Konduktööri - mikä palkka, työajat yms.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nipsu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nipsu

Vieras
Heips!

Tunteeko kukaan ketään konduktööriä? Kun mie vähän olen mietiskellyt, että josko lähtisin konduktööriksi koulututtautumaan seuraavan kerran, kun VR tarjoaa opiskelupaikkaa. Mä olen viimeiset 10 vuotta matkustanut junalla Suomea ristiin rastiin, että sitä voisi vaikka ihan työkseenkin tehdä :)

Mut siis mitenkähän mahtaa työajat mennä ynnä muuta. Ja mitäköhän mahtavat saada palkkaa..

Alkuperäinen kirjoittaja <<<:
3-vuorotyö, palkkaa en tiiä

No sen tiedän, että kolmivuorossa tekevät työtä. Mut lähinnä siis ajattelin työpäivän pituutta. Kun junat kulkee kovin eripituisia matkoja, että tokkopa tasaista 8 tuntia tekevät..

Alkuperäinen kirjoittaja Nipsu:
Alkuperäinen kirjoittaja <<<:
3-vuorotyö, palkkaa en tiiä

No sen tiedän, että kolmivuorossa tekevät työtä. Mut lähinnä siis ajattelin työpäivän pituutta. Kun junat kulkee kovin eripituisia matkoja, että tokkopa tasaista 8 tuntia tekevät..

no toi meidän naapuri tekee tuolla helssingissä lähijunavuoroja tasaisesti 8 tunnin vuoroissa

Konduktöörin työajat ovat säännöllisen epäsäännölliset eli toisin sanoen päivä voi alkaa koska vaan ja loppua koska vaan. Palkkaus on keskiluokkaa ja päivät saattavat venähtää hyvinkin pitkiksi..

Nykyään konnarin alotuspalkka NOIN 2100e/kk + lisät. Työt voi alkaa tyyliin klo 2.17 tai 15.12 ja olla jopa 15h. Palkka on ihan ok, parasta on kumminkin lisät joiden avulla vuosiansio voi nousta jopa 50 000e/vuosi. Kaikki on ihan siitä kiinni milloin ja kuinka paljon teet ylitöitä. Pyhäpäiviltä saa hyvin pätäkkää.
Työvuoroja pystyy järkkäämään tosi hyvin omien menojen mukaan (sopii äideille, isille jne)

Varotuksen sana: Nykyään konnariksi pääsy on todella vaikeaa. Hakijoita on ihan sikana ja about 2% hakijoista pääsee kurssille. Valitettavasti monelle konnarin ura jää haaveeksi, mutta ne onnekkaat jotka läpäsee seulan, on tiedossa vakituinen työ (tänäpäivänä todella harvinaista kun firmoja kaatuu kuin pipoa)

Itse opiskelen juuri konduktööriksi ja todellakin, sinne ei niin vain mennä kun huvittaa.. hakijoita on paljon ja aika monivaiheiset oli pääsykokeetkin. Mutta yrittämään vaan, on ollut todella mielenkiintoista ja haastavaa hommaa =) Vakkarisopimuksen saa heti valmistuttuaan ja aloituspalkka tosiaan on n.2100? ilman lisiä. Töitä riittää ja ei montaa samanlaista työpäivää ole!

Alkuperäinen kirjoittaja jmyyjä;24029285:
junamyyjäksi kouluttautumalla saa etumatkaa muihin hakijoihin.

Ei muuten saa. Kaikille konnariksi hakeville tehdään liikenneviraston vaatimuksesta soveltuvuustestit ja junamyyjät eivät saa kyllä minkäänlaista etumatkaa niihin.

Ei muuten saa. Kaikille konnariksi hakeville tehdään liikenneviraston vaatimuksesta soveltuvuustestit ja junamyyjät eivät saa kyllä minkäänlaista etumatkaa niihin.

Juuh.. noh ei saa.. mutta kun vain junamyyjät pääsivät tänä vuonna (talon sisäinen haku) soveltuvuustesteihin.. Ja vaikka olisikin ollut ulkoinenkin rekrytointi mukana, olisi silti katsottu talossa olo aika hyväksi haun suhteen.

Yhteistyössä