Korvikejauheen valmistuksesta kysymys!

Eino nyt 1,5 kk vanha korvikevauva,viides lapsi kyseessä yhdelle näistä viidestä annoin yheksänkytluvun alkupuolella Piltin jauhe-korviketta ja silloin suosittiin vuorokauden annoksen valmistamista kerralla valmiiksi pulloihin,mutta nykyäänhän se on pannassa eikö?
Miten sitten vaivattomimmin olette valmistaneet kerta-annoksen?
Jos keittäisi vettä valmiiksi kannelliseen kannuun,pistäisi seuraavan syötön jauheet valmiiksi pulloon,kaataisi veden ennen syöttöä pulloon ja sitten mikroon???
Jotkut käyttäneet termospulloa käsittääkseni?oliskohan pumpputermari hyvä tohon hommaan?Vai onko siinä järkeä pitää lämmintä vettä pitkään seisomassa pöpöjen kannalta?
Vai pitäskö hommata vedenkeitin....
Kaikki kokemukset ja vinkit tervetulleita!!!!! =)
 
No noin 3 kk keitin vedenkeittimessa ja piti aina jäähdytellä sitten vettä.. lopetin keittämisen kun lapsi sai jo muutenkin hanavettä joskus niin ollut väliä ja vesi on täällä puhdasta. Aina olen tehnyt vain kerta annoksen itse.
 
Mä keitin vedenkeittimessä veden ja siitä sitten päivän mittaan otin tarvittavan määrän, lämmitin mikrossa ja lisään jauheen.
Eli todella yksinkertaisesti! Olen tehnyt isompiakin annoksia ja hengissä nuo lapset on olleet..
Hanasta suoraan vesi mikroon sitten kun ei enää keitettyä tarvinnut
 
Mä keitin vedenkeittimellä vettä ja laitoin jääkaappiin puhtaaseen astiaan. Sieltä sitten lämmitin mikrossa aina tarvittavan määrän vettä ja lisäsin jauheen. Voi myös laittaa vettä valmiina tuttipulloihin jääkappiin ja sitten mikrottaa suoraan siitä.
 
Minä jäähdytän keitetyn veden kädenlämpöiseksi ja laitan sen termospulloon. Näin vesi on aina sopivan lämmintä niin yöllä kuin matkallakin. Jauheen laitan etenkin yöksi valmiiksi pulloon. Ostin myös Tupperwarelta korvikejauheelle tarkoitetun astian. se maksoi 8euroa ja on ollut meillä hyvin käytännöilinen. Siinä kippo on jaettu kolmeen osaan ja kannessa on reikä. K uppiin voi laittaa kolme ruokakertaa valmiiksi. Siitä on helppo kaataa jauhot pulloon yhdellä kädellä nopeasti jos sylissä sattuu olemaan nälkää parkuva pienokainen.
Matkoilla tämä kuppi on mennyt käsilaukussa mukavasti mukana.
 
Vettä ei saisi säilyttää lämpimänä eli kun olet veden keittänyt SE ON JÄÄHDYTETTÄVÄ. Kukin hoitaa asian tietty tyylillään mutta kun kyseessä on noin pieni vauva, olisin vielä varovainen. Itse olen keittänyt vettä 5 minuuttia kattilassa ja laittanut veden sitten tuttipulloissa jääkaappiin ts. valmiiksi oikea määrä. Lämmitän veden mikrossa ja lisään sit jauheen. Jauhettahan voi valmiiksi mitata sopivan määrän johonkin, josta sen saa yhdellä kädellä kipattua pulloon.
Aikaisemmin tosiaan (vielä muistaakseni 2000-luvun alussa) suosittiin tuota vuorokausiannoksen valmiiksi tekemistä. EU-säädösten myötä siitä ohjeesta sitten luovuttiin. Jauheet eivät kuulemma ole tarpeeksi vähäpöpöisiä että näin voisi tehdä. Suomessa tätä ongelmaa ei ollut mutta muualla Euroopassa kylläkin (vakavia ripulitapauksia). Itse esim. matkoilla saatan pitää tämän vanhan ohjeen mielessä ja teen liuosta jääkaappiin/kylälaukkuun valmiiksi ja lämmitän sit tarvittaessa. Tällöin heitän pullon lopun aika nopsaan pois enkä pidä esim. vesihauteessa puol tuntia niinku muuten saatan tehdä (tätäjkään ei kyllä suositella).
Nyrkkisääntö on kai siis se et lämpimänä ei säily mikkään.
 
Suositukset korvikejauheiden käytöstä ovat tosiaankin muuttuneet 2000-luvun puolivälissä, kuten Luppis kirjoitti. Erityisesti korviketta ei saisi tehdä enää ns. etukäteen odottamaan syöttöä vaan korvikejauhe laitetaan veteen juuri ennen syöttöä. Myös veden keittäminen jauhemista korvikejauhetta käytettäessä olisi aiheellista myös kiinteitä syöville. On eri asia ottaa raikas pelkkä juomavesi kiinteitä syövälle vauvalle, se on ihan ok. Mutta korvikejauhe voi reagoida keittämättömän veden kanssa ikävin seurauksin. Korvikejauhetta varten veden voi tosiaankin keittää etukäteen ja jäähdyttää valmiiksi ja laittaa pulloihin odottamaan =)

Tässä linkki Elintarviketurvallisuusviraston ohjeeseen =)

http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/elintarviketietoa/__idinmaidon_korvikkeet_ja_vierotusvalmisteet/jauhemaisten_aidinmaidonkorvikkeiden_ja_vieroitusvalmisteiden_kayttoohjemerkinnat/

Asioilla ja matkakäytössä mä olen käyttänyt pikkuruisia minigrip-pusseja, joihin olen laittanut valmiiksi sopivasti annosteluna korvikejauhetta. Keitetty ja jäähdytetty vesi lähtee tuttipulloissa mukaan =)
 

Yhteistyössä