Kolmekuinen vauva heräilee yöllä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nipsu-78
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nipsu-78

Vieras
Meillä on pian kolmekuinen vauva joka on alkanut heräilemään/valvomaan yöllä. Päivällä ei nuku kuitenkaan aiempaa enempää eli vain pieniä pätkiä päivän mittaan. Aiemmin nukkui hyvin n.klo 21-09 yhdellä-kahdella syötöllä ja nukahti heti syötön jälkeen. Nyt heräilee usean kerran yössä eikä nukahda syötön jälkeen vaan hytkyy, potkii, ähisee...mutta ei itke. Aivan kuin ei saisi unenpäästä kiinni tms. Vauva on siis rintaruokinnalla ja jokaiseen heräilyyn kyllä tarjoan rintaa, joten nälästä ei voi olla kyse. Ja silloinhan pieni tietysti itkisikin. Alkaa omat yöunet jäämään vähiin, kun joutuu toista nukuttamaan yöllä pitkiäkin aikoja... Testattu on josko nukahtaisi itsekseen mutta meno vaan kiihtyy, jos ei saa tuttia suuhun. Ja se kun ei pysy suussa ilman pitämistä! Vauva nukkuu vieressämme.
Onko muilla samanmoisia "ongelmia"? Voisiko tämä olla joku kehitysvaihe ja siis ohimenevää?

Meillä samanlaista! Vauva 3 kk ja 3 viikkoa ja myös nukkuu vieressämme. Saattaa lussuttaa tissiä pitkäänkin, ennen imi vaan hetken öisin, hytkyy ja ähisee. Toivottavasti on vain vaihe, meillä kestänyt pari viikkoa.

Voi kuulostaa hullulta, mutta vastaavan "vaivan" takia minä siirsin oman mukavuuteni takia meidän vauvan omaan sänkyynsä nukkumaan. Meilläkään ei tyttö itkenyt, mutta ei vain entiseen tapaan nukahtanut yösyötön päälle. Vääntelehti ja ähisi, vaikka olisi röyhtäillytkin jo. Omassa sängyssään jatkoi aluksi samaa menoa, mutta jo parin yön jälkeen homma rauhoittui ja koko perhe nukkuu nykyään paremmin, kukin omassa sängyssään. Olisiko meidän vauvalla ollut kuuma? Meillä aikuisilla ainakin on hiki lentänyt koko kesän.

Juu, mäkin vähän ajattelin että voipi johtua kuumuudestakin... Nälästä ei pitäisi johtua, koska vauvani tuntien raivari olisi taattu jos ei maitoo tulisi :) Mekin ollaan mietitty pojan siirtämistä omaan sänkyynsä. Laitetaan kyl ensin pinnasänky meidän petiin kiinni ja reuna alas. Pieni kun on tottunut alusta asti nukkumaan meidän vieressä... Epäilen, että itkun kans omaan sänkyyn opetellaan. Tiedä sitten onko pahempi äipälle vai vauvalle ;) Meidän vauva kun ei nukahda itsestään vaan vaatii tissittelyt, unilaulut, silittelyt yms. ennenkuin nukahtaa. Mites muiden vauvat? Nukahtaako ihan tosta noin vaan itsekseen? Ja olisiko nukuttamiseen hyviä vinkkejä?

Kolmekuinenkin oppii jo uusia taitoja, ja sen vuoksi ei huvita enää aina heti nukkua, vaan uudet taidot tulevat yöuniinkin.
Toisaalta myös kasvun vaatima ruokatarpeen selvä kasvu tekee öistä levottomampia.
Meillä vauva nukkui aluksi hyvin, sitten 3-4,5 kk tankattiin öisin enempi, ja nyt taas tankkaukset vähenee, osin varmaan kiinteiden, osin varmaan sen vuoksi, että fysiologisesti vauvalla ei ole enää niin ääretön tarve yöruokaan.

Yhdyn "meidän nökön" kirjoitukseen, että kyseessä varmaan uudet taidot eli tervetuloa ns. "4kk hulinoihin". Meillä nuo alkoivat 3,5 kk iässä, ja valitettavasti jatkuvat vieläkin, poika nyt 5 kk. Minäkin tarjosin aluksi aina rintaa, kun en muuta osannut kun poika oli nukkunut siihen asti hienosti, nyt olen sitkeästi tarjonnut tuttia ja syöttänyt vain kerran yössä. Meinasi muuten lipsua siihen että syödään vaan yöllä ja päivällä aina vaan vähemmän, ja siinä olisi olut kierre valmis.

Eli täysin normaalia on kun yöllä kelataan opittuja asioita, ja heräillään myös uniin kun mielikuvistus kehittyy. Voimia! Itse olen aika zombie jo mutta elän toivossa että menee kohta ohi...

Kannattaa se vauva siirtää omaan sänkyyn. Vaikka se olisikin kiva siinä vieressä, mutta jos unet häiriintyy niin olis aika vaihtaa nukkumisjärjestelyjä. Rintaa ei kannata tarjota aina. Useamman tunnin tauko jo 3 kuisella vauvalla pitäs olla yösyötöissä. Meillä ainoastaan lasketaan vauva omaan sänkyyn iltamaidon jälkeen. Aikansa ähisee ja nukahtaa. Joskus nukahtaa heti ja joskus kestää puolikin tuntia. Joskus istun vierellä ja pidän kättä selän/kyljen päällä jos on kovin levoton. Aina ei tarvitse istuskellakkaan. Ei tarvi laulaa tms. kun en siihen oo opettanu. Ei se vauva sitä laulua osaa vaatiakkaan jos ei itse aluksi ole tehnyt niin. Tuttia ei käytetä ollenkaan yöllä. Todella harvoin syö päivälläkään (kerran viikossa ehkä..). Alkuaikoina se oli käytössä ja pian alko mennä siihen että sitä sai kokoajan olla nostelemassa takasi suuhun kun eihän se siellä pysyny. Sitten jätettiin se pois ja hyvin on pärjänny ilman tuttia. Jos yöllä heräilee vaan "huitomaan", niin käyn vaihtamassa vauvan asentoa. Se auttaa monesti. Ei se haittaa vaikka siellä omassa sängyssä itsekseen vähän jutteleekin. Nukahtaa sitten kun siihen yksinpuhumiseen väsyy/tylsistyy.

Meillä heräillään myös useammin yöllä. Ikää yli 4 kk. Olen kokeillut saada nukkumaan ilman rintaa, mutta ei onnistu koskaan. Aina seurauksena hirveä raivari. Tästä olen päätellyt, että nälkäänsä herää. Jotenkin hankalaa, kun yöt ovat ihan erilaisia. Joskus saattaa mennä vaikka kello neljään syömättä, joskus ensimmäinen syöttö jo kello 11. Vauva menee seitsemältä nukkumaan. Olen itsekin miettinyt olisiko kuumuus kuitenkin yksi syy. Nyt jonkun kerran olen syöttänyt nukkuvan vauvan nukkumaan mennessäni. Pari kertaa auttoi (eka syöttö sitten vasta 2-4 aikaan), mutta viime yönä heräsi silti jo kello 12.

Nukkumaan vauva menee suhteellisen helposti - syöttö ja petiin vaan. Joskus saa käydä antamassa tuttia tai lisää tissiä. Yöllä ei huoli tuttia, on kuin ei edes tietäisi mikä se on!

Mielestäni ei voi yleistää, että tietyn ikäiselle riittää niin ja niin pitkä syöttöväli. Jos lapsi kasvaa nopeasti, kuten meidän (on 5 cm pitempi kuin samanikäiset keskimäärin) on nälkäkin useammin. Meillä syödään siis edelleen kahden tunnin välein yölläkin ja nyt siis tullut mukaan levottomuutta eikä nukahdakaan syötön jälkeen vaan saattaa jäädä lutkuttelemaan tissiä tai muuten vain pyörimään. En tiedä onko niin, että maito ei sitten riitä. Lutkuttamisesta tulee sitten ilmavaivoja ja heräilee niihinkin. Olen nyt kokeillut sitä, että syötän istuallaan sylissä, jolloin olen itse paremmin hereillä ja jos tarvitsee, vaihtelen rintaa niin usein, että vauva tulee täyteen. Sitten röyhtäytys ja takaisin petiin. Tämä on auttanutkin ehkä vähän. Tutti ei kelpaa meilläkään.

Tuntuu, että levottomuus alkoi samaan aikaan kun vauva oppi kääntymään. No, viimeistään sitten varmaan helpottaa kun oppii liikkumaan ja tulee sitä fyysistäkin väsymystä mukaan enemmän.