kondylooma raskausaikana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hpv
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hpv

Vieras
mulla on tuo kondylooma ollu vuosia sitten ekan kerran ja nyt olen taas huomannu uusia näppylöitä.neuvolassa sitten ottivat papanäytteen kaiken varalta.vähän nyt hermostuttaa että jos kondy on mennyt kohdunsuulle kun aikasemmin oli vaan ulkosynnyttimissä.onko kenelläkään kokemusta kondysta ja sen hoidosta raskausaikana?en oikeen saanu selvää vastausta neuvolassa siihen että vaikuttaako se synnytykseen.lääkärin mukaan kohdunsuu näytti vähän ärtyneeltä joka saattaa kahden aikasemman synnytyksen vuoksi olla ihan normaalia ja mitään syyliä tai muita muutoksia siellä ei kuulemma näkynyt.papaahan ei mielellään oteta raskauden aikana,tartteeko mun nyt pelätä jotai supisteluja tai muuta kun se kerran otettiin??!voiko kohdunsuu ärtyä esim.yhdynnän takia?tai jonkun tulehduksen?kertokaa kaikki mitä tiedätte asiasta!kondylooma on kuitenkin niin yleinen tauti että täälläkin on varmasti ainakin muutama mamma jolla se on..

Minulle neuvolassa sanottiin vuosia sitten, että alakautta synnyttäessä ei saisi olla aktiivisia näppylöitä. Muuta en asiasta tiedä, koska mulla näpyt ehti poistua, ennenkuin tuli h-hetki.

Minäkin huomasin pikku näppylöitä ja kun sattui lääkärineuvola olemaan, lääkäri katsoi näpyt. Ja huokasin helpotuksesta, on kuulemma raskauteen liittyviä näppylöitä jotka eivät ole kondyloomaa. Hän sanoi, että kondylooma kuulemma usein puhkeaa uudelleen raskauden yhteydessä. Hän ei minulta lähtenyt papa-koetta ottamaan raskauden aikana mutta kuulemma heti sitten jälkitarkastuksessa.

Omasta "taudista" on aikaa jo lähes 10 vuotta, ja kuulemma voin unohtaa kondylooman olemassaolon jos jälkitarkastuksessa ei löydy mitään ongelmaa!

kiitos kaikille vastanneille.en kuitenkaan oikein saanut vielä sitä vastausta mitä hain eli siis jos jollain on huomattu kondyloomaan viittaavia muutoksia kohdunsuulla,niin mitä asialle on tehty?tietääkseni kondylooma ei ole missään vaiheessa este normaalille alatiesynnytykselle.lääkärini sanoi että ei siitä muuta haittaa ole kuin että se voi kohdunsuulla ollessaan kypsyttää kohdunsuuta nopeammin.viikon pitää papatulosta odotella,toivon todella että sitä ei kohdunsuulta löytyisi..ottaa kyllä niin pattiin että pitäää tällainenkin vaiva olla.tai kyllä sen nyt ite kestää mutta pelko siitä että sen takia synnytys menisi puihin tai tartuttaisin sen vauvaan,on kova.

Kondylooma ja raskaus
< Edellinen | Seuraava >
Kysymys: [1588]

Hei Olen 27rv raskaana,esikoinen syntyi normaalisti ja on nyt vuoden ikäinen. Pari vuotta sitten minulla todettiin kondylooma papassa, joka parani itsestään. Viime kesänä otettiin papa,joka oli puhdas. Nyt minulla on kuitenkin ilmestynyt tuntuvia ja näkyviä pahkuroita ulkosynnyttimen aukolle, myös kutinaa on ollut. terkkari sanoi että jos ei minua häiritse niin ei tarvi käydä lääkärillä! Kokeilin sormella sisä synnyttimiä, kohdun nupukka oli pehmeä ja muutenkin oudon tuntoinen,sormeen jäi runsaasti pahkuraista valkovuotoa, joka ei kuitenkaan haissut millekkään. alavatsa on ollut aika arka liikkuessa,etenkin yöllä kun vaihtaa asentoa. painon tunnetta on sekä alavatsassa että alapäässä. ei kivuliaita supistuksia useampi päivässä. KYSYMYKSET: - Haittaako/vaikuttaako näkyvä kondylooma synnytykseen, voiko synnyttää normaalisti alateitse ja tarttuuko lapselle? - Missä vaiheessa kohdun nupukka yleensä alkaa pehmetä ja aueta?

Vastaus:

Hei!

Kondylooma ei aiheuta mitään erityisiä toimenpiteitä synnytyksen suhteen. Voit synnyttää normaalisti alateitse, jos raskaus muuten etenee normaalisti.

En suosittele tutkimaan itse kohdun suuta, se saattaa saada aikaan turhaa supistelua, jota sinun raskausviikoillasi tulisi välttää. Kohdun suun tulisi aueta vasta lähempänä laskettua aikaa.

Keskustele tilanteestasi seuraavalla neuvolakäynnillä. Oletko jo käynyt keskiraskauden lääkärikäynnillä? Jollet ole, keskustele lääkärin kanssa mieltäsi askarruttavista asioista ja anna lääkärin määrittää, onko kohdun suun tilanteesi raskausviikkoihin nähden normaali. Jollet ole saanut koulutusta sisätutkimuksen tekoon, on täysin mahdotonta arvioida, onko kohdun suu "normaali" vai ei.

Hyvää loppuraskautta Sinulle!

Terveydenhoitaja Sari Engelhardt, Kotkan kaupunki

Yhteistyössä