Korkeakuume ja pamolf ei auta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja avuton olo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

avuton olo

Vieras
Mitenkäs saan laspelta kuumeen laskemaan? Olen antanut pamolf lääkkeen puolitoista tuntia sitten ja se ei laske kuumetta. Kuumetta neidillä (4v) on 39 ja valittaa että pää on kipeä ja kylkeä myös valittaa mutta en oikein tiedä takoittaako se että kylkilihakset on kipeenä vaiko keuhkot. On tytöllä ollut keuhkojen kanssa aikaajoin pientä häikkää. Reppana raasu vain makaa ja torkahtelee ja sitten heräilee itkeskelemään että sattuu.

Käytä tyttöä viileässä suihkussa. Ja jos ei sittenkään vielä laske kuume niin anna buranaa. Ja soita lääkäriin.
Jos valittaa keuhkoja niin soita vaikka heti sinne lekurille niin osaavat sanoa et pitääkö tulla näytille.

Nyt äkkiä lääkäriin! Jumalauta en ymmärrä, kun on suurinpiirtein hengenhädästä kyse, niin täältä tullaan ennemmin kysymään kuin soitetaan lääkäriin??!!? Eikö se lapsen henki sen verran paina.

Alkuperäinen kirjoittaja MaalaisJuntti:
Käytä tyttöä viileässä suihkussa. Ja jos ei sittenkään vielä laske kuume niin anna buranaa. Ja soita lääkäriin.
Jos valittaa keuhkoja niin soita vaikka heti sinne lekurille niin osaavat sanoa et pitääkö tulla näytille.

Täytyy kokeilla tuota suihkua. On hankala sanoa että valittaako hän kylkeä vaiko keuhkoa kun näyttää vain kädellä tuota kylki kohtaa (kylkiluun kohdalta) ja sanoo että sattuu... Kuumetta ei ole ollut kuin tänä aamuna. Ei siis ole kestänyt useaa päivää. Yöllä aloitta valittamisen että että sattuu ja silloin on myös varmaa kuume noussut.

Meillä oli tollanen tauti just 5 vuotiaalla, kuume nousi pahimmillaan 40 asteeseen ja pää oli ymmärrettävästi kipee.
Pamolf:n lisäkis jotaki muuta Pronaxenia tai buranaa.

Alkuperäinen kirjoittaja mää:
Onko sillä sun lapsella yskä? Et voisko johtua yskästä et pistää kylkeen?

Ei ole ollut yskää. Nuhaa vain muutama päivä aikasemmin. Täytyy kaivaa buranan pakkausseloste ja katsoa annostus ja kokeilla sitä. ja jos se ei auta niin soitella lääkäriin.

Alkuperäinen kirjoittaja mutzi81:
Jos ei ole yskää eikä nuhaa niin voi olla myyräkuume. Lääkäriin veisin jo kiireesti kokeisiin. varsinkin jos lääke ei auta niin ei ole normaalia flunssaa.

No mä olen sairastanu itse myyräkuumeen.
Ja silloin on lähinnä selkä kipee ja pää ihan sietämättömän kipee.
Ja minulle sano lääkäri et ei ole koskaan kuullu et lapset olis siihen tautiin sairastunu. Et mä en kyllä tätä epäilis ihan ekana.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Ei ole ollut yskää. Nuhaa vain muutama päivä aikasemmin. Täytyy kaivaa buranan pakkausseloste ja katsoa annostus ja kokeilla sitä. ja jos se ei auta niin soitella lääkäriin.
Täytyy muistaa, että burana saattaa poistaa kivun, mutta ei sen syytä. Keuhkokuumeen poissulkemiseksi kävisin otattamassa crp:n. Siis jos olis oma lapsi kyseessä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Tollasilla tiedoilla soittaisin sinne lääkäriin nyt. Siis jos korkee kuume, kylkeen pistää eikä flunssa oireita. t. sairaanhoitaja ja neljän lapsen äiti

Jos ei ole yskää eikä nuhaa niin voi olla myyräkuume. Lääkäriin veisin jo kiireesti kokeisiin. varsinkin jos lääke ei auta niin ei ole normaalia flunssaa.

Ja minulle sano lääkäri et ei ole koskaan kuullu et lapset olis siihen tautiin sairastunu. Et mä en kyllä tätä epäilis ihan ekana.

mulla oli vuosi sitten myyräkuume ja sairaalassa makasin monta päivää. ja minä tiedän kyllä että lapseenkin tarttuu ihan samalla tavalla. yhden tutun tytöllä oli vähän aikaa sitten.

Ja kyllä minäkin soittaisin sinne tk.hon ihan ekana ennenku antaisin mtään lisälääkitystä. ja varaisin vaikka lääkärille soittoajan. Näin mä olen tehny monesti niin ja ihan OK juttu.

buranaa ei saa antaa jos on myyräkuume. soita ensin päivystykseen että kannattasko menää heti käymään.

jaa että miksi?
Minulle kyllä määrättiin buranaa.

lueppa myyräkuumeesta. burana vaikuttaa munuais ja maksa-arvoihin jos on myyräkuume.

mulla oli vuosi sitten myyräkuume ja sairaalassa makasin monta päivää. ja minä tiedän kyllä että lapseenkin tarttuu ihan samalla tavalla. yhden tutun tytöllä oli vähän aikaa sitten.

Minkä ikäsellä?

Minkä ikäsellä?

6v

buranaa ei saa antaa jos on myyräkuume. soita ensin päivystykseen että kannattasko menää heti käymään.

jaa että miksi?
Minulle kyllä määrättiin buranaa.

lueppa myyräkuumeesta. burana vaikuttaa munuais ja maksa-arvoihin jos on myyräkuume.

ok. Mut ei minulle silloin siittä mitään puhuttu.

Myyräkuumeen itämisaika on 14 - 21 vuorokautta. Tauti alkaa äkillisellä korkealla kuumeella ilman hengitystieoireita. Seuraavina päivinä ilmenee päänsärkyä, pahoinvointia ja toisinaan oksentelua. Selkä- ja vatsakivut ovat myös tavallisia oireita. Kuume kestää noin 4-7 päivää. Kuumevaiheen loppupuolella yleensä virtsamäärät vähenevät ja paranemisen yhteydessä nähdään ohimenevää runsasvirtsaisuutta.

Tyypillisimmät oireet myyräkuumeessa ovat kuume, päänsärky, selkä- ja vatsakivut, pahoinvointi sekä oksentelu. Myyräkuumeelle tunnusomainen akuutti likinäköisyys kehittyy noin kolmasosalle potilaista. Noin viidesosalla potilaista on joko ripulia tai hengitystieoireita. Suurentunut kreatiniiniarvo todetaan yli 90 %:lla potilaista, trombosyyttien vähäisyys 50-75 %:lla ja virtsassa todetaan valkuaista 80 - 90 %:lla. Verivirtsaisuutta, anemiaa tai kohonnutta valkosolumäärää on kutakin joka toisella myyräkuumepotilaalla. Maksaentsyymiarvot ovat koholla noin kolmasosalla. Puolella potilaista CRP-arvo on suurentunut. Sokkisia potilaista on alle 5 %. Yli 90 %:lla vaikeaoireisista potilaista todetaan triadi 1) kuume, 2) selkä-, vatsa- tai pääkipu sekä 3) viitteet munuaisoireista.

Herrajee noi oireet sopii just mun lapsen oireisii, ite ajattelin et sillä on influenssa :o mut oho
Tosin asutaa kerrostalossa et ei kyllä oo ollu minkää luonnonelävän tai sen sellaisen kanssa tekemisissä. Kai tohon vaaditaan joku myyränuloste kontaminaatio?

Yhteistyössä