kompostorin omistajat hohoi!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Glenn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Glenn

Aktiivinen jäsen
03.09.2010
2 922
1
36
Minkälainen lehtikompostori sinulla on?

Onko se ollut toimiva?

Jos nyt valitsisit kompostoria päätyisitkö samaan, kuin nykyisesi?

Mie olen harkinnut kompostorin laittamista. Siis nimenomaan pihalta tulevalle roskalle. Senhän ei silloin tarvi olla talvella toimiva.Vai? Komposteja vähän jo googlettelinki tuossa. Biolaneja näytti olevan paljon tarjolla, mutta niissä hinta jotenki hirvittää. Sitten löysin sellasen Keterin kompostorin, onko kellään kokemuksia niistä?

Itsetehty.

Ja ihan talousjätekompostori, lehtikompostihan ei tarvi mitään muuta kuin kehikon.

Itseasiassa nyt vasta tarkemmin luin, että vain puutarhajätteelle haluaisit- mulla menee kompostori-ihmeeseen kaikki maatuva jäte jota meidän särkyneen pyörän karjatila tuottaa.

Pihajätekompostihan ei houkuttele tihulaisia samalla tavalla mitä keittiöjätekomposti, joten se ei myöskään tarvitse olla pakkasenkestävä tai verkotettu eikä siis varsinainen kompostori.

Lehtikompostoriksi ei tartte biolanin parasta mallia :) Mulla on lehtikompostiksi laudasta tehty malli, yksi kuormalavoista tehty malli ja appiukolle tein laudoista deluxe mallin.

Oma havainto on, että kaksipaikkainen ja riittävän iso (70*70*70 senttiset metallikehikot ovat huonoja). Kaksipaikkainen siksi, että saat suoraan käännettyä kompostin yläosan maatumattoman tavaran siihen toiseen paikkaan vähemmällä sotkulla. No helppo tyhjennettävyys tietty eli lapiohommiin pääsee esteettä.

Talousjätteelle 220l Biolan, tosin keskitalvella sen aina olen jäädyttänyt.

Kiitoksia vastauksta:)

Siis kompostori on se mihin laitetaan myös talousjätteet. Komposti on pihajätteelle. Ehkä termistö joskus selkenee.

Itsetehtyhän olisi tietysti kaikkein paras vaihtoehto. Meillä komposti tulee niin näkyvälle paikalle, et ajattelin jos ostais. Sitä joutuu meidän lisäksi katseleen myös naapuri. Saishan sen ehkä laitettua varaston taakse piiloon, mut sitten sitä olis aika hankala käyttää.

Onko se nyt niin, et sellaset harvalaudotuksella olevat kompostit (oletan nyt itsetehtyjen olevan sellasia) palaa vaan keskeltä. Sitä pitäs olla sitten kääntelemässä ulkoreunoja sisään aika-ajoin? Kuinka usein? Nalkuttava Talonmies tuossa kirjotti kompostin kääntämisestä, onko se juuri tuota "sekottamista"? Vai tyhjentämistä? Se komposti jota oon katellu Kompostori Keter 470 l | Kompostorit | Pihan varusteet | Piha ja Puutarha | Agrimarket sisältää tuollaset tyhjennysluukut toimiiko ne käytännössä?

Haiseeko lehtikomposti?

Tiedän, olen ihan ulapalla:ashamed:

Lehtikomposti ei haise. Se maatuu hitaasti.
Talousjätekompostikaan ei haise, jos sen hoitaa oikein ja tavara maatuu eikä mätäne.

Kompostit toimivat siten, että keskellä on lämmintä, reunoilla, alla ja päällä viileintä.
Lehtikompostissa en vaivaisi päätäni juurikaan noilla, talousjätettä kompostoidessa tärkeämmät.

Mun äiteemuori tietääkseni kääntää lehtikompostinsa tasan kaks kertaa- keväällä ja syksyllä.
Muuten hän vain kasaa sinne tavaraa. Kastelun hoitaa sade.

Lehtiä varten meillä on vain puukehikko pihalla. Maatuu hitaasti.

Ruokajätettä (ja sekalaista puutarhajätettä lisäksi) varten meillä on Honkkarista ostettu halpa iso lämpökompostori. Siitä saan kerran pari vuodessa hyvää maanparannusainetta puutarhaani.

Ei se kompostinhoito niin vaikeelta kuulostakaan, taidan hankkia moisen. Olis kyllä hyvä ku ei aina tarvis ihmetellä, et mihis nämä rikkaruohot tästä ämpäristä sitten laitetaan.

Varmasti tulen vielä jatkossakin esittämään kysymyksiä liittyen kompostointiin.

Yhteistyössä