kondensoitu maito?

A shadieeyah
Alkuperäinen kirjoittaja Hörölä:
mä olen etsinyt sitä just sen takia et saisin tehtyä jätskille kastiketta, eipä ole täällä ja netistä tilaaminen maksaa hiukan turhan paljon.
onks siellä lähellä etnistä kauppaa? kipase sieltä kattoo ni voi löytyä..
pakko liittää tähän herkullisen kuuloinen resepti

Tässä siis resepti kirjasta Sweet Foods:

200 g murskattuja suklaakeksejä
100 g sulatettua margariinia (1 dl)
2 rkl kookoshiutaleita
125 suolatonta margariinia huoneenlämpöisenä
400 ml tölkki tiivistemaitoa
90 g hienosokeria (sokerin määrää voi myös pienentää jos ei pidä kovin makeasta ja jos maito on makeutettu)
3 rkl siirappia
250 tummaa suklaata (min. 60%, uskokaa pois)
2 rkl öljyä (ei oliivi!) tai margariinia

Voitele n. 20 x 30 cm korkeareunainen vuoka tai tarjoilurasia ja päällystä se leivinpaperilla. Jätä paperia roikkumaan astian reunojen yli (Astian koon avulla voit säädellä, haluatko korkean vai matalamman kakun.) Yhdistä keksit, sulatettu rasva ja kookoshiutaleet kulhossa ja painele vuoan pohjalle tiiviiksi kerrokseksi.

Yhdistä margariini, tiivistemaito, sokeri ja siirappi pienessä kattilassa. Keitä miedolla lämmöllä n 15 minuuttia tai kunnes sokeri on sulanut ja seos on sileää, melko paksua ja hivenen tummunut. Jäähdytä hieman ja kaada keksipohjan päälle. Jäähdytä viileäksi ja laita sitten jääkaappiin n. puoleksi tunniksi, kunnes karamelli on jähmettynyt.

Pätki suklaa samankokoisiksi paloiksi ja sulata rasvan/öljyn kanssa joko mikroaaltouunissa tai vesihauteessa liedellä. Sekoita tasaiseksi. Levitä karamellin päälle ja anna kovettua osittain ennen kuin leikkaat kakun haluamasi kokoisiksi paloiksi. Huom! Leikkaa ajoissa, ettei käy kuten minulle. :) Anna olla jääkaapissa kunnes suklaa jähmettyy lopullisesti ja tarjoile mahdollisimman pian.

http://tummaasuklaata.kyweb.org/2008/10/21/kyltereille-sopiva-herkku-eli-miljonaarin-kakku/

Alkuperäinen kirjoittaja A shadieeyah:
Alkuperäinen kirjoittaja Hörölä:
mä olen etsinyt sitä just sen takia et saisin tehtyä jätskille kastiketta, eipä ole täällä ja netistä tilaaminen maksaa hiukan turhan paljon.
onks siellä lähellä etnistä kauppaa? kipase sieltä kattoo ni voi löytyä..
pakko liittää tähän herkullisen kuuloinen resepti

Tässä siis resepti kirjasta Sweet Foods:

200 g murskattuja suklaakeksejä
100 g sulatettua margariinia (1 dl)
2 rkl kookoshiutaleita
125 suolatonta margariinia huoneenlämpöisenä
400 ml tölkki tiivistemaitoa
90 g hienosokeria (sokerin määrää voi myös pienentää jos ei pidä kovin makeasta ja jos maito on makeutettu)
3 rkl siirappia
250 tummaa suklaata (min. 60%, uskokaa pois)
2 rkl öljyä (ei oliivi!) tai margariinia

Voitele n. 20 x 30 cm korkeareunainen vuoka tai tarjoilurasia ja päällystä se leivinpaperilla. Jätä paperia roikkumaan astian reunojen yli (Astian koon avulla voit säädellä, haluatko korkean vai matalamman kakun.) Yhdistä keksit, sulatettu rasva ja kookoshiutaleet kulhossa ja painele vuoan pohjalle tiiviiksi kerrokseksi.

Yhdistä margariini, tiivistemaito, sokeri ja siirappi pienessä kattilassa. Keitä miedolla lämmöllä n 15 minuuttia tai kunnes sokeri on sulanut ja seos on sileää, melko paksua ja hivenen tummunut. Jäähdytä hieman ja kaada keksipohjan päälle. Jäähdytä viileäksi ja laita sitten jääkaappiin n. puoleksi tunniksi, kunnes karamelli on jähmettynyt.

Pätki suklaa samankokoisiksi paloiksi ja sulata rasvan/öljyn kanssa joko mikroaaltouunissa tai vesihauteessa liedellä. Sekoita tasaiseksi. Levitä karamellin päälle ja anna kovettua osittain ennen kuin leikkaat kakun haluamasi kokoisiksi paloiksi. Huom! Leikkaa ajoissa, ettei käy kuten minulle. :) Anna olla jääkaapissa kunnes suklaa jähmettyy lopullisesti ja tarjoile mahdollisimman pian.

http://tummaasuklaata.kyweb.org/2008/10/21/kyltereille-sopiva-herkku-eli-miljonaarin-kakku/
no ei täällä peräkylällä sellasta ole...nyyh

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kun tölkkiä keittää vedessä kolme-neljä tuntia, niin siitä saa aivan ihanaa kinuskikastiketta :D
Tuotakin saa valmiina, ei tarvi edes keitella. Eikun kansi auki ja lusikoimaan

:p . Niin ja tietty banoffee-pienkin voi tehda mm.
http://www.nestle.co.uk/OurBrands/AboutOurBrands/CreamsAndDesserts/
:p

"Cris"
Valmistukseen tarvitaan:

1 tlk kondensoitua maitoa

1 rkl margariinia

7 rkl kaakaojauhetta

Strösseleitä koristukseen

Sekoita ainekset kattilassa ja keittele hiljalleen, kunnes taikina irtoaa kattilan reunoista. Kaada lautaselle ja jäähdytä. Pyöritä jäähtyneestä massassta margariinilla käsillä palloja ja pyöritä pallot sitten strösseleissä.

Yhteistyössä