista imettää tunnin välein. mutta jos se sopii jollekin toiselle - siitä vaan minun puolestani.

btw, mun lapset on jääneet pois rintaruokinnasta 3,5 kk iässä. maito loppui kuin seinään. hyvin ovat kasvaneet! esikoinen on nyt 8 v, ei allergioita ja normaali nuori hoikka naisenalku. eli ei niistä korvikkeellakaan sen huonompia kasva... jos siis siihen päädyt, älä koe huonoa omatuntoa!

Yhteistyössä