Korkea FSH, mitään toiveita??

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Minkä ikäinen olet? Onko vaihdevuosi-oireita ollut? Kuinka kauan raskausyritystä takana?

Ilmeisesti olette jo hoidoissa kun tuo arvo on mitattu. Älä vaivu epätoivoon, yleensä aina on toivoa <3
 
vierailija
Ei kannata vaipua epätoivoon, fsh arvo voi vaihdella paljonkin! Toivottavasti olet hoidoissa kuitenkin. Oma lapsettomuuslääkärini kertoi potilaasta joka oli tullut raskaaksi fsh arvolla 80.
 
vierailija
Kiitos vastauksista ja kannustuksesta. <3 Täytän 39 tänä vuonna, yli vuosi ollaan yritetty aktiivisesti ja tutkimukset nyt alussa. Myös LH oli korkea (14 ja risat muistaakseni). TSH ja prolaktaani normaalit.
Ultrattiin aiemmin ja silloin kokenut gyne sanoi ultran perusteella munasolutilanteen näyttävän normaalilta minun ikäiselleni.

Voikohan stressi ja uni vaikuttaa tähän(kin) hormoniin? Olen ollut todella surullinen ja toivoton tähän lapsettomuusasiaan liittyen jo aika pitkään, viikonloppukin meni lähinnä itkiessä...
 
vierailija
Kiitos vastauksista ja kannustuksesta. <3 Täytän 39 tänä vuonna, yli vuosi ollaan yritetty aktiivisesti ja tutkimukset nyt alussa. Myös LH oli korkea (14 ja risat muistaakseni). TSH ja prolaktaani normaalit.
Ultrattiin aiemmin ja silloin kokenut gyne sanoi ultran perusteella munasolutilanteen näyttävän normaalilta minun ikäiselleni.

Voikohan stressi ja uni vaikuttaa tähän(kin) hormoniin? Olen ollut todella surullinen ja toivoton tähän lapsettomuusasiaan liittyen jo aika pitkään, viikonloppukin meni lähinnä itkiessä...
Ja tosiaan en ole ainakaan tunnistanut vaihdevuosioireita, kierto on aika säännöllinen 25-27, muutaman päivän ajoittaisin heitoin. Mieliala vaihtelee välillä todella paljon mutta sitä se on tehnyt oikeastaan aina, ei tosin näin pahasti ehkä. Samoin yöllä on välillä hiki mutta en tiedä olisiko muutenkin..?
On tämä tilannekin minulle todella paha kriisi ja vaikuttaa mielialaan, lapsia kun ei ole ja ollaan kuitenkin oltu vuosikausia yhdessä eli yrittämisen olisi voinut aloittaa jo aikoja sitten... :'(
 
vierailija
Yleensä se ultraus kertoo jo paljon tilanteesta kropassa, koska verikokeisiin vaikuttaa niin monet asiat, sillä ihminenhän on kokonaisuus. Jos lääkäri oli sitä mieltä, että kaikki näytti olevan ihan kunnossa, yritä luottaa siihen. Olette vasta lapsettomuuspolun alussa, teillä on paljon vielä toivoa jäljellä <3
 
vierailija
Yleensä se ultraus kertoo jo paljon tilanteesta kropassa, koska verikokeisiin vaikuttaa niin monet asiat, sillä ihminenhän on kokonaisuus. Jos lääkäri oli sitä mieltä, että kaikki näytti olevan ihan kunnossa, yritä luottaa siihen. Olette vasta lapsettomuuspolun alussa, teillä on paljon vielä toivoa jäljellä <3
Kiitos. <3 Ultra tehtiin siis ensimmäisellä käynnillä, jolloin verikokeita ei ollut vielä otettu. Munasolujen laatuhan ei ultrassa kai mitenkään näy ja tuo fsh-luku on kaikkien lähteiden mukaan todella surkea, niin pelottaa päästäänkö edes etenemään hoidoissa vai tyssääkö koko homma tuohon. :'(
Mutta, jos suru ja stressi voivat vaikuttaa näihinkin hormoneihin niin jotain pystyisin itsekin tekemään ja nyt yritänkin panostaa omaan hyvinvointiini....

Tietääkö kukaan muuten heijastaako fsh kaikkien munasolujen laatua vai vain sillä kierrolla kypsymässä olevien munarakkuloiden/munasolujen laatua?
 
vierailija
Mitattiinko sinulta myös amh-arvo? Itselleni lääkäri sanoi aikoinaan, että sillä on enemmän merkitystä.
Ei mitattu AMH-arvoa. Labraan mennessäni sain hirmuisen nivaskan koeputkitarroja käteen ja mielestäni yhdessä luki AMH, mutta sitä eikä siihen lähetettäkään näy Omakannassa. Otin sairaalaan yhteyttä saadakseni puhelinajan lääkärille, hoitaja lupasi pyytää kommentit lääkäriltä. Kirjeessä varmaan tulee joten sitä odotellessa...

Mutta kiitod sinulle, tuo hieman helpotti. Toki se AMHkin voi olla huono mutta en ainakaan tiedä sitä vielä... :(

Hormonit ovat kyllä minulla sekaisin jo ihan elämäntavoista johtuen, huonon nukkumisen ja stressaamisen ja surun takia. Ylipainoakin löytyy, joten kehoni ei varmasti toimi optimaalisesti muutenkaan. Silti olo on toivoton, mies onneksi jaksaa toivoa.
 
vierailija
Olen tämän ketjun aloittaja, ja nyt vastaan yli kahden vuoden takaiselle itselleni, jos joku muu samassa tilanteessa oleva tämän vaikka joskus sattuisi lukemaan: kyllä, toiveita on! Lähempänä kuin uskoisitkaan...
Hoidoissa siis edettiin, ja ne toivat meille oman aarteemme, fsh:sta viis!!
 
Olen tämän ketjun aloittaja, ja nyt vastaan yli kahden vuoden takaiselle itselleni, jos joku muu samassa tilanteessa oleva tämän vaikka joskus sattuisi lukemaan: kyllä, toiveita on! Lähempänä kuin uskoisitkaan...
Hoidoissa siis edettiin, ja ne toivat meille oman aarteemme, fsh:sta viis!!
Hienoa kuulla ja onneksi olkoon! Itsellä samankaltainen tilanne FSH:n kanssa, lukemat myös korkeat ja olemme jo kolme vuotta yrittäneet. Olisi todella mielenkiintoista kuulla, minkälaisella hoidolla onnistuitte?
 
vierailija
Hienoa kuulla ja onneksi olkoon! Itsellä samankaltainen tilanne FSH:n kanssa, lukemat myös korkeat ja olemme jo kolme vuotta yrittäneet. Olisi todella mielenkiintoista kuulla, minkälaisella hoidolla onnistuitte?
Hei,
ensimmäisen ivf:n tuoresiirto tärppäsi ja toi meille esikoisemme. Lyhyellä kaavalla tehtiin. Eli tuohon fsh-arvoon nähden yllättävän helpolla päästiin. Toki sitten itse tein labratulosten aikaansaamassa paniikissa vaikka sun mitä, akupunktiot, vehnänorasmehut, lisäravinteet, granaattiomenamehut, hiilareiden karsinnat... Mutta lähempänä ivf:ää hölläsin, halusin yksinkertaistaa koko hommaa. Tein mielikuvaharjoituksia, kuuntelin meditaatioita, rukoilin paljon.
Voin kirjoitella vielä enemmän noista omista valinnoistani, jos kiinnostaa. :)
 
  • Tykkää
Reactions: misan
Hei,
ensimmäisen ivf:n tuoresiirto tärppäsi ja toi meille esikoisemme. Lyhyellä kaavalla tehtiin. Eli tuohon fsh-arvoon nähden yllättävän helpolla päästiin. Toki sitten itse tein labratulosten aikaansaamassa paniikissa vaikka sun mitä, akupunktiot, vehnänorasmehut, lisäravinteet, granaattiomenamehut, hiilareiden karsinnat... Mutta lähempänä ivf:ää hölläsin, halusin yksinkertaistaa koko hommaa. Tein mielikuvaharjoituksia, kuuntelin meditaatioita, rukoilin paljon.
Voin kirjoitella vielä enemmän noista omista valinnoistani, jos kiinnostaa.
Kiitos paljon vastauksestasi! Minulla on ollut haasteena se, että olen reagoinut hitaasti pistettäviin hormoneihin ja sen takia IVF tulokset olleet huonoja ja hoidot venyneet pitkiksi. Olen itsekin ihan kaiken jo kokeillut akupunktiosta lisäravinteisiin. Paitsi hiilareiden karsintaa en varsinaisesti ole tehnyt, toki valkoiset sokerit ja vehnät olen jättänyt pois lähes kokonaan. Mielelläni kuulisin mitä hormonia käytettiin IVF:ssä ja minkälaisilla annoksilla (jos muistat :D ) ? Myös kiinnostaisi missä hoidot toteutettiin? Olemme olleet Mehiläisen Felicitaksella ja harkitsemme pitäisi katsoa muitakin paikkoja.
 
vierailija
Kiitos paljon vastauksestasi! Minulla on ollut haasteena se, että olen reagoinut hitaasti pistettäviin hormoneihin ja sen takia IVF tulokset olleet huonoja ja hoidot venyneet pitkiksi. Olen itsekin ihan kaiken jo kokeillut akupunktiosta lisäravinteisiin. Paitsi hiilareiden karsintaa en varsinaisesti ole tehnyt, toki valkoiset sokerit ja vehnät olen jättänyt pois lähes kokonaan. Mielelläni kuulisin mitä hormonia käytettiin IVF:ssä ja minkälaisilla annoksilla (jos muistat ) ? Myös kiinnostaisi missä hoidot toteutettiin? Olemme olleet Mehiläisen Felicitaksella ja harkitsemme pitäisi katsoa muitakin paikkoja.
Heips!
Ohjelaput olen heittänyt menemään, mutta kävin kurkkimassa omakannasta mitä sinne oli kirjailtu. Samalla katsoin kontrolli-fsh-mittauksen tuloksen, joka otettiin tuon korkean luvun takia, ja se on näköjäön ollut "vain" päälle 13. Melkoista varianssia...

Minulla lääkkeenä oli siis Gonal-F annoksella 300 IU kahdesti päivässä. Tämä alkoi päivää vaille kahta viikkoa ennen aiottua punktiota. Sitten jarruttelemassa fyremadel, joka oli tarkoitus aloittaa 6. pistelypäivänä, mutta aloitin sen vahingossa jo viidentenä (kyllä muuten otti päähän tuolloin...). Sitä en muista, jatkuiko tämä kombo punktioon asti. Terolut sitten punktiota seuraavana päivänä.
Vaste ei lukumäärällisesti ollut mikään huikea, mutta onneksi lopputulos oli se kauan kaivattu ja odotettu. <3 Ja julkisella oltiin, KYSsissä.

Itse myös ihan epätoivon vimmalla kahmin lisäravinteita, surruuttelin vehnänorasmehua ja kokeilin vähän sitä sun tätä. Sitten tosiaan väsähdin siihen suorittamiseen ja yritin keskittyä olennaiseen. Pidin sen, mikä oli helppoa ja tuntui oikealta:

-mielen ja kehon yhteys, meditaatiot (youtubesta) ja mielikuvaharjoitukset
-rukoilu
-ei alkoholia, kofeiinia tai rasvattomia maitotuotteita
-D-vitamiini, folaatti, hyvälaatuinen ubikinoli, kalaöljy
-pyrkimys syödä monipuolisesti ravitsevaa ruokaa, kasviksia, marjoja, hyviä rasvoja
-lepo
-liikunta.

Neljä ekaa olivat helppoja, kolmessa viimeisessä tapahtui eniten lipsumista... :D

Suosittelen ehdottomasti tutustumaan Fertility from the Soul -youtube-kanavaan ja -nettisivuihin. Ylläpitäjä on amerikkalainen, luomusti reilusti päälle 40-vuotiaana lapsen saanut mielen ja kehon yhteyteen perehtynyt psykologian tohtori. Hänen lähestymistapansa pohjautuu tutkimuksiin ja faktoihin, ja on jotenkin ihanan myönteinen ja kannustava. Kannattaa kurkata!
Redditissä törmäsin tällaiseen linkkiin, itse en ole sen kummemmin tutustunut mutta vaikuttaa erittäin asialliselta:

Tästähän nyt oikea romaani tuli, toivottavasti edes jotain hyötyäkin olisi. :) Teille toivon hartaasti omaa kääröä rakastettavaksenne! <3
 
  • Tykkää
Reactions: misan
vierailija
Tuo hyvälaatuinen ubikinoli, mikä valmiste mielestäsi olisi hyvä? Entä ubikinoni?
Hei,

tietoni ovat ihan netistä kaiveltuja vain, mutta Kanekan valmistaman ubikinolin/ubikinonin pitäisi olla laadukasta. Pharma Nordin ubikinoni on valmistajan mukaan ollut mukana useissa tieteellisissä tutkimuksissa, joten senkin pitäisi olla kelpoa.

Itse ostin ensin jonkun vaan Q10:n Prismasta, enkä huomannut mitään vaikutuksia. Sitten siirryin Kanekan valmistamaa Q10:ä sisältäviin tuotteisiin ja kyllä eron huomasi vireystilassa, vaikutuksista munasoluihin on vaikeampi sanoa... :D Vesisorbin ubikinolia tilasin Saksan amazonista, hinta oli Suomen hintoihin verrattuna kohtuullinen.
 
vierailija
Tuo hyvälaatuinen ubikinoli, mikä valmiste mielestäsi olisi hyvä? Entä ubikinoni?
Itse olen käyttänyt Hankintatukun Q10, joka oli ravintovalmentajan suositus. Lisäksi kaikki muut vitamiinit (Puhdistamo: D, B, C, foolihappo, B12, seleeni…) ja NAC, joka myös voi vaikuttaa solujen ja siittiöiden laatuun. Meillä ennuste oli max 4 solua ja yksi jaksaisi loppuun saakka, alapäässä ei mitään toimintaa ultrassa näkynyt eikä ovulaatioita, vaikka säännöllinen kierto. Ferritiini 167 ja D 120.
Paino melkein sama kuin eka raskaudessa. Kilpirauhastulehdus tuli raskauden jälkeen voimakkaampana kuin aikaisemmin sekä kilpirauhasen vajaatoiminta, nyt lääkitys. Raskausdiabetes v2020 ja nyt esidiabetes, voimakas sukurasite.
Minulla piinapäivät menossa ja ensi viikolla testi. Olen 40+ ja yksi luomu raskaus 37v ja sen jälkeen 2 km. Amh 0,8 ja fsh normaali ikäiselleni. Munasarjojen vajaatoiminta ja IVF lyhyellä kaavalla alkoi maaliskuussa, piikitin Pergoverista max 375 yksikköä 12 päivää ja 11 solua joista 10 kypsää, 8 hedelmöittyi ja 3päivän TOP alkio siirrettiin perjantaina ja 3 ok pakkaseen. Gonapeptyl kiinnityspiikin jälkeen katosi turvotus ja tuntemukset alavatsassa, saas nähdä mitä ensi viikon testi näyttää. Aina kannattaa yrittää ja ruokavaliolla ja vitamiineilla sekä liikunta/lepo hyvässä tasapainossa toivoa parasta!
 
vierailija
Heips!
Ohjelaput olen heittänyt menemään, mutta kävin kurkkimassa omakannasta mitä sinne oli kirjailtu. Samalla katsoin kontrolli-fsh-mittauksen tuloksen, joka otettiin tuon korkean luvun takia, ja se on näköjäön ollut "vain" päälle 13. Melkoista varianssia...

Minulla lääkkeenä oli siis Gonal-F annoksella 300 IU kahdesti päivässä. Tämä alkoi päivää vaille kahta viikkoa ennen aiottua punktiota. Sitten jarruttelemassa fyremadel, joka oli tarkoitus aloittaa 6. pistelypäivänä, mutta aloitin sen vahingossa jo viidentenä (kyllä muuten otti päähän tuolloin...). Sitä en muista, jatkuiko tämä kombo punktioon asti. Terolut sitten punktiota seuraavana päivänä.
Vaste ei lukumäärällisesti ollut mikään huikea, mutta onneksi lopputulos oli se kauan kaivattu ja odotettu. <3 Ja julkisella oltiin, KYSsissä.

Itse myös ihan epätoivon vimmalla kahmin lisäravinteita, surruuttelin vehnänorasmehua ja kokeilin vähän sitä sun tätä. Sitten tosiaan väsähdin siihen suorittamiseen ja yritin keskittyä olennaiseen. Pidin sen, mikä oli helppoa ja tuntui oikealta:

-mielen ja kehon yhteys, meditaatiot (youtubesta) ja mielikuvaharjoitukset
-rukoilu
-ei alkoholia, kofeiinia tai rasvattomia maitotuotteita
-D-vitamiini, folaatti, hyvälaatuinen ubikinoli, kalaöljy
-pyrkimys syödä monipuolisesti ravitsevaa ruokaa, kasviksia, marjoja, hyviä rasvoja
-lepo
-liikunta.

Neljä ekaa olivat helppoja, kolmessa viimeisessä tapahtui eniten lipsumista...

Suosittelen ehdottomasti tutustumaan Fertility from the Soul -youtube-kanavaan ja -nettisivuihin. Ylläpitäjä on amerikkalainen, luomusti reilusti päälle 40-vuotiaana lapsen saanut mielen ja kehon yhteyteen perehtynyt psykologian tohtori. Hänen lähestymistapansa pohjautuu tutkimuksiin ja faktoihin, ja on jotenkin ihanan myönteinen ja kannustava. Kannattaa kurkata!
Redditissä törmäsin tällaiseen linkkiin, itse en ole sen kummemmin tutustunut mutta vaikuttaa erittäin asialliselta:

Tästähän nyt oikea romaani tuli, toivottavasti edes jotain hyötyäkin olisi. Teille toivon hartaasti omaa kääröä rakastettavaksenne! <3
Kiitos kun kirjoitat kokemuksiasi täällä. Itse sain tänään myös tietää että fsh-arvoni on 22 ja olen itkenyt silmät päästäni. Tämä ketju on antanut edes pienen rippeen toivoa. Kiitos.
 
vierailija
Kiitos kun kirjoitat kokemuksiasi täällä. Itse sain tänään myös tietää että fsh-arvoni on 22 ja olen itkenyt silmät päästäni. Tämä ketju on antanut edes pienen rippeen toivoa. Kiitos.
Minkä ikäinen olet ja otettiinko FSH kierron 2. vai 3. päivänä?

Muistan kuinka itsekin hajosin kun tajusin miten korkea arvoni oli, sain jonkinlaisen paniikkikohtauksenkin, eikä itkusta ollut tulla loppua... Olivathan nuo todella raskaita aikoja, mutta nyt ajatellen myös arvokkaita. En tiedä olisinko osannut arvostaa äitiyttä samalla tavalla, jos raskaus olisi alkanut helposti.
Sen ainakin tiedän, että lapsemme on jokaisen kyyneleen, jokaisen epätoivoisen hetken, jokaisen unettoman yön arvoinen ja enemmän. Meidän täytyi käydä nämä kokemukset läpi, että juuri hän voisi syntyä tähän maailmaan, ja siksi olen niistä ikuisesti kiitollinen.

Muista sinäkin: AINA on toivoa!! Fsh-arvo on vain yksi mittaus ja tilastot ovat tilastoja, ne eivät määrittele juuri sinua tai mahdollisuuksiasi tulla raskaaksi!

Todella paljon tsemppiä! <3
 
Heips!
Ohjelaput olen heittänyt menemään, mutta kävin kurkkimassa omakannasta mitä sinne oli kirjailtu. Samalla katsoin kontrolli-fsh-mittauksen tuloksen, joka otettiin tuon korkean luvun takia, ja se on näköjäön ollut "vain" päälle 13. Melkoista varianssia...

Minulla lääkkeenä oli siis Gonal-F annoksella 300 IU kahdesti päivässä. Tämä alkoi päivää vaille kahta viikkoa ennen aiottua punktiota. Sitten jarruttelemassa fyremadel, joka oli tarkoitus aloittaa 6. pistelypäivänä, mutta aloitin sen vahingossa jo viidentenä (kyllä muuten otti päähän tuolloin...). Sitä en muista, jatkuiko tämä kombo punktioon asti. Terolut sitten punktiota seuraavana päivänä.
Vaste ei lukumäärällisesti ollut mikään huikea, mutta onneksi lopputulos oli se kauan kaivattu ja odotettu. <3 Ja julkisella oltiin, KYSsissä.

Itse myös ihan epätoivon vimmalla kahmin lisäravinteita, surruuttelin vehnänorasmehua ja kokeilin vähän sitä sun tätä. Sitten tosiaan väsähdin siihen suorittamiseen ja yritin keskittyä olennaiseen. Pidin sen, mikä oli helppoa ja tuntui oikealta:

-mielen ja kehon yhteys, meditaatiot (youtubesta) ja mielikuvaharjoitukset
-rukoilu
-ei alkoholia, kofeiinia tai rasvattomia maitotuotteita
-D-vitamiini, folaatti, hyvälaatuinen ubikinoli, kalaöljy
-pyrkimys syödä monipuolisesti ravitsevaa ruokaa, kasviksia, marjoja, hyviä rasvoja
-lepo
-liikunta.

Neljä ekaa olivat helppoja, kolmessa viimeisessä tapahtui eniten lipsumista...

Suosittelen ehdottomasti tutustumaan Fertility from the Soul -youtube-kanavaan ja -nettisivuihin. Ylläpitäjä on amerikkalainen, luomusti reilusti päälle 40-vuotiaana lapsen saanut mielen ja kehon yhteyteen perehtynyt psykologian tohtori. Hänen lähestymistapansa pohjautuu tutkimuksiin ja faktoihin, ja on jotenkin ihanan myönteinen ja kannustava. Kannattaa kurkata!
Redditissä törmäsin tällaiseen linkkiin, itse en ole sen kummemmin tutustunut mutta vaikuttaa erittäin asialliselta:

Tästähän nyt oikea romaani tuli, toivottavasti edes jotain hyötyäkin olisi. Teille toivon hartaasti omaa kääröä rakastettavaksenne! <3

Kiitos vielä tästä. Sinulla on ollut näköjään selvästi isommat annokset pistoksissa. Itselläni ollut max 225 IU Gonal F tai Menopur ja joka toisena päivänä pienempi annos. No, nämä ilmeisesti katsotaan aina yksilöllisesti.
Olen teettänyt myös Dutch Cycle Mapping + Plus testit ja lisäksi saanut tukea Balance Coaching Jennika Salmelalta - näihin kyllä lämmin suositus. Saa paljon tietoa omasta kierrosta ja hormoonitasoista sekä kokonaisvaltaisesti tukevat ravinto- ja lisäravinnesuositukset, unohtamatta koko kehon ja mielen hyvinvointia.
Kiitos tuosta Youtube kanavasta, siihen jo tutustuinkin, vaikuttaa mielenkiintoiselta.
Minulla tuo FSH taso on pysynyt koholla myös seurantamittauksissa. Lääkärit toisaalta eivät tunnu sitä pitävän niin merkittävänä kuin esim. AMH-tasoa.
Aika näyttää miten käy - voimia kovasti kaikille saman asian kanssa kamppaileville ❤
 

Yhteistyössä