Korvasienet :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ribsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

ribsi

Vieras
Söin lounaaksi korvasieni-kastiketta kalan kanssa, kun en muistanut että se on kiellettyjen listalla! Koitin soittaa neuvolaan, mutta siellä oli soittoaika jo päättynyt.. Pelottaa voiko korvasienet tosiaan olla niin vaarallisia sikiölle..? Netistä luin että niitä ei saisi syödä lainkaan, koska myrkkyjäämiä voi jäädä sieniin.. Tosin HUS:n sivuilla sanottiin onneksi ettei kertaluonteinen annos oikein valmistettuna aiheuta vaaraa, mutta silti pelottaa. Onko täällä muita jotka on erehdyksissä syönyt korvasieniä? Olen viikolla 27.

Ota huomioon, että nämä ruokailurajoitukset ovat aika uusia asioita. Ennen syötiin mitä parhaaksi nähtiin ilman tarkkoja sääntöjä, ja terveitä lapsia syntyi silloin yhtä lailla kuin nykyään. Joten huoli pois! =) Ei varmaan aiheuttanut mitään tuo korvasienien syöminen.

Söin lounaaksi korvasieni-kastiketta kalan kanssa, kun en muistanut että se on kiellettyjen listalla! Koitin soittaa neuvolaan, mutta siellä oli soittoaika jo päättynyt.. Pelottaa voiko korvasienet tosiaan olla niin vaarallisia sikiölle..? Netistä luin että niitä ei saisi syödä lainkaan, koska myrkkyjäämiä voi jäädä sieniin.. Tosin HUS:n sivuilla sanottiin onneksi ettei kertaluonteinen annos oikein valmistettuna aiheuta vaaraa, mutta silti pelottaa. Onko täällä muita jotka on erehdyksissä syönyt korvasieniä? Olen viikolla 27.

Tuskin söit kovin isoa määrää, jos kyse oli vain kastikkeen seassa olevista sienistä, jotka oli oikein valmistettu ja kyse vain yhdestä syöntikerrasta. Korvasieni on myrkyllinen, mutta luulisi ruuan laittajan osaavan käsitellä sen siten, ettei siitä ole syöjälle haittaa. Raskaana ollessa niitä ei tosiaan saisi syödä, mutta olen kuullut muualtakin, ettei siihen maailma kaadu, jos kerran erehdyt niitä syömään, kunhan et tavaksi ota ja syö montaa kertaa viikossa. Jotta nyt saisit asiasi kanssa mielenrauhan, niin kysy vielä neuvolasta, mitä mieltä siellä ovat. Onnea odotukseesi!

Viimeksi muokattu:
Myös teratologiseen tietoplaveluun voi tällasissa asioissa soittaa. Onneksi olet jo yli puolen välin, ensimmäinen kolmannes on se aika, kun elimet muodostuvat ja kaksi viimeistä kolmannesta lähinnä kasvua. Ja yksi pieni kerta-annos vain.

Viimeksi muokattu:
Kiitos kaikille tsempistä ja avusta! Teidän kommentit helpotti ihan älyttöttömästi mun huolta!
Kävin sitten vielä äsken neuvolassa, kun olin siinä lähellä käymässä ja terkkari sanoi että ei yksi kerta tosiaan vielä haittaa. Ja kun tosiaan syöty määrä ei ollut iso, vaan kalakastikkeen mukana oli ehkä 3-4 pientä sienen palasta.. No, enää ei tule varmasti toiste syötyä, sen verran tää tapaus tää säikäytti.

Tottahan se on, että ennen aikaan ei näistä ruokarajoituksista tiedetty mitään ja silti saatiin terveitä lapsia. Et välillä se tieto tosiaan vaan lisää tuskaa..

No hyvä että ap sai mielenrauhan asiasta, mutta hei haloo ihmiset, kyllä järjenkin käyttö on välillä sallittua!! Eihän nyt herranen aika normaalikaan ihminen saisi syödä korvasieniä ellei ne olisi kunnolla keitetty ja valmistettu. Ja se keittäminen ne myrkyt poistaa. Ja tosiaan jos yhden kerran syö tai silloin tällöin pienen määrän, niin ei siitä nyt mitään myrkkyjä voi kehoon tai sikiöön tulla. paljon enemmän haittaa sikiölle varmasti on kaikenmaialman lisäaineista mitä nykyään joka paikkaan tungetaan, ympäristösaasteista, kosmetiikasta ym.

Mun äiti on tasan tarkkaan mua odottaessaan syönyt korvasieniä koko sen ajan touko-kesäkuussa minkä satokausi kestää... eikä mussa mitään kovin pahaa vikaa ole. (oma arvio;-))

Yhteistyössä