kompostietäjät auttakaa.. :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja bärkele
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

bärkele

Vieras
Mitä minä teen tuolle meidän kompostille kun ei se näytä toimivan :( kesä on sinne työnnetty ruuan jämiä ja lehtiroskaa, tuhkaa ja aina välillä sitä "kiihdytintä".. aukasin ala luukun aamulla että levitän mullat pensaitten alle, niin kilinvitut, perunankuoria ja kokonaisia leipiä mädäntyneenä siellä paskaliejun seassa. vittu vittu ja vittu. (anteeksi brutaali kielenkäyttö, ottaa vaan nuppiin)
Pitääkö se koko paska nyt kauhoa ulos sieltä vai voinko vaan lyödä luukun kiinni ja toivoa ihmettä talvella tapahtuvan? voiko noita muutenkaan talvisin käyttää, eikö se koko paska jäädy sinne?
On siis ihan tommonen joku halpis komposti, vuokralla paritalossa asutaan ja entinen kehu sen toimineen :(

Tuhkaa ei saa laittaa kompostiin, koska se pysäyttää hajoittajabakteerien toiminnan.
Eli todennäköisesti on viisainta kauhoa jäte pois ja viedä kaatopaikalle.
Halpiskomposti tuskin pelittää yli talven, vannomaan en mene.

Mun ei varmaan pitäisi vastata, kun omani on nyt hiljentynyt enkä ole jaksanut tehdä mitään.

1. Tuhka ei kuulu kompostiin
2, Sulla ei ole ilmeisesti yhtään kariketta joukossa, mikä auttaisi ilmavuuteen (mädäntynyttä tavaraa...)

Jos tavaraa on paljon, ota osa ulos. Lisää puukariketta kerroksittain sinne, hieman herätettä/virtsaa/kanankakkaa ja taas sitä sun massaasi. toki voit yrittää lisätä karikkeen myös sekoittamalla joukkoon. Kompostia pitää hoitaa, ei se muuten toimi todella hyvin. Talvella eristämätön komposti jäätyy, sinne voi lisätä tavaraa toki ja keväällä hurhataa sulamisen jälkeen käyntiin. Mulla kyllä lämpökomposti jäätyy yleensä jossain vaiheessa enkä saa sitä toimimaan koko vuotta (en kyllä yritäkään...)

Ootko sekoitellut kuiviketta sinne?

Eikä tuhkaa saa laittaa
a045.gif

Kompostissa pitää olla tarpeeksi kuiviketta jatarpeeksi kosteutta, ruuanjämät sekoitellaan aina sinne kompostin keskelle missä on kuuminta- silloin kun se toimii.
Oikein hoidettu komposti ei haise juur miltään.

JA komposti hoitoo hajottamisen tiettyyn pisteeseen saakka. se loppumoska joka ei enää muistuta perunankuoria tms, jälkikompostoidaan vielä avokompostissa vuoden verran ennekuin sitä sopii penkkeihin lapioida.

Kuulostaa siltä että olet vähän sen sun tällainen kompostoija. Että odotat että se vaan itsekseen toimii. Perussääntönähän pidetään että aina kun heittää ruokajätettä niin heitä jotain kuiviketta sekaan. Mutta mä olen huomannut että riittää vähempikin. Jos menee liian kuivaksi ja senhän huomaa siitä että muurahaiset tykkäävät olla siellä niin sitten herätettä joukkoon ja ehkä vettä.
Jos se ei käy, eli maatumine ei ole menossa vaan mädäntyminen niin sitten se on liian märkä ja hajukin kertoo sen. Ei tule hyvää hajua vaan sellainen yhhyh, hyi h*lvetti mikä lemu-haju. Sitten se tarvii kuiviketta.
Ja sekoitus reilusti, muutaman kerran kesässä on ehdoton. Sitä sanotaan että ei liikaa sekoittaa saa ettei menossa olevat käymiset, sienirihmastot ym muut maatumiseen vaikuttavat prosessit mene rikki ja kompostoituminen lakkaa on hyvä pitää mielessä. Mutta ainakin meillä toimii se että mä muutaman kerran kesässä talikolla suurella kädellä sekoitan alhaalta ylös ja sivulta toiselle. Ja kesässä saa jo sellaista tavaraa ulos että loppumaatuminen lehtikompostissa onnistuu. Eli ei ole tunnistettavia ruokia seassa.
Niin ja kompostoituminen on nopeampaa mitä pienempiä yksiköitä sä sekaan heität. Eli kokonaisia leipiä ei kannata laittaa vaan murentaa ne pienmmiksi, kuten porkkanat, maissintähkät(kestää tosi kauan maatuminen), vesimelonit ym melonit. Mitä pienemmäksi pilkkoo sitä nopeammin hajoaminen alkaa.
Mutta ehdotan että kaivat nyt paskan takaisin kompostiin ja laitat kerroksittain kuiviketta väliin.

Meillä käytössä Globe ja vaikka se on lämpövuorattu niin se on jäätynyt talvella. Kuitenkin heitämme kotitaloujätteen talvellakin sinne, sillähajoaminen alkaa heti kun lämpö keväällä saavuttaa kompostin. Ja jos kerta komposti jäätyy niin se jätekin jäätyy eikä tule hajuhaittoja...

no voihan vittujen vittu. juupa juu, meikä on työntänyt sinne kolme sankollista tuhkaa ainakii... jotain risuja ja lehtiä oon lappanut sinne ruuan kanssa. perkeleen perkele.. se on ihan mätä paska, haisee kun pesemätön perse. ja täynnä jotain kärpäsiä, niin aika ikävä lähtee sitä nyt tyhjentämään.
Mut kiitos kaikille neuvoista, pitää kait se lähtee siivoomaan.

Nyt vasta huomasin että apkirjoitti tuhkasta. Joo, se ei kuulu kompostiin.
Jos johonkin sen haluat heittää niin nurmikolle! Talvellakin voit heittää nurmikon päälle, lumen sulatessa se sitten saavuttaa nurmikon ja nurmikko vihertää ja kasvaa.

[QUOTE="alkup.";22221420]no voihan vittujen vittu. juupa juu, meikä on työntänyt sinne kolme sankollista tuhkaa ainakii... jotain risuja ja lehtiä oon lappanut sinne ruuan kanssa. perkeleen perkele.. se on ihan mätä paska, haisee kun pesemätön perse. ja täynnä jotain kärpäsiä, niin aika ikävä lähtee sitä nyt tyhjentämään.
Mut kiitos kaikille neuvoista, pitää kait se lähtee siivoomaan.[/QUOTE]

Tiedän tunteen.
Mulla meni monta vuotta ennen kuin opin kompostoinnin salat joten kuten.
Kyllä se siitä. Nyt vaan tyhjäät sen *askan ja aloitat puhtaalta pöydältä uudelleen. :)

Mutta älä ap masennu. Ei kukaan ole seppä syntyessään (ikävän kulunut fraasi) mutta kompostointi vaatii harjoittelua. Ja vaikka kuinka tekisit kuten neuvotaan, voi ongelmia tulla.
Tsemppiä. Ensi vuonna menee jo paremmin.

Aamuäree: Kait se kotitalouksissa tuleva tuhka useimmiten on puutuhkaa takasta/saunasta ?

Tiedän tunteen.
Mulla meni monta vuotta ennen kuin opin kompostoinnin salat joten kuten.
Kyllä se siitä. Nyt vaan tyhjäät sen *askan ja aloitat puhtaalta pöydältä uudelleen. :)

Näin on tehtävä. Mut minne minä noi märännykset laitan? voinko rakentaa kunnollisen avokompostin ja siirtää ne sinne, hajoaako ne enää? enkai mä tota paskaa voi roskikseenkaan laittaa?

Mutta älä ap masennu. Ei kukaan ole seppä syntyessään (ikävän kulunut fraasi) mutta kompostointi vaatii harjoittelua. Ja vaikka kuinka tekisit kuten neuvotaan, voi ongelmia tulla.
Tsemppiä. Ensi vuonna menee jo paremmin.

Aamuäree: Kait se kotitalouksissa tuleva tuhka useimmiten on puutuhkaa takasta/saunasta ?

Uunista ainakin meillä on peräisin.. tyhmä on pitänyt olla kun on vaan kuvitellut et se hoitaa itse ittensä..

Mitä pitää tehdä jos on hometta ja haiskahtaa (ei pahasti mutta kuitenki), onko liian kostea? Lämpö ei taho myöskään nousta kunnolla, pitäiskö laittaa lisää herätettä?

Mitä pitää tehdä jos on hometta ja haiskahtaa (ei pahasti mutta kuitenki), onko liian kostea? Lämpö ei taho myöskään nousta kunnolla, pitäiskö laittaa lisää herätettä?

Mulla tuli ainakin alkuun hometta esim leivänkannikoihin ja sitä kautta sitten reunoihin. Pesin kuumalla vedellä reunat ja sekoitin herätettä joukkoon niin alkoi pieneliöt jälleen toimia.
Kyllähän komposti välillä haiskahtaa, mutta ei se saa olla jatkuva haju siis sellainen hyvin mädäntynyt hajua. Jos on niin laita reilusti kuiviketta joukkoon jotta se saailmaa ja kuohi kunnolla alhaalta asti.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;22221537:
Sen kuulemma pitäis olla puhdasta puutuhkaa, ei sais polttaa paperiakaan seassa (painomusteet yms).

Niin just onkin. mutta irl se on hyvin vaikeaa!! Kuten se että polttaa puuta puhtaasti ettei pienhiukkaset tule ja saastuta meidän ilmakehäämme. Puusaunat ja takat ovatkin ne maailman suurimmat saastuttajat. (Tämä oli sarkastisesti sanottu niille jotka eivät ymmärtäneet)
Kyllä me heitämme tuhkan omalle nurmikolle vaikka olenkin polttanut maitotölkkejä ja nenäliinoja puun seassa.:whistle:

Mulla tuli ainakin alkuun hometta esim leivänkannikoihin ja sitä kautta sitten reunoihin. Pesin kuumalla vedellä reunat ja sekoitin herätettä joukkoon niin alkoi pieneliöt jälleen toimia.
Kyllähän komposti välillä haiskahtaa, mutta ei se saa olla jatkuva haju siis sellainen hyvin mädäntynyt hajua. Jos on niin laita reilusti kuiviketta joukkoon jotta se saailmaa ja kuohi kunnolla alhaalta asti.

Mulle joku sanoi että homeet ei kauheasti haittais enkä siksi ole koskaan niitä poistanut?
Jos lämpö ei enää tahdo nousta, voi pohjalla olla jo kovasti paljon maatumatonta joka ei enää lämpene- siis sitä joka siirretään jälkikompostoitumaan.

Mulla on itse rakennettu eristetty komposti enkä koskaan lisää sinen mitään herätettä- ellei sitten pupun papanoita tai ponin kikkareita lasketa siksi- niitä viskon sinne keväällä.

Hyvin toimi koko viime talvenkin, kaksi kertaa vuodessa otan alimmaiset jälkikompostiin.

En mä niistä homeista itsekään ole mitenkään järkyttävästi panikoitunut. silloin vaan kun se reuna alkoi olee tosi karseen näköinen niin putsasin vedellä. Mutta silloin se meni samalla kun sinne täyty muutenkin saada kosteutta lisää.

Normaalisti kyllä sienet ja homeet saa sellaisenaan kompostissa oleilla, kärpäsiä kun alkaa näkyä niin enempi huomiota silloin kompostiin kiinnitän :)

Mulla toimi koko kesän mainiosti (45-50 astetta), tyhjensin sen aika tyhjiin ja nyt on vähän laiskasti lähtenyt toimimaan. Joo, ei se ihan hoitamatta aina toimi eli munkin pitäisi vähän herätellä sitä. Viikonloppuna pöyhäisin, mutta herätetttä taitaa tarvita, kun meni vanhat ainekset vähän tyhjiin.

meillä ongelma on vähäinen materiaali eli säännöllisesti sinne pitäisi tulla lisää tavaraa ja mulla voi olla väli viikonkin ...

Minun kompostitietouteni rajoittuu siihen, että avaan kannen ja kippaan tekemääni koloon roippeet. Mutta mies laittaa tontilta tulleet oksaroskat silppurin kautta ja käyttää sitä karikkeena ja kääntää kompostia ajoittain ja meillä on kaksivaiheinen lehtikompostorisysteemi ja kai se jossain vaiheessa jonnekin se multa sieltä menee. Minussa ei ole hortonomin vikaa, joten en tarvitse multaa:ashamed:

Yhteistyössä