Korvien putkitus, kannattaako..Neuvoja kiitos =)

Olen ajatellut viedä 2-vuotiaan poikamme suoraan yksityiselle korvien putkitukseen (viime yönä tuli taas kipeeksi ja nyt on syöty yhtäkyytiä 7 antibioottikuuria). Kommentteja kannattaako?
Asumme n. 100 km Tampereelta, joten useaan kertaan väliä ei viitsisi ajaa. Voisiko joku neuvoa mikä olisi miellyttävä yksityinen Tampereella ja mihinkä pääsisi suhteellisen nopeasti. Meillä on vakuutus joten osaisiko joku antaa käytännön neuvoja miten kannattaa toimia, että esim. maksut menisivät suoraan vakuutusyhtiölle?

Kiitos vaivannäöstä jos jelppaatte, alkaa jo hermot kiristyyn tässä korvakierteessä. :snotty:

malla1978
meillä kans ollu korvakierre :/ pojalle laitettu yhteensä kolmet putket, vuoden välein. asuttiin sillon kesälahdel ja matkaa sairaalaan yli 80km! vähän väliä siel ravattiin! putkituksen jälkeen aina helpotti hetkeks kunnes taas jatkui :( nyt koht vuos oltu ilman tulehduksia =) mut pojal ns liima korva joka voi uusia :\| niin poika täyttää tammikuus 7v ja kierre alko ½v iässä! tsemppiä ja jaksamista teille =) tiedän tunteen kun yöllä herää siihen sydäntä vihlovaan ääneen ku ei oikein voi mitenkään oloa toiselta helpottaa :$

muumimamma1972
Meillä on kannattanut lapsella putkitus korviin ja pysyi aika kauan 1v.1/2 vuotta ja kertaakaan ei ollu sinä aikana korvatulehdusta. kai te sen tiesitte jos puolen vuoden aikana on ollut 6 kertaa korvatulehdusta vois kelalta saada puolelta vuodelta hoitotukea korvatulehdusten takia.

kikka3 harmaana
Meillä on ainakin kannattanut. Tyttö oli 1,4kk kun tuubitetiin siihen loppu sairastelut seuraavan kerran söi antibiootti kuurin 3,5 vuotiaana poskiontelo tulehdukseen. Korvatulehdukset loppu siihen paikkaan tai ei oo sen jälkeen ollu nyt ikää 5v.
Poika tuubitettiin 1,6v ja noin 2v:nä oli yksi tulehdus ja antiboottikuuri, tuubit oli juuri silloin lähteny pois eli jännättiin tuleeko uusi kierre nyt 2,5 v eikä ole senjälkeen korviaan potenut (koputan puuta). Kitarisat kannattaa poistaa samalla kun tuubitetaan.
En ole Tampereelta mutta mehiläisestä olen positiivista juttua kuullut tuttavilta (en kyllä muista lääkäriä).

Suzu
Kyllä kannattaa. Putkituksella on saatu korvatulehduskierteet poikki, ja parhaimmillaan korvatulehdukset loppuneet yli puoleksi vuodeksi. Meillä on jouduttu laittamaan putket kolme kertaa.
Tampereella Operon tekee näitä leikkauksia yksityisesti. Tietääkseni operaation joutuu ensin itse maksamaan, ja vakuutusyhtiö palauttaa rahat.

Silppu
Juuri asiaa itsekin tiedustelin. Tampereella putkituksia tekee ainakin Kirurgipalvelu-Mehiläinen ja Koskiklinikka. Molemmissa maksaa 600-700 euroa putkitukset ja n. 900 euroa kitarisapoiston kanssa. Kitarisoja ei nykyään automaattisesti poisteta, ellei lapsi esim. kuorsaa pahasti, koska poistolla ei ole todettu yhteyttä korvatulehduskierteen helpottamiseen. Yleensä lasku maksetaan ensin itse, ja toimitetaan sitten vakuutusyhtiöön, joka maksaa korvauksen jälkikäteen, ellei rajoitusehtoja ole (kuten meillä :/ ).

Kyl se putkitus varmaan on hyvä juttu, jos oikeesti on kierre. Meillä tyttö sai ekan korvatulehduksen kun täytti vuoden lokakuussa -03, oli ollu kaks kuukautta perhepäivähoidossa. Antibioottikuuri ja uus tulehdus marraskuussa. Se ei parantunukkaan kun taas joulukuussa oli uus tulehdus. Laittoivat lähetteen kitarisaleikkaukseen ja tarvittaessa samalla ois pantu putket. Mut kun tulehduksia ei ollu kitarisaleikkausaikaa ennen, peruin leikkauksen. No hoitajan kevätloma ja tyttö eri paikkaan hoitoon ja uus korvatulehdus huhtikuussa -04. Sen jälkeen tulehduksia ei ole ollu ja tässä kuussa tyttö täyttää kaks vuotta. Nythän uus tutkimus kertoo et paljon leikataan turhaan, et kun lapsi täyttää kaks tulehdukset monesti helpottaa. Tuleva talvi näyttää paljon, jos tulehdukset uusii vielä, vien tytön leikaukseen ja annan tarvittaessa myös putkittaa.

Leppä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.10.2004 klo 13:23 muumimamma1972 kirjoitti:
Meillä on kannattanut lapsella putkitus korviin ja pysyi aika kauan 1v.1/2 vuotta ja kertaakaan ei ollu sinä aikana korvatulehdusta. kai te sen tiesitte jos puolen vuoden aikana on ollut 6 kertaa korvatulehdusta vois kelalta saada puolelta vuodelta hoitotukea korvatulehdusten takia.
Me ollaan saatu vuodelta, puolelta takautuvasti ja sitten loput tahdissa kuukausittain. Siis tuo Kelan korvaus.

Kannattaa! Meillæ vanhimmalla alkoivat jatkuvat korvatulehdukset, ku hæn oli alle 1,5-vuotias. Minulla vielæ kaksi tyøpaikkaa, joista toinen oli vielæ vuorotyø. Olin jatkuvasti pois tøistæ.
Norjassa ei tehdæ alle 2-vuotiaille putkituksia, joten ajoimme n.800km Ouluun yksityiselle (læhin yksityinen sairaala, joka teki korvaleikkauksia) ja maksoimme koko lystin itse.
Heti samana pæivænæ jo huomasimme suuren muutoksen pojassa. Hæn oli kuin toinen poika.
Kannaattaa putkittaa ajoissa, ettei kuulo alene.

Yhteistyössä