Kortisonikuurien kesto ja väli

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihottumaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihottumaa

Vieras
Vauvalla on ihottumaa kasvoissa, päässä, selässä, vatsassa ja vaippa-alueella. Olen lääkärin suosituksesta käyttänyt Ceridal-öljyä. Kun se ei auttanut, niin seuraavaksi suositeltiin Apobase cremeä ja lotionia, joista ei myöskään ole apua. Kortisonia olen laittanut pari kertaa (0.5 % hydrokortison). Sillä ihottuma vähän rauhoittuu ja vaalenee, muttei häviä kokonaan. Aika lääkärille on taas varattu, mutta sitä ennen haluaisin kuulla muiden atooppisesta ihottumasta kärsivien lasten äitien kokemuksista.

Kortisonia annetaan kuureittaan, ilmeisesti viikon kuuri kerrallaan. Onko liian usein, jos kuuri toistetaan aina kahden viikon välein? Annatteko kortisonia 2 kertaa päivässä kuurin aikana? Vauva on reilu 5 kk ja on vielä täysimetyksellä. En ole huomannut yhteyttä mihinkään tiettyyn ruokaan. Kokeilin myös viikon verran maidotonta dieettiä, muttei sillä ollut vaikutusta ihottumaan, ainakaan parempaan suuntaan. Lääkäri tuntui viimeksi vähättelevän vaivaa ja veikkasi sen olevan vain perinnöllistä (minulla on taipumusta atopiaan, muttei aikuisiällä ole juurikaan ollut oireita). Tuntuu kamalalta, kun vauva raapii itsensä verille, jos mitään ei voida asian hyväksi tehdä.

Kyllä nyt ensimmäisenä kannattaisi kotoa karsia mahdolliset allergeenit, eli ; kotieläimiä? Siivous? Pesuaineet (varsinkin vauvan pyykin)? Vauvan pesuaineet? Ja sitten se oma ruokavalio, pähkinät, viljat, kananmuna, sitrushedelmät, porkkana ja kala ovat niitä eniten allergisoivia.
Ja aika oikealle ihotauti lääkärille, meillä kanssa "taisteltiin" pitkään ennen kuin päästiin asiakkaaksi ihotautipolille. Silloin lapsen iho oli jo todella huonossa kunnossa.. meillä paljastui syylliseksi rypsi! (ja kaikki muuthan olin jo kokeillut)

Komppaan edellistä ja lisään siihen vielä, että kannattaa myös tarkistaa omat pesuaineet yms. Onhan lapsi paljon kosketuksissa myös vanhempiinsa.
Minulle ihotautilääkäri sanoi, että 80% kasvojen alueen iho-oireista johtuu hiustuotteiden hajusteista - vaihdoin hajusteettomiin ja kasvojen alue parani. Muut pesuaineet ja ihonhoito tuotteet olivatkin jo hajusteettomia.

Pesuaineiden valinnan lisäksi kannattaa kiinnittää huomiota myös määrään. Aika monet annostelee esim. pyykinpesuainetta "reilulla kädellä" vaikkei vauvapyykkiin edes tarvitsisi niin voimakasta ainetta. Minulle eivät käy myöskään huuhteluaineet vaikka niillä pyykkiin saisikin pehmeyttä.

Minulla ei ole oikein ikinä toiminut tuo kortisoni... Yksi parhaista voiteista on ollut Helosan, mutta kannattaa tarkistaa sen soveltuvuus vauvalle.

Mulla on myös huonepölyallergia ja kuivausrumpu sekä keskuspölynimuri ovat auttaneet elämääni hurjasti!

Talvella, varsinkin pakkasilla, nämä iho oireet on pahimmillaan, mutta onneksi ollaan menossa kohti kevättä. Mulla ainakin aurinko ja "ilmakylpy" auttavat.

Toivottavasti vauvasi iho tuosta tokenee eikä isompana tarvitsisi ruoka-aineiden kanssa pelailla. Tää on aika kurjaa :-(

Me ollaan pienemmän pojan (kohta 6 kk) kanssa taisteltu ihottumien ja vatsavaivojen (ja ilmeisesti niiden aiheuttamien univaikeuksien) kanssa nyt kolmisen kk. Allergiasairaalassa tehtiin prick-testit ja kananmuna paljastui yhdeksi allergeeniksi. Maitoaltistus myös tehty, ei maitoallergiaa, onneksi! Pojan iho tuntuu elävän omaa elämäänsä ilman että saan mitenkään kiinni siitä, mikä reaktion milloinkin aiheuttaa, joten olen päättänyt vähentää imetystä ja lopettaa vähitellen kokonaan. Tiedänpä sitten ainakin varmasti, mitä pojan mahaan milloinkin menee. Kiinteitä kokeiltu nyt pari viikkoa erittäin varovasti, ja näyttäisi siltä, että peruna ja maissi aiheuttavat vaivoja, kun taas riisi ja mustikka tuntuvat menevän. Seuraavana kokeiluvuorossa varmaankin bataatti, on kuulemma yleensä aika hyvin siedetty. Jännityksellä odotan viljojen kokeilemista, niiden vältteleminen kun voi käydä aika hankalaksi. Omassa ruokavaliossani epäilen tomaatin, suklaan ja ehkä joidenkin mausteiden aiheuttavan pojalle punoitusta ja tuskia, joten niitä ajattelin vältellä ja muutenkin fiilispohjalta niitä aineita, joista "äidinvaistolla" (ja omilla ja miehen allergiataustalla) tulee jonkinlainen aavistus.

Mutta siis alkuperäiseen kysymykseen kortisonikuureista: me saatiin sellainen ohje, että yhtä monta päivää taukoa kuin on käytettykin. Meille tuntuu sopivan nyt sellainen 3 pv kortisonia - 3 pv ilman -rytmi. Pidempi tauko ei oikein ole taittunut, mutta ehkä vähitellen kunhan allergeeneja saadaan vähennettyä ruokavaliosta.

Aikamoista säätämistä tää on näiden juttujen kanssa, mutta lohdutukseksi voin sanoa, että esikoisella oli melkein yhtä paha iho tässä vaiheessa ja se nukkui vielä huonommin kuin tämä pikkuveljensä, mutta jo ennen yksivuotispäivää iho-ongelmat loppuivat totaalisesti ja nukkuminenkin parani merkittävästi. Tsemppiä!

Meillä tilanne helpotti kun haettiin ihotautilääkäriltä kunnon kortisonit, joilla saatiin tilanne hallintaan eikä sitä miedompaa kortisonia tarvinnut läträtä vähän väliä.

Villavaatteet kannattaa jättää kokonaan pois, nykyään fleece korvaa ne hyvin atooppisille.

Ja kuten edellinen, totean saman. Meilläkin iho-oireet jäi pois yksi v mennessä. Lääkäri sanoi meille että sitä aiemmin mitä aiemmin atopia puhkeaa, niin sitä varmemmin menee myös pian ohi! Toivottavasti myös teillä!

Kiitos hyvistä vinkeistänne. Minäkin olen epäillyt, että suklaa saattaisi pahentaa iho-oireita. En ole vain halunnut tunnustaa asia, kun olen niin suklaariippuvainen. Eipä auta kuin ajatella lapsen parasta ja laittaa äiti suklaalakkoon. Toivon tosiaan, että oireilu häviäisi ensi kesänä.

Suklaa - vaiko soija? Lähes kaikissa suklaissa on soijaa (soijalesitiini). Soijaa on myös useissa eineksissä, leikkeleissä, leivissä ym. Olen itse imetysdieetillä, yksi vältettävistä ruoka-aineista on soija.
(vinkki: sojatonta suklaata olen löytänyt Lidlistä ja Anthony Bergin Ghana-suklaassa on rypsilesitiiniä, ei soijaa).

meillä on nyt kokeiltu erilaisia ruoka-aineiden pausseja, imettävällä äidillä ja vauvalla (8 kk), ja selvästi on havaittavissa d-vitamiinin (devitol) poisjättämisen auttavan asiaa. raapiminen loppuu n. vuorokauden kuluessa lähes kokonaan, vaikka on pahimmillaan ollut melkoista... jos ja kun kokeilette tätä, kertokaa siitä palstalla.

Kiitos vinkistä. Meillä on käytössä Jekovit D-tipat. Kokeillaan pitää taukoa tipoista. Epäilen kyllä, ettei itse D-vitamiini ole ihottuman ja kutinan syy, vaan jokin muu aine vitamiinivalmisteessa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Kiitos vinkistä. Meillä on käytössä Jekovit D-tipat. Kokeillaan pitää taukoa tipoista. Epäilen kyllä, ettei itse D-vitamiini ole ihottuman ja kutinan syy, vaan jokin muu aine vitamiinivalmisteessa.

oli, että sibicorttia voi antaa näile pienille viikon kuurina ja sitten mielellään vastaavan pituinen tauko. Kasvoihin ei saa kuulema laittaa Sibicortia koska niin helposti vauva hinkaa sitä suuhunsa. Käytämme vauvan kasvoihin 3xpäivässa bebanthenia. Minäkin kokeilin noita mainitsemiasi rasvoja mutta hyötyä niistä ei meillekkään ollut. Nyt on löytynyt hyvä rasva ja se on Novalan. Rasvaan vauvan lumiukoksi aamulla ja illalla.

Erisan on paras pyykinpesuaine herkkäihoiselle sillä testien mukaan se huuhtoutuu parhaiten vaatteista pois eli pesuaine jäämiä ei pahemmin ole. Meillä oli myös niin, että kun minulla ja miehelläni oli villapaidat päällä ja lapsi "hinkasi" niihin poskiaan niin naama oli tulipunainen. Kun lapsen kasvoja pyyhkii niin meillä talouspaperi oli liian kovaa esim puklun pyyhkimiseen ja kaveri neuvoikin käyttämään näitä vauvojen kosteuspyyhkeitä. Näitä käyttäessä meillä on poskien rohtumat hyvin vähäiset.

Yhteistyössä