Korvatulehdus ja putket/tomuus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pohdin vain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pohdin vain

Vieras
Korvalääkärit Suomessa putkittaa jo aivan pienen vauvan korvat jos korvatulehduksia enemmän kuin 3 puolessa vuodessa tai 4 vuodessa.

Itse olen vahvasti sitä mieltä että korva osaa itse parantaa liimakorvan, liimakorvahan ei ole tulehduksellinen tila vaan siinä korva suojaa itse itseäään.

Seuraavassa artikkelissa todetaan ettei ole YHTÄÄN tutkimusta, joka puoltaisi putkien käyttöä kroonisen välikorvatulehduksen ehkäisemiseksi.

Millaisia kokemuksia on teillä korvatulehduksien hoidosta?

http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/arkisto?p_p_id=dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku__spage=%2Fportlet_action%2Fdlehtihakuartikkeli%2Fviewarticle%2Faction&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_tunnus=duo96373&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_p_frompage=uusinnumero

En nyt jaksanut artikkelia lukea. Meillä vauvan korvat liimakorvan ja kuulonalentuman takia putkitettu 4kk iässä. Jatkuva paine korvista katosi ja kuulo palautui. Korvatulehdukset kyllä jatkui, mutta eivät ole niin kivuliaita, kun mätä pääsee pois. Hoidettu jopa ilman ab-kuuria osa sen jälkeen.

Minä vitkuttelin kakkosen tuubitusta 9kk ikään - täysin turhaan. Jos olisin tiennyt, että 4kk voidaan tuubittaa, olisi niiin tehty. Kyllä meille ainakin tuubituksesta on tullut heti apu.

Sitä mietin ettei ennenvanhaan putkitettu ja hyvi on sen ajan ihmiset pärjänneet. Luulis et tollanen ylimääränen ja luonnoton putki lisää tulekduksia itsessään??

Ennenvanhaan, siis vielä 80-luvulla tärykalvon puhkaiseminen oli yleisin hoitokeino korvatulehdukseen. Siihen nähden putkitus on jättiharppaus lasten kivunhoidon saralla. Miksi pitäisi antaa lapsen kärsiä jos suhteellisen riskitön hoitokeino olisi tarjolla.

[QUOTE="vieras";24045496]Ennenvanhaan, siis vielä 80-luvulla tärykalvon puhkaiseminen oli yleisin hoitokeino korvatulehdukseen.[/QUOTE]

Jeps, ja se sattuu. Muistelen kauhulla, kuinka mua pideltiin penkissä kiinni, kun lääkäri puhkoi korvia. Sen verran usein se tehtiin, että kuulokin kärsi..

ite en kahta kertaa edes miettiny kun lääkäri ehdotti putkittamista + kitarisan poistoa. Alkoi olemaan sen verta työlästä se ainainen lääkärillä ramppaaminen ja antibiootilla olo. tyttö putkitettaessa 1,5 v ja yhtään tulehdusta ei ole sen jälkeen ollut. ei ole ollut lainkaan kipeänä :O että meillä ainakin suuri hyöty tuosta.

• Tykkää
Reactions: TrueBlood
[QUOTE="vieras";24045496]Ennenvanhaan, siis vielä 80-luvulla tärykalvon puhkaiseminen oli yleisin hoitokeino korvatulehdukseen. Siihen nähden putkitus on jättiharppaus lasten kivunhoidon saralla. Miksi pitäisi antaa lapsen kärsiä jos suhteellisen riskitön hoitokeino olisi tarjolla.[/QUOTE]
Aika rankka väite, jonka kiistän. Olen itse sairastanut korvatulehduskierteen 70- ja 80-luvulla, eikä kertaakaan puhkaistu. Omasta lapsuudenperheestäni löytyy myös muita saman kokeneita. Sen sijaan ikätovereillani todella harvalla kokemus tärykalvon puhkaisusta.

Putket ilmastoi korvaa, eikä korvatulehdukset oo kivuliaita lapselle putkituksen jälkeen. Mielummin putket kun antibioottikierre. Tärykalvopistot entisaikaan johti jopa kuurouteen/kuulon heikkenemiseen, myöskin hoitamattomat korvatulehdukset heikentää kuuloa. En kannata turhan takia putkituksia, koska niissäkin on omat "huonot" puolensa, mutta jos on oikea tarve, niin sitten.

• Tykkää
Mulla on korvia puhkottu 70-luvulla aina ellei kuuri auttanut! Pojalle laitettiin puolen vuoden korvavaivojen jälkeen putket liimakorvien takia ja kyllä apua ollut, että flunssassa lima pääsee ulos eikä jää korvan sisään ja aiheuta tulehdusta. Ja ne putkethan on tarkoitettu avuksi, että 3-12 kk tulisivat pois, eli sittenhän näkee vieläkö korvan rakenne sellainen, että lima jää sisään?

[QUOTE="noh";24045469]Sitä mietin ettei ennenvanhaan putkitettu ja hyvi on sen ajan ihmiset pärjänneet. Luulis et tollanen ylimääränen ja luonnoton putki lisää tulekduksia itsessään??[/QUOTE]

ennen vanhaan ei ollut päiväkoteja. myöskin lasten allergiat on leistyneet ja moniallaergisilla lapsilla on herkemmin myöskin infektiokierre. liimakorvahan putkitetaan noilla pienillä alle 2 vuotiailla nimenomaan puheen kehityksen turvaamiseksi. tavallaan ajatellaan että puheen oppimiselle on tiettyjä herkkyyskausia jolloin se oppiminen on helpompaa, mutta jos menee esim puolikin vuotta ettei juuri kuule, niin vaikea sitä puhetta on oppia.. mutta kai ne ennenvanhaankin on jossian vaiheessa oppineet sitten puhumaan, ehkä vähän vanhempana.

• Tykkää
[QUOTE="vieras";24045496]Ennenvanhaan, siis vielä 80-luvulla tärykalvon puhkaiseminen oli yleisin hoitokeino korvatulehdukseen. Siihen nähden putkitus on jättiharppaus lasten kivunhoidon saralla. Miksi pitäisi antaa lapsen kärsiä jos suhteellisen riskitön hoitokeino olisi tarjolla.[/QUOTE]

Tämä juuri. Mieheni on ollut tutkimusryhmässä, jossa korvatulehdusten hoitona puhkaisu ja antibiootti. Miehelläni ollut yli 70 korvatulehdusta. Yksi tutkimusryhmässä ollut, on kuuroutunut täysin. Mieheni tärykalvot hurjan näköiset ja arpeutuneet ja toisessa korvassa kuulonalenema.
Lapsieni korvia ei tulla koskaan puhkaisemaan!

Putkitukseen menee nuorimmainen ensi viikolla. Saa 4 putket korviinsa.

Onko jollain parempaa tietoa millä korvatulehduksia voi mahdollisesti ehkäistä muuta kuin välttämällä flunssabakteereja. Koska faktahan on että silti kaikki eivät saa korviinsa jälkitautina tulehdusta ja toinen sen saa jokakerta.

Ehkä streptokokki rokottella voisi ehkäistä osan tulehduksista, ehkä myös maitohappobakteeri voisi olla hyväksi, mutta mutta pienen lapsen (n.1 vuotiaan) korvan rakenne varmaan vaikuttaa. Kun korvakäytävä kasvaa niin tulehduksetkin vähenee. Toisilla on se taipumus kierteeseen, ja toisilla on vaan se 1-3 korvatulehdusta ensimmäisinä elinvuosinaan. Kannattaa kuitenkin muistaa ettei korvatulehdus ole vaarallinen, henkeä se ei vie. Ellei ole todella voimakasoireinen, jolloinka jotain komplikaatioita voi tulla....erittäin harvinaista.

[QUOTE="yks vaan";24049056]Onko jollain parempaa tietoa millä korvatulehduksia voi mahdollisesti ehkäistä muuta kuin välttämällä flunssabakteereja. Koska faktahan on että silti kaikki eivät saa korviinsa jälkitautina tulehdusta ja toinen sen saa jokakerta.[/QUOTE]

Harvemminpa pystyy ehkäisemään. Tulee, jos on tullakseen, ikävä kyllä.

Putkituksen jälkeen lapsellani eivät tuledukset kokonaan loppuneet, mutta helpottivat huomattavasti: ei enää kovaa kipua, ei yli 40 kuumetta, ei jälkitauteja... Paras asia, mitä hänelle korvatulehdusten suhteen pienenä tehtiin.

Lapseni parhaalla ystävällä kuulo aleni liimakorvan seurauksena, ja on vaikuttanut niin puheen oppimiseen kuin myöhemmin koululaisena kaikkeen muuhunkin oppimiseen ja keskittymiseen. Kuulo on erittäin tärkeä! 70-luvulla sitä ei vielä ymmärretty.

Yhteistyössä