Kolmivuotiaan tytön päiväkastelu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pienten lasten äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pienten lasten äiti

Vieras
Eli tyttömme täytti juuri kolme vuotta ja on noin reilun viikon verran kastellut päivät alleen. Kakan tekee myös housuun. Ollut suht koht hyvin päivä ja yökuiva tähän asti vaikka vahinkoja välillä sattuikin.
Nyt vaan tuntuu että päivät pesen pissa vaatteita tai siivoan rätin kanssa paikkoja. Kuuluuko tähän ikäkauteen tai voiko olla ohimenevää taantumista?
Tytöllä on pikkuveli noin vuosikas ja olen itse raskaana. Vauvasta on puhuttu vähän jo enemmän kun aika alkaa olla käsillä. Tyttö täytti juuri myös sen kolme vuotta. Ajattelin että kun ei muuten ole valittanut oloaan voiko päiväkastelu johtua jo pelkästään tuosta kolmen vuoden täyttämisestä ja syntymäpäivän juhlimisesta. Vai olisiko kysessä virtsatien tulehdus? Oloaan ei muuten ole valitellut. En tiedä pitäskö huolestua vai ottaa yhteyttä neuvolaan?

Meidän tyttö täytti pari viikkoa sitten 3.
On kakannut jo parin kuukauden ajan housuun. Olen ollut ihan tuskissani et mitä tehdä. Hoitotädit lohdutteli, että kuuluu ikään. Ei mitenkään epänormaalia, se vaan sitten yhtäkkiä loksahtaa paikoilleen ja loppuu.

Pissavahinkoja sattunut viime aikoina enemmän kuin normaalisti. Olen kanssa miettinyt että voisko olla tulehdus. Ei valita kipuja eikä pissa haise. Ajattelin katsoa vielä hetken mitä tapahtuu....

Ei tästä sulle kyllä apua tainnut olla, mutta tulipahan omia ajatuksia purettua kun samoja 'ongelmia' kerran muillakin.

Niin voi kuulua ikäänkin. Huomenna vien pissa näytteen labraan niin varmistutaan ainakin siltä.

Voi olla huomion hakemista ja tavallaan kasvamista ja tajunnan tason kehittymistä. Alkaa olla jo isompi vaikka onkin pieni vielä. Ennen puki päälle itse vaatteensa mutta nyt äiti pukee. Haluaa touhuta itseksein mutta äitiä pyytää usein leikkeihin. Haluaa huomiota ja puuhastelua yhdessä. Sitä on ajoittain vähän kun pikkuveikka tarvitsee vielä oman osansa äidistä. Täytyy vain maltin kanssa katsoa miten tämä tästä etenee.
Vaipat otin käyttöön välillä niin ei mene koko päivä siivotessa jälkiä..

Kyllä se siitä! Tsemiä sinullekkin ja kiitos vastauksesta.

Itse ihmettelin 3v tyttöni kanssa samaa jokin aika sitten. Vein jo pissanäytteen labraankin (oli puhdas) kunnes neuvolatarkastuksessa sanottiin että kuuluu tuo kastelu siihen 3v ikään. Siihen asti meidänkin lapsi oli täysin kuiva jo vuoden. Sitä päiväkastelua kesti reilun viikon vain meillä.

Meilläkin on kaikilla lapsilla tullut uusi housuunpissaamisvaihe. Ensin ovat menneet potalle heti kun on pissahätä. Jossain vaiheessa vaan pitää kokeilla, että miten pitkään voi pidättää ennen kuin lirahtaa housuun. Riippuu varmaan ihan lapsesta, miten nopeasti se menee ohi. Meillä tytöt ottivat opikseen muutamasta kerrasta, mutta pojalla ei ollut niin väliä, onko housut kuivat vai ei (tai onko koko housuja ollenkaan...)

meidän 3v.tyttö on kyllä päivisin kuiva käy kyllä hienosti potalla ja pöntöllä.mutta kun yöunille menee ni käytän pisulla parintunnin päästä siitä kun on mennyt nukkumaan,tekee pisut mut pissaa silti sänkyyn! mikä avuksi kaikkea on kokeiltu. voisko olla huomioo?

Yhteistyössä