Korkea FSH, mitään toiveita??

• Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Minkä ikäinen olet? Onko vaihdevuosi-oireita ollut? Kuinka kauan raskausyritystä takana?

Ilmeisesti olette jo hoidoissa kun tuo arvo on mitattu. Älä vaivu epätoivoon, yleensä aina on toivoa <3

vierailija
Ei kannata vaipua epätoivoon, fsh arvo voi vaihdella paljonkin! Toivottavasti olet hoidoissa kuitenkin. Oma lapsettomuuslääkärini kertoi potilaasta joka oli tullut raskaaksi fsh arvolla 80.

vierailija
Kiitos vastauksista ja kannustuksesta. <3 Täytän 39 tänä vuonna, yli vuosi ollaan yritetty aktiivisesti ja tutkimukset nyt alussa. Myös LH oli korkea (14 ja risat muistaakseni). TSH ja prolaktaani normaalit.
Ultrattiin aiemmin ja silloin kokenut gyne sanoi ultran perusteella munasolutilanteen näyttävän normaalilta minun ikäiselleni.

Voikohan stressi ja uni vaikuttaa tähän(kin) hormoniin? Olen ollut todella surullinen ja toivoton tähän lapsettomuusasiaan liittyen jo aika pitkään, viikonloppukin meni lähinnä itkiessä...

vierailija
Kiitos vastauksista ja kannustuksesta. <3 Täytän 39 tänä vuonna, yli vuosi ollaan yritetty aktiivisesti ja tutkimukset nyt alussa. Myös LH oli korkea (14 ja risat muistaakseni). TSH ja prolaktaani normaalit.
Ultrattiin aiemmin ja silloin kokenut gyne sanoi ultran perusteella munasolutilanteen näyttävän normaalilta minun ikäiselleni.

Voikohan stressi ja uni vaikuttaa tähän(kin) hormoniin? Olen ollut todella surullinen ja toivoton tähän lapsettomuusasiaan liittyen jo aika pitkään, viikonloppukin meni lähinnä itkiessä...
Ja tosiaan en ole ainakaan tunnistanut vaihdevuosioireita, kierto on aika säännöllinen 25-27, muutaman päivän ajoittaisin heitoin. Mieliala vaihtelee välillä todella paljon mutta sitä se on tehnyt oikeastaan aina, ei tosin näin pahasti ehkä. Samoin yöllä on välillä hiki mutta en tiedä olisiko muutenkin..?
On tämä tilannekin minulle todella paha kriisi ja vaikuttaa mielialaan, lapsia kun ei ole ja ollaan kuitenkin oltu vuosikausia yhdessä eli yrittämisen olisi voinut aloittaa jo aikoja sitten... :'(

vierailija
Yleensä se ultraus kertoo jo paljon tilanteesta kropassa, koska verikokeisiin vaikuttaa niin monet asiat, sillä ihminenhän on kokonaisuus. Jos lääkäri oli sitä mieltä, että kaikki näytti olevan ihan kunnossa, yritä luottaa siihen. Olette vasta lapsettomuuspolun alussa, teillä on paljon vielä toivoa jäljellä <3

vierailija
Yleensä se ultraus kertoo jo paljon tilanteesta kropassa, koska verikokeisiin vaikuttaa niin monet asiat, sillä ihminenhän on kokonaisuus. Jos lääkäri oli sitä mieltä, että kaikki näytti olevan ihan kunnossa, yritä luottaa siihen. Olette vasta lapsettomuuspolun alussa, teillä on paljon vielä toivoa jäljellä <3
Kiitos. <3 Ultra tehtiin siis ensimmäisellä käynnillä, jolloin verikokeita ei ollut vielä otettu. Munasolujen laatuhan ei ultrassa kai mitenkään näy ja tuo fsh-luku on kaikkien lähteiden mukaan todella surkea, niin pelottaa päästäänkö edes etenemään hoidoissa vai tyssääkö koko homma tuohon. :'(
Mutta, jos suru ja stressi voivat vaikuttaa näihinkin hormoneihin niin jotain pystyisin itsekin tekemään ja nyt yritänkin panostaa omaan hyvinvointiini....

Tietääkö kukaan muuten heijastaako fsh kaikkien munasolujen laatua vai vain sillä kierrolla kypsymässä olevien munarakkuloiden/munasolujen laatua?

vierailija
Mitattiinko sinulta myös amh-arvo? Itselleni lääkäri sanoi aikoinaan, että sillä on enemmän merkitystä.
Ei mitattu AMH-arvoa. Labraan mennessäni sain hirmuisen nivaskan koeputkitarroja käteen ja mielestäni yhdessä luki AMH, mutta sitä eikä siihen lähetettäkään näy Omakannassa. Otin sairaalaan yhteyttä saadakseni puhelinajan lääkärille, hoitaja lupasi pyytää kommentit lääkäriltä. Kirjeessä varmaan tulee joten sitä odotellessa...

Mutta kiitod sinulle, tuo hieman helpotti. Toki se AMHkin voi olla huono mutta en ainakaan tiedä sitä vielä... :(

Hormonit ovat kyllä minulla sekaisin jo ihan elämäntavoista johtuen, huonon nukkumisen ja stressaamisen ja surun takia. Ylipainoakin löytyy, joten kehoni ei varmasti toimi optimaalisesti muutenkaan. Silti olo on toivoton, mies onneksi jaksaa toivoa.

Yhteistyössä