Korkea hemoglobiini - miten alentaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kipuna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kipuna

Vieras
Hoitaja oli jättänyt mun vastaajaan viestin, kun en ehtinyt sille tänään vastata. Verikokeet oli ihan ok, joten uskalsi jättää vastaukset. Hemoglobiini voisi olla kuulemma matalampikin, se oli 158.

En saanut enää hoitajaa tänään kiinni.. joten.. Mitä korkea hemoglobiini voi aiheuttaa? Miksi sen pitäisi olla matalampi? Ja miten mä voin sitä madaltaa??

Siis kyllä mä sen tiedän, ettei tämä mikään akuutti juttu ole, mutta olisin vähän halunnut tarkennusta hoitajan sanoihin..

Mulla oli kans vastikään 152, mut se meni vielä ohjearvoihin (mielellää alle 153 naisilla). Ja joo, mut saa kyllä raahata verta luovuttamaan =D Meinaan en pysty istumaan piikkikäessä pitkää aikaa, kun perusverikokeetkin tuottavat ongelmia.

Entä nuo raskautumishommat? Eiks ne vähän syö tota rautaa, joten jos sitä meinaat niin..mulla on ennne ollu semmsota ihan keskitasoa, mut nykyää syön rautapitosempaa ruokaa niin ilmeisesti vaikuttaa aika paljon sit. Ja ku meilä on ajateltu yritys aloitettavan tossa 9kkn päästä, niin en ainakaan lähde tilannetta muuttamaan.

Mulla kanssa aina tyyliin miehen veren mitoissa nuo lukemat.Ja aina on mulle sanottu että kannattaa luovuttaa verta mut en mä siehen pystyisi.Joten näillä on menty vimeiset 20v..mut ei kai se vakavaa ole vai onko?EI mulle vaan koskaan ole siitä muuta sanottu joten olen aina vain ajatellut et ei kai se paha ole.Mulla "tippui" odotus aikana aina tuo arvo sinne 123 joka on vielä naisella ihan normi ja musta aina tuntui että taju menee.

Pitääköhän mun sitten kokeilla tota verenluovutusta. Olen vaan kuullut, että toisilla se saattaa tehdä enempi haittaa kuin hyötyä hemoglobiinin suhteen.

Nyt just ei raskautuminen ole suunnitelmissa. Kaksi lasta on jo, ei ole kyllä tarvinnut rautaa kummankaan raskausaikana syödä. Mut kukaan ei vaan koskaan ole mun hemoglobiinista aiemmin huomauttanut, vaikka muistaakseni on aina ollut päälle 150. Paitsi siis raskausaikana laskenut jonnekin 120-130.

Mä vaan jäin miettimään, että mitähän se korkea hemoglobiini sitten saattaisi aiheuttaa :/

No se voi sen veren tehä liian sakeaksi, et eiks se oo ettei ne punasolut välttämättä mahdu kulkemaan vaan saattavat vähän tukkia suonia? No, ehkä tuo ei vielä tuossa oo ihan todnäk. Mut justiisa luin jostain, että 5% suomalaisista ei mahdu ihan noihin viitearvoihin.

ETtä ei kait siitä mittää haittaa oo, jos se ei siitä nouse. Voithan soitella sille hoitajalle, että tartteeko mitään tehdä..

itellä oli tänään 190 hemoglobeeni arvo en polta en juo ...syön terveellisesti ja harrastan punttailua 5kertaa viikossa syön kyllä rauta pitoista ruokaa ja tapletteja et se voi johtua siitä..mutta miten alenan sitä ku olen 17 .v????!

[QUOTE="petteri";23372566]lääkäri totesi että onpas korkea hemoglobeeni pitoisuus... intti kutsuntoja varten kävin siellä testeissä[/QUOTE]

En niinkaan ihmettelisi sinun hemoglobiinia vaan sita etta miksi olet talla palstalla? :D

[QUOTE="petteri";23372551]itellä oli tänään 190 hemoglobeeni arvo en polta en juo ...syön terveellisesti ja harrastan punttailua 5kertaa viikossa syön kyllä rauta pitoista ruokaa ja tapletteja et se voi johtua siitä..mutta miten alenan sitä ku olen 17 .v????![/QUOTE]

Lopeta syömästä lisärautaa, hyvänen aika!

Mulla kans korkea, 160 tietämissä. Sukuvika, koska kaikilla lähisuvun naisilla korkea. Luovuttamista suositellaan,mutta minä en saa luovuttaa. Tosin eipä tuosta vielä ole haittaa ollut. Rautaa ei suositella syötäväksi.

[QUOTE="mjk";23373616]Juo vettä. Korkea hb on yksi kuivumisen merkeistä.[/QUOTE]

Juuri näin.

Meidän ukolta on joskus valutettu verta ihan tontillekkin. Mutta sillä oli silloin muitakin ongelmia korkean hb:n lisäksi

Sitä alennetaan joko luovuttamalla verta veripalvelulle tai sitten terveyskeskuksessa tms, jossa veri otetaan samalla tavalla pois, mutta se vaan menee hävitykseen. Virallinen termi on venesectio.

Korkea hemoglobiini voi aiheuttaa sisäisiä (myös ulkoisia, esim nenä, peräaukko jne) verenvuotoja tai sitten tukoksia verisuoniin.

Naisten hemoglobiinin tulisi olla 117-155g/l. Pieni ylitys tai alitus ei haittaa.

Lisärautaa ei kannata muutenkaan syödä, jos ei ole todetusti matala hemoglobiini. Ihminen saa ravinnosta aivan tarpeeksi.

Mulla kanssa hb yli 150. Laskee vain raskausaikana. Ja tosiaan sen kyllä sitten tuntee. Eilen juuri olin neuvolassa hb 122 ja on mulle liian alhainen. En ole koskaan ajatellut että arvoa pitäisi alentaa?? En tupakoi enkä syö lisärautaa muuta kuin jos hb laskee tuonne 120 tietämille raskausaikana.

Oon 11v. Syön tosi paljon kasviksia koska olen nirso mutta kasvikset, vihannekset, hedelmät maistuu äitini sanoi että syön niin paljon kasviksia että muka hemoglobiini olisi niin korkea itse en sitä saanut kuulla.
En nyt jaksa alkaa selitellä mutta myöskään en kauheen paljon juo välillä päivässä juon tosi tosi vähän

Yhteistyössä