korvike vs normaali maito

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja korvike vs maito
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

korvike vs maito

Vieras
Minkä ikäisille lapsillenne olette alkaneet antaa normaalia kaupan maitoa.
Onko ehdoton ikä haarukka 1vuotta ?

Meillä käytetty koko aika korviketta ja mietin, milloin voisi alkaa vähän sekoittaa joukkoo normaalia maitoa ja pikku hiljaa vaihtaa siihen kokonaa. poika nyt 8kk.

voi alkaa jo mun mielestä, itse olen tehnyt kuopukselle niin. tästä sen verran, että osittain imetin 1v asti ja sitten välillä annoin korviketta ja välillä normimaitoa vähän vedellä laimenettuna. ja kaverin kaksoset jotka yhtenä päivänä päättivät etteivat juo enää korviketta saivat rasvatonta maitoa 6kk->.

Meillä pimu rupes saamaan pieniä määriä maitoa n 11kk ikäisenä ja pelkkää maitoa sai vasta 1v1kk ikäisenä (siihen asti tuli vaivoja jos liikaa sai tavallista maitoa). Nyt ens viikolla 1v3kk ja saa öisin edelleen korviketta ja silloin ku ollaan reissus (siis ihan kaupas tai kaupungillakin). Hapanmaitotuotteita sai 9-10kk ikäisestä lähtien. Aluksi silloinkin hyvin pieniä määriä. Vasta 10kk ikäisestä sopi tavallinen korvike, siihen asti oli käytössä H.A jossa maidon proteiini on osittain pilkottu

[QUOTE="vieras";26258183]10 kk:n iässä alettiin tarjoamaan hapanmaitotuotteita ja 1 vuotiaana tavallista maitoa.

Mä en usko, että suositukset on ihan tuulesta temmattuja..[/QUOTE]

Näin mekin tehtiin. silti oli pojan vatsalla tottumista.

Lehmänmaitoa on annettu 1-vuotiaasta alkaen, en kyllä vielä 8 kk:n ikäiselle aloittaisi. Kuitenkin imeväinen kyseessä, jonka ruokavaliossa maito on vielä suuressa osassa

no 8kk iästä tietty monet aloittaa antaa kypsennettyä maitoa kun sitä monessa kaupan valmissoseessa on.
mutta noin yleensä ottaen kypsennetty maito(esim maitoon tehty puuro, kermakastikkeet, kiusaukset, makaroonilaatikko jne) ja hapanmaitotuotteet kuten jugurtti, piimä, rahka, viili, raejuusto suositellaan aloittamaan 10kk alkaen.

jokatapauksessa jos aiot siirtyä normaaliin maitoon niin aloita nyt ainakin noilla joka kypsennetyillä tai hapanmaitotuotteilla kun niissä on se maitoproteiini jo osittain pilkkoitutunut, vähemmän tosin kuin korvikkeessa. jos sietää niitä hyvin niin sitten sitä tavallista maitoa.

tavallisesta maidosta tulee vatsavaivojen lisäksi vauvalle herkästi liikaa proteiinia, varsinkin jos maitoa menee paljon päivän aikana. korvikkeesssa kun on vähempi sitä proteiinia. mutta jos lapsen raviinnosta suuri osa tulee soseista ja juo melko vähän korviketta niin tuskin senkään puolesta estettä on.

nii ja lisään vielä että meillä esikoinen siirtyiä tavalliseen maitoon vuoden iässä. kuopukselle aloittelin korviketta reilu 10kk iässä kun olin halukas lopettamaan imetyksen. imetyksen lopetinkin vuoden iässä, mutta tavallista maitoa lapsen vatsa alkoi sietämään vasta 1v 2kk, siihen saakka useaan kertaan yritettiiin vähän kerrallaan sekoittaa korvikkeeseen ja aina meni huutamiseen. hapanmaitotuotteita söi kyllä.