Korkea verenpaine+ synnytys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mulju
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mulju

Jäsen
22.03.2006
495
0
16
Viikkoja nyt 38+5 ja verenpaine on ollut muutaman viikon hieman koholla, alapaine on ollut 85-90 paikkeilla ja virtsassa on ollut heikon plussan verran valkuaista, joten olen käynyt kaksi kertaa äitiyspolillakin ettei vaan raskausmyrkytys pääse yllättämään.

Tänään kävin neuvolassa ja th oli vahvasti sitä mieltä että olisi parempi mitä nopeemmin vauva tulee ulos. Ja sitten vielä kertoili että jos mulla on tuo verenpaine koholla sitten synnytyksessä niin ehdottomasti pitää ottaa epiduraali, koska se jotenkin laskee verenpainetta (?)

Millaisia synnytyksiä teillä korkeasta verenpaineesta kärsineet on ollut? Onko teille tehty jotain erityistoimenpiteitä ja miten tuo verenpaine lopulta sitten vaikuttaa itse synnytykseen?

Kiitos :flower:

Ja sitten piti vielä kysymäni että onko th tehnyt teille sisätutkimusta? Menen loppuviikosta uudestaan neuvolaan ja th sanoi että tekee silloin sisätutkimuksen jos se vaikka vauhdittaisi synnytyksen alkamista :o Mietin vain että eikös se ole enemmän lääkärin hommia?

moi mulla oli viikoilla 38-40 korkee verenpaine ja valkuainen plussalla tai jopa 2..

kerran viikos kävin verenpainetta kattomas klinikalla ja aina lääkäri teki sisätutkimuksen..

sitten ois pitäny käynnistää seuraavana aamuna synnytys kun olin 40+6 ja raskausmyrkytys päällä..

teki mulle sisätutkimuksen ja vähän MULJAUTTI tuol sisällä niin eikös vauva sitten yöllä halunnut itse pois.=)

mulla kyllä ei auttanu verenpaineesee epiduraali..synnytyksestä jo vuos ja vieläkin aikas korkee verenpaine...ja ennen raskautta oli alhanen..

terveydenhoitaja ei ole tehnyt mulle ainakaan koskaan sisätutkimusta ja he eivät sitä käsittääkseni saakaan tehdä. he saavat kyllä tarkastaa katsomalla esim. välilihan leikkaushaavan, mutta eivät laittaa käsiä "sisälle". jos terveydenhoitajallasi on myös kätilön koulutus asia saattaa olla hieman eri. en ole varma. tietääkö kukaan?

Mulla oli verenpaine 180/130. Sitä saatiin hieman laskemaan verenpainelääkityksellä. Epiduraali laitettiin ,vaikka en olisi halunnut ,juuri tuon korkean rr takia. Se ei sitä käsittäkseni alenna vaan hillitsee synnytyksessä sen nousua vielä lisää.

Yhteistyössä