Kondylooma - tarttuuko synnytyksessä vauvaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuplamummy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuplamummy

Vieras
Huomasin ikäväkseni pari päivää sitten, että minulla on kai kondylooma. Nyt rv 38+. Alapäässä kaksi näppyä joissa musta pää. Onko tämä kondyloomaa, luin jostain että kondyloomanäpyissä olisi valkoinen pää?

Minulla todettiin kondylooma noin 7,5v sitten, hoidettiin silloin jäädyttämällä. Sen jälkeen se ei ole ollut aktiivisena ja papakin on aina ollut puhdas.

Onko tämä siis edelleen se sama tartunta, vai onko virus poistunut kropastani ja olen saanut sen uudelleen? Luin jostain että virus postuisi viimeistään 4-5v kuluttua tartunnan saamisesta.

Vielä viimeinen kysymys - tarttuuko aktiivisena oleva kondylooma synnytyksessä vauvaan? Eli milloin hoidetaan, nyt vai synnytyksen jälkeen? Onko tästä mainittava neuvolassa?

Kiitos jos joku jaksaa vastata...

Unohdin mainita, että 4 päivää ennen kuin itse peililla huomasin nuo näppylät, olin lekurineuvolassa, jossa lekuri otti alapäästä 'Strep B' näytteen. Olisihan lääkäri maininnut kai jotain jos on huomannut nuo näpyt??

Kutinaa on ollut alapäässä ulkosynnyttimissä useamman viikon ajan on-off. Valkovuotoa on todella paljon.

Onko mahdollista, ett ä nää ois jotain muita raskauteen liittyviä näppyjä?

Kiitos edelleen..

Kyllä nyt luulisi, että näytteen ottaessaan lääkäri on huomioinut kuvaamasi näppylät. On tietysti järkevää, että jo oman mielenrauhasi takia mainitset huomiosi neuvolassa. En kyllä ole kuullut, että kondylooma aiheuttaisi syntyvälle lapselle tartuntavaaraa,toisin kuin aktiivisena oleva sukupuolialueen herpes, lähinnähän kondylooma lisää riskiä naisella kohdunkaulan syövän vaaraan - voin toki olla väärässäkin. Tuo kutina kyllä viittaisi lähinnä hiivasieni infektioon - onhan sokerirasitustesti otettu? Kaiken kaikkiaan, puhu asioista vielä neuvolassa - et siinä ainakaan mitään menetä.

Itsellänikin ilmestyi raskauden edetessä näppy häpyhuuleen, jonka luulin olevan uusiutuneen kondylooman. Itselläni tartunnasta ja sen hoidosta yli 14 vuotta aikaa, jonka jälkeen sitä ei ole näkynyt. Lääkäri kuitenkin sanoi näpyn olevan ihan riippuluomi, joksi sen nyt itsekin tunnistan. Olisiko sinulla mahdollisesti kyse samasta? Minulla myös luomen kasvaessa on siihen ilmestynyt musta pää.

Kiitos vastauksista. Ehkäpä kyseessä voiskin olla joku riippuluomi tai vastaava. Huomenna onneks kontrollinevola, saa mielelleen rauhan, toivottavasti.

Hiivaa olen miettinyt itsekkin, valkovuoto emättimessä on yleensä juoksevaa, mutta nyt välillä tosi tahmaista ja haiskahtaa pahalle. Kutinaa yleensä häpyhuulten ulkopuolella. Onko tämä merkki hiivasta?

Tämä menee nyt vähän alkuperäisen aiheen vierestä mutta tuosta hiiva-asiasta minäkin kyselisin, itelläni on lähes koko raskauden ajan ollut runsas valkovuoto ja lievää kutinaa silloin tällöin. Ekassa raskaudessa valkovuoto ei muistaakseni ollut yhtä runsasta. Olen muutaman hiivakuurin ottanut mutta ne eivät ole poistaneet ongelmaa, siis valkovuotoa on edelleen. Ei kyllä haise miltään mutta on määrältään epämiellyttävää, alushousut tulevat jo muutamassa tunnissa klähmäisiksi ja illan tullen mustat alushousut ovat todella kuivuneessa eritteessä. Ei viitsi pikkuhuousunsuojiakaan kokoajan käyttää kun ne taas tuntuvat imevät sitä itseensä vain lisää. Papakoekin otettiin muutama viikko sitten ja lääkäri sanoi laittavansa kotiin ilmoituksen jos siinä on jotain epänormaalia, esim. hiivaa mutta ei ole mitään kuulunut....

Soittivat eilen neuvolasta, että viime viikon 'Strep B' testissä oli havaittu hiivatulehdus. Sain siihen hiivakuurin, toivotaan että tepsii. Minulla siis oireina on ollu vaan todella runsas valkovuoto, joudun käyttään ph-suojia koko ajan, muuten pikkuhousut ois ihan märät. Kutinaa on aina joskus, nytkään ei moneen päivään.

Huomenna pääsen lääkärille jossa tsekataan, ovatko näpyt kondyloomaa, riippuluomia vai jotain muuta....

Yhteistyössä