kondylooma ja alavatsakivut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hätääntynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hätääntynyt

Vieras
Moi, Olen 16 vuotias tyttö ja syön Jaz e-pillereitä (voisiko seuraavat asiat liiittyä pillereihin?)
Olen ollut yhdynnässä useasti henkilön kanssa jolla on kondylooma, mutta vain ja ainoastaan kondoomin kanssa. Onko mahdollista että minä saisin sen häneltä? Hänellä on näkyviä oireita peniksessään ja olen lukenut että vain niin se voi tarttua suorassa limakalvoyhteydessä.
Mutta minullakin on ruvennut olemaan oireita.
Tuntuu että alapääni haisee liian voimakkaasti usein, ja yhdynnässä minua sattuu alavatsaan,
kuin joku törkkisi kepillä ja muljuu ilkeästi ja tunnen sen kädellä koskettaessa että siellä liikkuu jokin ja se tuntuu aivan hirveältä.
Olen ollut paljon yhdynnässä ja usein käyttänyt suojausta paitsi vakituisessa suhteessa.
Olen saanut häneltä suuseksiä mutten itse ole antanut.. voisiko tämä tauti silti tarttua?
Alapääni on muutenkin ollut hyvin herkkänä yhdynnän jälkeen, en tiedä johtuuko se peniksen koosta vai rajusta menosta, vai onko minulla tauti?

Olen menossa papa testiin ja sukupuolitautitesteihin muutenkin lähiaikoina mutta nyt haluaisin pientä apua.

Kondomi ei voi täysin suojata kondyloomalta, jos tulehduspesälleitä on myös alueilla, joita se ei peitä. Kondylooma tarttuu käsittääkseni myös erittäin helposti ja saattaa olla (naisillakin) oireeton. Mielestäni kondomin suojaa sukupuolitaudeilta hehkutetaan aivan liikaa, etenkin nuorille. Kondylooma ei olisi läheskään niin yleinen jos kortsu siltä 100% suojan antaisi! Kyllä kannattaa heti mennä lääkärille, varsinkin jos on oireita ja kumppanilla on varmasti tartunta. Hoitamattomaksi ei kannata jättää, koska pitkään kohdussa muhiva kondylooma on yleisin syy naisten lapsettomuuteen. Testin saa terveyskeskuksesta nopeasti ja vaivattomasti. Molemmat antibiottikuurille niin saatte asian pois päiväjärjestyksestä!

Kaikenmoisia pillerioireita kokeneena voin sanoa, että tuollaisesta kivusta pitää puhua lääkärin kanssa, VARSINKIN jos epäilet kondyloomaa. Itselleni tehtiin kondyloomatesti, kun valitin yhdyntäkivuista, vaikka minäkin syytin niistä pillereitä. Gynen mukaan kondylooma on todennäköisempi kipujen aiheuttaja kuin pillerit, mutta tiedä häntä. Mulla ei ollut kondyloomaa silloin, mutta olen varma että pillerimerkin vaihdon jälkeen kivut ja limakalvojen kuivuus on vähentynyt (vaihdoin minipilleriin). Sinun tapauksessa menisin kyllä lääkäriin, koska haiseva vuoto on selvä oire jostakin tulehduksesta, mikä ei alapäähän kuulu.. niiden kanssa ei kannata pelleillä kun on olemassa antibiootit.

Ei kannattaisi olla edes yhdynnässä kenenkään kanssa, jolla on hoitamaton sukupuolitauti. seksi ei myöskään saisi tuottaa kipua kummallekaan.. maalaisjärkeä peliin! Kortsu ei ole mikään ratkaisu tuollaisessa tilanteessa. Hyvä pojan on heilutella vehkeitään kondyloomasta huolimatta, kun naisten tautioiteet ovat huomattavasti suurempia, puhumattakaan naiselle koituvasta lapsettomuusriskistä.. Olet miten tahansa rakastunut, niin omasta terveydestä pitää pitää huolta!

onko kondylooma helposti hoidettava nykyään? eli marssin lääkäriin ja saan sen hoidettua pois? jos se minulla on`?

Kondylooma on hp-viruksen aiheuttama tauti. Ei sitä noin vain hoideta pois.
Tarvittaessa voidaan tehdä hoitotoimia, jotka auttavat elimistöä viruksen torjunnassa.
Yleensä tauti paranee ilman mitään toimia 1-2 vuodessa. Sinä aikana on seuranta päällä, että se ei pääse pahenemaan.
Useiden vuosien kuluessa hp-virus voi kehittyä kohdunkaulansyöväksi tai penissyöväksi. Seurannalla pyritään siihen, että kulkuun voidaan puuttua, jos elimistö ei itse torju virusta.

Viimeksi muokattu:
Kondomi ei voi täysin suojata kondyloomalta, jos tulehduspesälleitä on myös alueilla, joita se ei peitä. Kondylooma tarttuu käsittääkseni myös erittäin helposti ja saattaa olla (naisillakin) oireeton. Mielestäni kondomin suojaa sukupuolitaudeilta hehkutetaan aivan liikaa, etenkin nuorille. Kondylooma ei olisi läheskään niin yleinen jos kortsu siltä 100% suojan antaisi! Kyllä kannattaa heti mennä lääkärille, varsinkin jos on oireita ja kumppanilla on varmasti tartunta. Hoitamattomaksi ei kannata jättää, koska pitkään kohdussa muhiva kondylooma on yleisin syy naisten lapsettomuuteen. Testin saa terveyskeskuksesta nopeasti ja vaivattomasti. Molemmat antibiottikuurille niin saatte asian pois päiväjärjestyksestä!

Kaikenmoisia pillerioireita kokeneena voin sanoa, että tuollaisesta kivusta pitää puhua lääkärin kanssa, VARSINKIN jos epäilet kondyloomaa. Itselleni tehtiin kondyloomatesti, kun valitin yhdyntäkivuista, vaikka minäkin syytin niistä pillereitä. Gynen mukaan kondylooma on todennäköisempi kipujen aiheuttaja kuin pillerit, mutta tiedä häntä. Mulla ei ollut kondyloomaa silloin, mutta olen varma että pillerimerkin vaihdon jälkeen kivut ja limakalvojen kuivuus on vähentynyt (vaihdoin minipilleriin). Sinun tapauksessa menisin kyllä lääkäriin, koska haiseva vuoto on selvä oire jostakin tulehduksesta, mikä ei alapäähän kuulu.. niiden kanssa ei kannata pelleillä kun on olemassa antibiootit.

Ei kannattaisi olla edes yhdynnässä kenenkään kanssa, jolla on hoitamaton sukupuolitauti. seksi ei myöskään saisi tuottaa kipua kummallekaan.. maalaisjärkeä peliin! Kortsu ei ole mikään ratkaisu tuollaisessa tilanteessa. Hyvä pojan on heilutella vehkeitään kondyloomasta huolimatta, kun naisten tautioiteet ovat huomattavasti suurempia, puhumattakaan naiselle koituvasta lapsettomuusriskistä.. Olet miten tahansa rakastunut, niin omasta terveydestä pitää pitää huolta!

Tarkoitat kuitenkin klamydiaa eikö? Se on helposti hoidettavissa lääkkeillä. Kondyloomaan ei ole lääkehoitoa vaan elimistön oma immuunijärjestelmä tuhoaa sen elimistöstä. Kaksi vuotta on yleensä se raja kun virus on todennäköisesti elimistöstä poistunut.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja minä vaan;10663574:
Tarkoitat kuitenkin klamydiaa eikö? Se on helposti hoidettavissa lääkkeillä. Kondyloomaan ei ole lääkehoitoa vaan elimistön oma immuunijärjestelmä tuhoaa sen elimistöstä. Kaksi vuotta on yleensä se raja kun virus on todennäköisesti elimistöstä poistunut.

no niin tuohon on sitten pakko vastata elikkä kerron nyt alkuun että itse sairastan kyseistä tautia ja se ei elämääni kumoisesti vaikuta mutta se ei myöskään mihinkään katoa koskaan sillä se on viirus mutta oireita pystyy toki hoitamaan lääkkeillä ja muilla toimenpiteillä niiden ilmaantuessa mutta niitäkään ei vältämättä tule kun kerran elämässä ja niin olen kuullut sanottavan että jos olet 3kk oireeton niin on se nii sanotusti voitettu mutta siltikin viirus on pysyvä..

Ihan alkuperäiseen viestiin.
Olet siis joskus ilman kondomia jonkun kanssa ollut. Olet voinut saada ihan minkä tahansa sukupuolitaudin. Yleisimmät sukupuolitaudit ovat klamydia ja tippuri. Kondylooma ei ole sukupuolitauti, vaikka leviääkin samalla tavalla. Hiivatulehduskin leviää sukupuoliteitse.

Runsaat yhdynnät ja rajut yhdynnät voivat sinänsä aiheuttaa erilaisia oireita ja turvotuksia. Yleensä ne myös herkistävät erilaisille taudeille, koska limakalvo menee rikki. Jos tarpeeksi kauan hinkaat ihoasi, niin rikki sekin menee.

Yhdynnässä eri asennot vaikuttavat siihen, tuntuuko kipua vai ei. Tämä on yksilöllistä ja riippuu pariskunnan kummankin osapuolen anatomiasta. Kuukautiskierron eri vaiheissakin tuntemukset voivat olla erilaiset. Jos selvästi joku aiheuttaa kipua, sitä ei ole syytä jatkaa.

Hyvä, että olet menossa lääkäriin. Siellä selvitetään mahdolliset taudit.

Oikaisu:
Kondylooma ei aiheuta lapsettomuutta. Kondyloomaan ei ole myöskään erityistä hoitoa. Se on viruksen aiheuttama. Kondylooma voi olla oireeton. Kondylooman ulkoisia syyliä voidaan hävittää parilla eri lääkevoiteella niin miehiltä kuin naisilta. Lääkäri antaa ohjeet sen käyttöön ja jatkoseurantaan.

Kondyloomaa yleensä vain seurataan. Seurannalla havaitaan, jos se on muuttumassa pahalaatuisemmaksi eli syöpää ei päästetä kehittymään. Pääasian kondylooman torjunnasta hoitaa elimistö itse.

Mitä kondylooman pysymiseen tulee elimistössä, niin itselläni se säilyi sitkeästi. Pahemmissa vaiheissa käytettiin laseria huonon solukon poistoon. Nyt muutoksia ei ole esiintynyt papassa pitkään aikaan ja papa-näytteet on harvennettu kahden vuoden välein otettaviksi. Mielestäni viruksesta pääsee eroon, vaikka minulla se kesti harvinaisen kauan.

Kuten joku totesi, klamydia voi aiheuttaa lapsettomuutta, mikäli sitä ei hoideta ajoissa.

Käytä kondomia.