Koronatesti

Mietiskelin tässä, että sehän otetaan tikuttamalla nokasta, niin että mitä, sitä testattaisiinkin limasta, räästä tai miksi sitä erittyvää ainetta nyt haluaakin kutsua, eli sitä niistettäisiin näytekuppiin vaikkapa 15 ml, niin olisiko se yhtä luotettava todentamaan tartunnan?
 
Joku ammattilainen voi korjata, jos olen väärässä, mutta eikö sieltä limakalvolta raaputeta hieman soluja sillä tikulla.

Ja kyllä se uppoaa varmaan 10 cm sinne nokkaan, eli otetaan nielusta?
Mutta miks ne ei tee sitä sitte suun kautta?
Mulla on ainakin niin pien nenä, että se tikku olis hetkessä matkalla kohti kurkkua 🤮 🤮
 
Jos on kurkku kipeä niin mistä ihmeestä sitä räkää tulisi niistettäväksi. Alussahan nuha ei edes kuulunut oireisiin. Tässä deltassa vissiin kuuluu
Juu, mulla voi kuume nousta jossain taudissa, mutta räkää ei tule vielä pariin päivään. Tai sitä ei tule ollenkaan.

4-5 kertaa olen ollu koronatestissä. Mun mielestä ne ei ota ihan yhtä syvältä kuin mitä tuo Kalamiehen kuva on, tai sit mulla on niin kiukkuinen irvistys siinä vaiheessa, että pelkäävät varmaan saavansa nyrkistä ja kaapivat ihan etuosasta. :D
 
2 kertaa ollut testissä ja ilmoitin heti, että otetaan suun kautta. Ja niin myös ottaja teki. Epämiellyttäväähän se on, kun työnnetään pitkä puikko nieluun. Itse saa valita otetaanko nenän vai suun kautta. Samat välineet kummassakin.
 
Mikä on räkätauti ilman räkää?
Summasummarum, ei voi levitä ilman räkää :)

Juu, mulla voi kuume nousta jossain taudissa, mutta räkää ei tule vielä pariin päivään. Tai sitä ei tule ollenkaan.

4-5 kertaa olen ollu koronatestissä. Mun mielestä ne ei ota ihan yhtä syvältä kuin mitä tuo Kalamiehen kuva on, tai sit mulla on niin kiukkuinen irvistys siinä vaiheessa, että pelkäävät varmaan saavansa nyrkistä ja kaapivat ihan etuosasta.
 
vierailija
Keuhkoastmapolilla otetaan yskösnäytteitä joita sitten labrassa tutkitaan ja värjätään. Polttoon ne kipposet menee ja loput näytteistä. Uskoisin, että räkäkorona näytteille kävisi samoin, jos sellaisia otettaisiin.
 
vierailija

Koronavirustestin näyte voidaan voidaan ottaa nielusta, sieraimesta tai syljestä.
PCR- ja antigeenitestit puolestaan tarkoittavat tapoja, joilla otettu näyte analysoidaan. PCR on hitaampi ja luotettavampi tapa, jossa näyte tutkitaan laboratoriossa.
Antigeenitestissä kerättyä näytettä ei lähetetä laboratorioon, vaan testi voidaan tehdä terveysasemalla tai kotioloissa. Testin etuna on nopeus ja haittana matalampi luotettavuus.

”Muista näytteenottotavoista sylkinäyte soveltuu etenkin tilanteisiin, joissa tutkittava henkilö ottaa itse itseltään näytteen. Muutoin sylkitesti ei toistaiseksi ole laajamittaisessa käytössä, sillä sylkeä tarvitaan melko paljon ja sen kerääminen sekä testaus vievät suhteellisen kauan aikaa”, sanoo HUSin diagnostiikkakeskuksen ylilääkäri Maija Lappalainen.

Oli testi otettu millä tavalla tahansa, tärkeintä on, että näyte on kerätty oikein ja huolellisesti.
”Vaikka henkilö sairastaisi koronaa pahastikin oireisena, huonosti kerätystä näytteestä ei ole hyötyä ja se voi jäädä väärin negatiiviseksi”, Lappalainen muistuttaa.


Apteekin koronatesti ei aja samaa asiaa kuin terveydenhuollon ammattilaisen ottama virallinen testi, sillä matalamman luotettavuuden lisäksi näytteenotto voi epäonnistua.
 
vierailija
Mietiskelin tässä, että sehän otetaan tikuttamalla nokasta, niin että mitä, sitä testattaisiinkin limasta, räästä tai miksi sitä erittyvää ainetta nyt haluaakin kutsua, eli sitä niistettäisiin näytekuppiin vaikkapa 15 ml, niin olisiko se yhtä luotettava todentamaan tartunnan?
Miksei mitata jätevesistä kun sieltä löytää korttelin tarkkuudella.
 
vierailija
Q UOTE="KalaMies, post: 33931022, member: 144956"]
Joku ammattilainen voi korjata, jos olen väärässä, mutta eikö sieltä limakalvolta raaputeta hieman soluja sillä tikulla.

Ja kyllä se uppoaa varmaan 10 cm sinne nokkaan, eli otetaan nielusta?
[/QUOTE]
GENEOS kerää näytteet talteen?
 

Yhteistyössä