Konsolipelit yms. vs. televisiosarjat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja dechs
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

dechs

Aktiivinen jäsen
28.07.2010
8 693
17
38
Tulipa töissä lounaalla todistettua vähän aikaa sitten. Vanhemman IT-sedän ja sihteeritädin sananvaihdosta ote, samassa pöydässä enemmän populaa.

ITsetä: Tuli eilen pelailtua uutta peliä (en muista mikä sen nimi oli). Ootteko te testanneet, vaikutti ihan viihdyttävältä.
sihtTäti: Ei, kun mulla on elämä. Seuraako kukaan muuten TV:stä ohjelmaa (mikälie tositv-maajussi-tanssii -juttu se oli), eilen oli tosi loistava jakso!

Pisti miettimään. Vertailussa TV-ohjelma, jota tuijotetaan, tai peli, joka vaatii ainakin jossain määrin osallistumista? Miten voi kettuilla elämän puuttumisesta tietokoneella tai pelikonsolilla pelailevalle, jos itse käyttää saman ajan jonkun TV-sarjan katseluun? Kumpi on apaattisempaa toimintaa?

En nyt ota kantaa siihen kuinka älykästä ylipäänsä on kritisoida toisen vapaa-ajankäyttöä. Onko TV:llä erilainen imago sen takia, että sitä on totuttu Suomessa tapittamaan jo 40 vuotta sitten lapsesta pitäen?

Sivukysymys, vieläkö joku luulee että television katselu liian läheltä vahingoittaa silmiä?

"Miten voi kettuilla elämän puuttumisesta tietokoneella tai pelikonsolilla pelailevalle, jos itse käyttää saman ajan jonkun TV-sarjan katseluun?"

No mistä nyt ei voisi kettuilla.

Mun kokemuksen mukaan noita pelejä hakataan tuntikausia, jopa pitkin öitä.

Kun ei nyt muutakaan keksinyt kirjoittaa niin ohessa lainaus netistä:

Televisio tuli Suomeen 1950-luvulla: ensimmäinen antennien välityksellä esitetty lähetys toteutettiin 24. toukokuuta 1955 Helsingissä. 1970-luvulta alkaen lähes jokaisessa suomalaisessa kotitaloudessa on ollut vähintään yksi televisiovastaanotin.

[QUOTE="vieras";22989723]Mun kokemuksen mukaan noita pelejä hakataan tuntikausia, jopa pitkin öitä.[/QUOTE]

Mä en ainakaan jaksa pelata kun max tunnin kerrallaan, enkä edes joka päivä... Ja tv:täkin tulee katottua aika vähän.
Toiset sitten taas tuijottelee sitä tv:tä monta tuntia päivässä ja joka päivä ja pitää pelaajia nörtteinä, joilla ei ole elämää. Onhan tuo aika ristiriitaista, kun asiaa ajattelee :)

Kun ei nyt muutakaan keksinyt kirjoittaa niin ohessa lainaus netistä:

Televisio tuli Suomeen 1950-luvulla: ensimmäinen antennien välityksellä esitetty lähetys toteutettiin 24. toukokuuta 1955 Helsingissä. 1970-luvulta alkaen lähes jokaisessa suomalaisessa kotitaloudessa on ollut vähintään yksi televisiovastaanotin.
Tuosta olis muuten jännä nähdä tilastot 1970-luvulta nykypäivään. Meinaan, onko yhtään taittunut määrä.

No onhan täällä palstallakin monilla eukoilla sellanen asenne, että videopelit on lapsille. Tai jos pelaa videopelejä, on lapsellinen. Kyllä me, kolmekymppinen pariskunta, pelataan ihan yhdessä ja yksinään, ja kenelle ne k-18-pelit sitten on jos ei aikuisille?? Tietty jotkut tyhmät mammat ostaa niitä lapsilleenkin kun luulee että kaikki pelit on lapsille.

Meillä ei tuijoteta telkkaria apaattisena, vaan lempisarjat on yleensä DVD:llä ja katotaan niitä sillon kun siltä tuntuu.

Tuosta olis muuten jännä nähdä tilastot 1970-luvulta nykypäivään. Meinaan, onko yhtään taittunut määrä.
Osittaisena vastauksena omaan kysymykseeni:
Finnpanel - TV-mittaritutkimus

8%:lla ei toissavuonna ollut TV:tä, tai luulivat kyselyä vainoharhaisina TV-lupatarkastajien salajuoneksi? :D

Samasta paikasta löytyi muitakin aiheeseen liittyviä tilastoja, kuten tämä:
Finnpanel - TV-mittaritutkimus
TV:n keskimääräinen päivittäinen katseluaika: 2 t 58 min (yli kymmenvuotiaat). Vanhuksillahan sitten se oli jotain neljää ja puolta tuntia päivässä.

Viimeksi muokattu:
Sekä konsolipelit että TV:n katsominen ovat tiettyyn rajaan asti oivallisia ajantappokeinoja mutta liika on tietysti liikaa molemmissa. Ongelma TV:n kanssa on se että peruskanavien ohjelmatarjonta on niin säälittävän huonoa ja mainoksilla turvotettua että ilman tallenninta en ainakaan itse juuri koskaan jaksa istua TV:n ääreen koska silloin kun siihen aikaa on sieltä hyvin pienellä todennäköisyydellä mitään katsomisen arvoista tulee. Eli silloin harvoin kun minut TV:n ääreen saa niin se on silloin kun pelaan konsolipelejä ja niitäkin aika vähän. Tietokoneella vietetty aika onkin sitten ihan toinen tarina...

Yhteistyössä