korvatulehduksesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neuvoja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

neuvoja

Vieras
puolitoistavuotiaalla tytöllä elämänsä toinen korvatulehdus. Tälläkertaa ei kuumetta. Miten on, missä vaiheessa vien hoitoon? Voiko siis viedä korvatulehduksessa jos ei kuumetta ja jos muutoin jo voinniltaan parempi niin vaikka lääkäristä seuraavana päivänä? Yrittäjä olen ja enkä niinollen hoksannut lääkäriltä kysellä mitään (kun ei ole pomoa kelle sairaslomalappoa näyttää :::).

Lääkäri jo pelotteli korvien putkituksella, vähän hämmästyin kun tyttö kuitenkin ollut terve näitä kahta korvatulehdusta lukuunottamatta koko pienen elämänsä tähän saakka. Missä vaiheessa ne putket tulevat oikeasti kuvaan?

sitten vielä semmonen asia kun tiedän että korvatulehdus ei tule ""kylmästä"" vaan on bakteeritulehdus. HOidosta hakiessani joskus rivien välistä olin hoitotädiltä kuulevinani jotta tytön lakki ei olisi paras mahdollinen, meillä käytetään ohutta kypärälakkia ja sen päällä se paksumpi kypärälakki (pipo tai mikä se nyt on) kun meidän mielestä tuo yhdistelmä taas suojaa parhaiten korvat ja kaulan eikä oo mitään solkia leuan alla. ONko tuo lakkivarustus riittävä?

Meidän pojan korvat tuubitettiin kun poika oli sairastanu kroonisen korvatulehduksen (3kk:n iästä- 6kk:n ikään) niin puolivuotiaana ja hyvin ovat pelittäneet tähän asti, eli vaikka nuhaakin on ollut, ei ole korviin mennyt.

Meillä oli eka tulehdus n.2kk:n iässä, ja sitte korvat parani, tuli taas tulehdus, ja taas paranivat, mutta seuraava tulehdus ei enää lähtenytkään (6 antibioottia). Jo kun meillä oli tuo kolmas tulehdus alkamassa, lääkäri suositteli tuubitusta.

Tuubit nimenomaan antaa korvan parantua luonnollisesti, kun ilmastointi taas putken ansiosta pelaa korvissa.

Periaatteessa kai korvatulehdus sinänsä ei tartu, mutta usein sen mukana oleva räkätauti kylläki.

Joo, tuo lakkiasia on meitäki huvittanu, kun mummu ja mamma aina jankuttavat, että pistäkää nyt korville hyvin se lakki. Hermostuin jo siihen malliin noista sanomisista, että olin pyytää kirjallisena siltä meidän korvalääkäriltä, että korvatulehdus EI tule siitä, että korvat ""saa kylmää"" , eikä sitä myöskään voi ehkäistä villasukilla. :)

Mun käsittääkseni hoitoon voi viedä, jos lapsen kunto sen sallii. Jos lääkettä pitää antaa hoitopäivän aikana, niin kaikki hoitopaikat eivät suostu antamaan, mutta antibioottihan annetaan yleensä aamuin illoin.

Tuubeista ei ole kokemusta, mutta kyllä niitä tulehduksia enemmän pitää olla kuin kaksi, ennen tuubien laittoa.

Samalla tavalla meillä on pidetty pipoja ja ihan hyvin riittänyt. oikein kovalla pakkasella ja tuulessa olen pistänyt vielä hupun päähän. Mutta tosiaan, ei se korvatulehduspöpö sieltä tuulesta tule.

korvatulehdus tuulesta :-( ja vieläpä kesällä.

ikääkin oli kertynyt jo 11v. sen jälkeen ei erityisiä tulehduksia ole tullut mutta korvani ovat todella herkät tuulelle, pienikin tuulenvire saa korvani pakottamaan, pistää ja käy kipeää. joudunkin käyttämään ulkona pumpulia tai vastaavaa korvissa. toivon ettei lapseni peri minun korviani. miehellä on ollut paljon tulehduksia lapsena mutta nykyään on hyvät korvat eikä tykkää yhtään huonoa tuulesta tai myrskystäkään.

yltiöpäistä suojausta en silti omasta kokemuksestani huolimatta harrasta, ihan ohutta kypärämyssyä ja milloin mitäkin lakkia käytetään. ehkä vähän neuroottisemmin katselen että lakki on korvilla asti mutta kyllähän kypärämyssyt ovatkin, jolleivät ihan lerppuja ole.

Entä tämmöinen: tarviiko korvatulehdusta aina edeltää flunssa?? Voiko hampaiden puhkeamista kipuileva lapsi (kuumeileva) sairastua korvatulehdukseen? Vai onkohan mahdollinen korvasärky oire kovasta itkusta, joka aiheuttaa painetta korviin?

Kyllä se oikea korvatulehdus on aina joko bakteerin tai viruksen aiheuttama. Se ei yksinkertaisesti voi tulla mistään kylmästä tms. Ihan lääketueteellinen fakta.

Meidän pojalla oli korvatulehduksia ihan ilman mitään flunssaakin. Yleisesti se on flunssan jälkitauti. Ja hampaita saavalla lapsella se hammaskipu saattaa heijastua korviin, eli voi vaikuttaa korvatulehdiksölta, varsinkin jos kyseessä sen verran vanhempi lapsi, että haroo korviaan kivun merkiksi.

Mun pojalla 10,5kk on ollut 2 korvatulehdusta. Kumpaakaan ei edeltänyt flunssa eikä toisella kerralla ollut edes kuumetta. Poika vain raapi korviaan, itki, ei nukkunut eikä syönyt.
Ekalla kerralla ei vielä ollut hoidossa, toisella tulehdus tuli torstaina, lääkäri kirjotti mulle 2 päivää saikkua ettei tarvinnu viiä poikaa hoitoon.
Antibiootteja poika sai 2x päivässä ja sen lisäks annettiin panadolia kipuun, niin sai nukuttua.

kiitos vastauksista. Meillä tuo räkätauti tuli vähän niinkuin jäljestä käsin, kun eilen oltiin lääkärissä niin tänään alko tulla vihreä kura nenästä. Päätin olla vielä huomisenkin kotona epäyrittäjämaisesti vaikka tyttö oli jo illalla pirteä, jos saisi kunnolla päästä sitten parantumisen vauhtiin.

Ekalla kerralla muuten noista panadolsupoista lääkäri sanoi etteivät ole oikeint tehokkaita kivunhoidossa (eikä ne kyllä auttaneetkaan) suositteli suunkautta annettavia kipulääkkeitä. vinkiksi vaan. Mä ainakin luulin että supot on maailman parhaita flunssa/särkylääkkeitä vauvalle.

Noista särkylääkkeistä. Meillekin sanottiin lasten polilla ja yksityiselläkin on lääkäri sanonut, että nestemäinen (esim.panadol) on paljon tehokkaampaa särkyyn, kuin supot. Ja mielestäni paljon miellyttävämpiä käyttää! Tosin lapsen täytyy suostua lääke ottamaan, vaikka onhan ne aika namin makuisia.
Ja tuubituksesta olen ymmärtänyt, että täytyy tosiaan olla aika kroonista korvatulehdusta ja monia antibiootti kuureja, että ne laitetaan. Meitin pojalle ei vieläkään spesialistit suosittele vaikka korvatulehduksia jo 4, vuoden ikään mennessä, koska korvat ovat aina hyvin parantuneet ja kirkaat kuurin jälkeen.

Meidän tytölle tuli joka kerta kun räkätauti iski niin korvatulehdus.Parhaillaan oli kaksi antibioottilääkitystä päällekkäin.Putkitettiin korvat kappas vaan jo kaksi tulehdusta ollut.Diagnoosi oli liimakorva jonka kanssa ei ole leikkimistä - kuulon heikkeneminen.
Onneksi meillä on vakuutus.Putkitus tehtiin yksityisellä aluesairaalaan oli tautisen pitkät jonot.

Yhteistyössä