Meniereä ei voi todeta millään tutkimuksella. Se ei näy verikokeissa ta missään muissakaan tutkimuksissa. Joillain voi olla vain yksi oire tai kaikki mahdolliset. Taudin kuva siis vaihtelee paljon ja sairaus on vaikea diagnosoida. Itse kärsin epämääräisistä oireista neljä vuotta ennenkuin tauti lopulta diagosoitiin.
itsellä alkoi juuri korvat vinkumaa ajoittain ja vähitellen tuli muitakin oireita. Oireet vaihtelevat itsellä todella paljon. Välillä on hyviä jaksoja ja välillä huonoja. Itse tunnen erään meniereä sairastavan jolla tosiaan tinittävät korvat jatkuvasti. Hän sanoi että korvasta kuuluu yhtä aikaa kolmea eri ääntä. Häellä tinitys häiritsee niin paljon että joutuu käyttäään nukahtaislääkkeitä yms että pystyy nukkuaan. Ja häiritsee kuulemma keskittymiskykyä päivällä...
Korvasairauksia on sen takia vaikea tutkia kun kuuloelimet ovat sisäkorvassa, minne ei näe millään muulla tutkiuksella kuin leikkaamalla, jolloin menettää kuulon kokonaan. Meneire nimikettä käytetään oireista jotka aiheuttavat korvien tinnitystä,vinkumista,huisemista, korvan tukkoisuutta ja paineen tunnetta. Kuulo saattaa myös alentua matalista äänistä hetkellisesti tasapaino elimen turvotuksen takia. Meniere aiheuttaa myös usein huiausta, joko jatkuvaa tai huimauskohtauksia. Mutta kaikilla ei välttämäti ole sitäkään oiretta.
Edellä luettelemiani oireita voivat aiheuttaa myös korvien/pään alueen kasvaimet. Sen takia tehdään aina pään magneettikuvaukset ennen meniere diagnoosin saamista. Eli rohkeasti vain tutkimuksiin! Ja sairaudesta kun ei monukaan lääkäri pahemin tiedä niin pitää itse osata vaaatia tutkimuksia ainakin vakavien sairauksien pois sulkeiseksi. Menierhän ei sinänsä ole vakava sairaus. Sen kanssa pitää vain oppia elämään. Siihen suositerllaan suolatonta rukavaliota ja itsellä se poistanut oireita. Etenkin korvien huminaa ja tukkoisuutta....
Itsellä tietokoneen näppäimistössä vikaa ja pahoittelen jos joitain kirjaimia tekstistä puuttuu...