Korvien putkitus paikallispuudutuksella

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HaLi!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

HaLi!

Vieras
Onko kenelläkään kokemusta korvien putkituksesta paikallispuudutuksella? Löysin muutaman kauhutarinan aiheesta ja kysynkin, että kiedotaanko lapsi liinoihin jne.. Kuulostaa aika pahalta. Meidän vauvaa, 4kk, odottaa putkitus ja se tehdään paikallispuudutuksella, koska nukutukseen pitäisi olla joko 10kg tai 1v.

Itselleni on tehty lapsena (isompana) kymmeniä putkituksia paikallispuudutuksessa ja mitään hyvää sanottavaa ei ole. Toisaalta jotain uutta tekniikoihin ja aineisiin on varmasti voinut tulla sitten 90-luvun mutta mikäli muutoksia ei ole niin...en haluaisi omaa lastani moiseen. Toisaalta jatkuvasti tapahtuvana toimenpiteenä ei tietenkään nukuttaminen ole hyvä asia. Siitähän teillä ei olekaan tietenkään kyse. Ja tietenkin itse olin siis jo alle ja yli 10v. joten ymmärrys tuotti varmaan puolet kauhusta. Ja toisaalta, jos lapsen korva ei ole tulehtunut toimenpiteen aikana, ei toimitus ole niin ikävä. Eli kertaluontoisena tulehtumattomaan korvaan äidin läheisyydessä...en suosittelisi mutta en täysin voi ehkä teilatakaan aikomusta. Tämä on siis subjektiivinen omilla lapsusmuistoilla värittynyt mielipide.

Alkuperäinen kirjoittaja HaLi!:
Onko kenelläkään kokemusta korvien putkituksesta paikallispuudutuksella? Löysin muutaman kauhutarinan aiheesta ja kysynkin, että kiedotaanko lapsi liinoihin jne.. Kuulostaa aika pahalta. Meidän vauvaa, 4kk, odottaa putkitus ja se tehdään paikallispuudutuksella, koska nukutukseen pitäisi olla joko 10kg tai 1v.

Itse en kyllä moiseen lastani antaisi. _Mutta_ jos korvat todellakin vaativat nyt heti tuon putkituksen, niin eipä kai siinä ole sitten vaihtoehtoja. Ja kannattaa muistaa se, ettei lapsi muista tuosta ajasta mitään. Oma lapseni on nukutettu 3-6 kk ikäisenä (ja alle 10kg) useampaan kertaan ja mitään muistikuvia/ahdistuksia/traumoja ei hänellä siitä ole, minulla vain.
Ja tottakai lapsen tarvitsee pysyä paikoillaan operaation aikana, miten se sitten missäkin sairaalassa tehdään, riippuu käytännöistä.

Yhteistyössä