Kortisoni kuuri

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja teussi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

teussi

Vieras
Onko kukaan joutunut syömään sisäistä kortisonikuuria raskauden aikana?

IHot.lääkäkäri määräsi mut vuodelepoon ja kortisonikuurin sis. ja ulk. -koko kehon iho tulehtunut. Eikait voi muuta kuin totella?
PELOTTAA vain että mitä sikiö tykkää.. rv.17 vasta menossa.
Toinen vaihtoehto raapia ja maata sängyssä vielä 2-3 viikkoa... argh.

Minulla on mennyt koko raskauden ajan annostus vaihdellen 5-10 mg/vrk. Aivan huoletta voit ottaa, jos tarvis on. Kortisonia ihminen tuotta luonnostaankin ja tosiaan, jos on sairaus, niin kortisoni on yksi turvallsimmista läääkkeistä raskauden aikan kuitenkin.

Hei!

En ole joutunut syömään kortisonikuuria raskauden aikan, mutta aikaisemmin kylläkin. Silloin oli minulla ainakin niin paha ihotulehdus että olisin tullut hulluksi ja raapinut itseltäni ihon pois jos en olisi kortisonikuuria syönyt. Sain siis viikon kortisonitablettikuurin ja vahvat voiteet iholle + viikon lepo.

Kortisoniahan annetaan raskaana oleville naisille tilanteessa jossa esim. joudutaan kännistämään synnytys enneaikaisesti ja lapsen keuhkoja halutaan kypsyttää. Myöskään elimistön tulehdustila varsinkaan hoitamattomana ei voi olla hyvä sikiölle. Kurjalta varmaan tuntuu kun ei niitä "ylimääräisiä" lääkkeitä haluaisi syödä.

Senverran vielä kysyisin kun itse olen atoppikko ja allerginen vaikka mille että huonotuiko ihosi nyt raskauden aikana? Minulla nimittäin on selkeästi ihottumaa tulossa koko ajan lisää ja ihoreaktiot eri allergeeneille näyttävät olevan herkemmässä. Normaalisti näin kesäaikaan ihoni on ollut täydellisessä kunnossa eikä ihottumasta tietoakaan. Nyt on menossa rv 14 ja mietin pitäisikö käydä ihotautilääkäriltä kysymässä hoito-ohjeita ennenkuin tilanne pahenee. Minulla on reseptillä loistavaa kortisonivoidetta, mutta sitä en ole nyt käyttänyt kun on vahvempaa. Hydrocortison 1% taas ei tunnu attavan mitään ja tuntuu kuivattavan ihoa. Minkälaisa/vahvuisia kortisonivoiteta sinulla on raskauden aikan ollut käytössä?

Ihoni on ollut aina kesäisin, kuin puhdas vauvan peppu. Viime talvena söin ekan kortisonikuurin, mutta Thaimaan matka helpotti.
Tällainen pistelevä kova kuiva syyhyävä ei ihoni ole koskaan ennen ollut. (Lähinnä rupisisä paikallisia taiveihottumia ja silmät. olut)
Tuntii myös että laktoosi oireet ovat nyt vasta pahentuneet eli ilmeisesti olen nyt yliherkkä. Ja tuo rakas koiruuskin alkaa vaivata limakalvoja.

Eli hoidoksi sain vuodelepoa ja kuurina: Prednison 5mg 14 päivää laskevana annostuksena ja voiteena Apolar voidetta. Ihmettelen kun lääkäri sanoi ettei muista kosteusvoiteita tarvi, mutta iho on kyllä tosi kuiva??

Mutta KIITOS lohduttavista viesteistä. Nyt voin vähän helpommin niellä pillerit ja toivoa että olo helpottuu pian.

Yhteistyössä