Kortisoni (prednison) hoitojen aikana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rachel79
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Rachel79

Jäsen
16.01.2013
66
0
6
Onko kenelläkään käytössä tai ollut käytössä prednison lapsettomuushoidon aikana?
Olemme olleet kahdella klinikalla hoidossa ja ensimmäisessä sain prednisonia kilpirauhasen vajaatoiminnan vuoksi hoidontueksi. Näistä hoidoista saimmekin lapsen.

Vaihdoimme kuitenkin klinikkaa toisen lapsen yrittämiseksi ja tällä klinikalla kanta on se, että prednison hoitoa ei missään nimessä tarvita, koska kilpirauhasvasta-aineita ei ole. Kortisoni lisäksi haittaa kohdun luonnollista alkion vastaanottoa tämän klinikan mukaan.

Kumpikohan on oikeassa? Onko kenelläkään kokemuksia?

Minulla on ollut kortisoni, nimenomaan Prednison nyt ekaa kertaa käytössä. Taustalla kaksi keskeytynyttä keskenmenoa viime vuonna ja näiden vuoksi tutkittiin vasta-aineet, hyytymistekijät ja kromosomit. Vasta-aineissa oli jokin arvo aavistuksen viitearvoista poikkeava ja sisätautilääkäri suositteli tuon kortisonin mukaan ottamisen seuraavaan siirtoon. Lisäksi tukena on klexane-pistokset, nämä molemmat alkoivat kp2 Zumenonin kanssa, kun minulla alkion siirrot tehdään lääkkeellisesti tuettuun kiertoon.

Oma lääkärini klinikallamme totesi, että tuo kortisoni otetaan heillä mukaan yleensä silloin, jos alkion siirtoja on tehty useita eikä raskaus ole alkanut.

Minulla tilanne on siis vähän toinen eli raskaudet alkavat, mutta menevät kesken. Nytkin tuli jälleen tärppi ja tällä hetkellä mennään rv 5+3.

Kiitos paljon vastauksesta! Ja todella paljon onnea raskauteen! :) Pidän peukkuja, että kaikki menee hyvin ja varmasti meneekin. :)

On hieman hämmentävää, että näillä Helsingissä sijaitsevilla yksityisillä klinikoilla, kenen asiakkaana olen ollut, on näin erilainen näkemys prednisonin käytöstä.

Onko muita kenelle prednisonia on määrätty?

Mulla on ollu prednisolon (ja kerran myös toinen kortisoni dexametason) mukana erilaisin annoksin 3 siirrossa, ja endoa taustalla. Julkisella sitä annettiin 2x2 alkion tuloksettomien tuoresiirtojen jälkeen 1. pas:iin. Tän jälkeen yksityisellä kanta on ollu se että voidaan määrätä jos ehdottomasti haluan, mutta kun ei tiedetä tarkkaan miten vaikuttaa kohdussa, eikä tiedä onko enempi haittaa vai hyötyä niin ei mielellään määräis. En sitten enää pyytäny lisää kun ne kaikki kortisoni-tuetut siirrot oli negoja.

Viimeksi muokattu:
Mulla myös Prednisolon, tukemassa alkion kiinnittymistä. Ensimmäinen plussa viidennestä IVF tuoresiirosta, jolloin eka kertaa kortisoni mukana, Siksipä myös nytkin toista yritettäessä on tuo mukana.

Moikka, mulla käytössä myös PREDNISON ei prednisolon.
Otettiin käyttöön keskenmenojen ja kohdun väliseinän poistoleikkauksen jälkeen. Vasta-aine yli raja-arvon ja mukana myös fragmin/klexane siirtopäivästä lähtien. Siirtoon asti aspirin.
Minun kohdallani otettiin käyttöön nimenomaan parantamaan kiinnittymistä kohdun operaation vuoksi.

Ainakin viimeksi tämä cocktail toimi, saimme ensimmäisen lahjasolulapsemme!
Nyt juuri uusi hoito meneillään ja samoilla cocktaileilla! (y)

Kiitos näistä vastauksista! Prednisonista on siis kyse.
Olen todella hämmentynyt, koska klinikkamme DEXTRA, ei näe Prednisonia tärkeäksi - kuten aiempi klinikkamme. Olen siellä kysynyt asiasta useammalta lääkäriltä ja kanta on, että haittaa enemmän kuin hyötyä. Mene ja tiedä...Aiemmin olen saanut sitä kilpirauhasen vajaatoiminnan takia.

Yhteistyössä