Millä perusteella? Eikö kotivakuutus yleisesti korvaa "äkillisen ja ennalta arvaamattoman", eikö tuo kuulu siihen kategoriaan?
Okei, eihän se sillä tapaa ole ollut ennalta arvaamatonta, koska olen tiennyt sen että jos uunin sytyttää, siitä voi lentää kekäleitä ja vaikka koko talo palaa.
Mutta toisaalta, kyllähän vakuutusyhtiö korvaa vaikkapa lentokoneen ruumassa olleet rutistuneet lastenrattaat, vaikka kyllähän se on ollut omistajan tiedossa, että ne voivat rumppaan mennä, jos ne ruumaan laittaa. Tai kyllähän vakuutusyhtiö korvaa pyörällä kaaduttaessa rikki menneet housut, vaikka pyöräilijän tiedossa on ollut, että pyörällä saattaa kaatua ja housut mennä rikki.
Käsittäisin, jos vakuutus ei korvaisi, jos tuota aluslasia ei ole ollut. Mutta senhän määrää jo palotarkastuskin.
Meillä on ihan uusi omakotitalo, emmekä halua pelkkää peltiä tuohon uunin eteen. Ei sovi tyyliin. Jos tuo lasi menee vaihtoon, niin haluan joka tapauksessa siihen isomman lasin. Lattiaa pitäisi varmaan repiä vajaa 5 neliön alueelta, jotta päästäisiin käsiksi tuohon palaneeseen kohtaan. Joka on siis todella pieni periaatteessa, mutta itse koen sen, että olen valmis omavastuun maksamaan, jos lattia palautuu entiselleen.