Kolme sektioo ei ole yleistä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tahtois vielä yhden
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tahtois vielä yhden

Vieras
Mulle tehty kaksi, esikoinen tuli hätäsektiolla ja toinen suunnitellulla, no nyt kyseltiin neuvolassa, että mites kolmas, voiko tehdä, niin sano, että kolme sektiota on harvinaista.

Mulla kohtu sellanen, että ei edes yritettäis alakautta, se todettiin jo nuorimman kohdalla. Ja kun hänet suunnitellulla sektiolla synnytettiin, niin leikkaava lääkäri totesi, että oli paljon kiinnikkeitä (?).

Onko kenellekkään tehty kolmea sektiota?

On tehty kolme, eikä kukaan ole sanonut, etten saisi lisääkin lapsia tehdä. En vain enää taida haluta... Vanhanaikainen kahden sektion "sääntö" on haudattu kauan sitten, ja jokainen synnyttäjä katsotaan tapauskohtaisesti. Kuulemma jopa seitsemänkin sektiota on tehty samalle äidille.

Mulle sanoi gyne että joidenkin kohtu kestää vain sen yhden sektion, mutta viisikin voi sujua ihan ongelmitta. Se on niin tapauskohtaista. Jos sulla ei ole ollut kohdun kestävyyden kanssa ongelmia niin eiköhän se kolmaskin onnistuisi, kysäise vaikka gyneltä mielipidettä. Kiinnikkeet hankaloittavat elämää ja leikkausta, mutta eivät kai ne mikään iso riski ole kuitenkaan.

Mullakin on kolme sektiota takana. Ensimmäinen hätä, toinen kiireellinen (piti olla suunniteltu, mutta lapsi lähtikin spontaanisti syntymään ennen suunniteltua aikaa, joten muuttui kiireelliseksi), kolmas suunniteltu. Lantion ahtaus syynä näihin. Ekat raskaudet ja toipumiset meni tosi hyvin ja nopeasti, kolmannen raskauden kohdalla oli kaikenlaisia kipuja - ei mitään pahoja kuitenkaan - arven seutuvilla. Toipuminen kuitenkin nopeaa.

Nyt kolmannen kohdalla lääkäri sanoi, että kohdun seinämä on ohentunut, joten tulisi pitää ainakin kaksi vuotta väliä ennen seuraavaa raskautta - muttei siis mitenkään "kieltänyt" tekemästä lisää lapsia...

Toki nämä on aina ihan tapauskohtaisia juttuja, ja riippuvat siitä kohdun palautumisesta. Toisille kaksi on maksimi, toisille neljä, viisikin.

Kiitos vastauksista! Eli kolme sektiota ei ole harvinaista.
Tottakai käyn eka gynellä ja keskustelen asioista lääkärin kanssa, jos nyt päätetään kolmatta tehdä, mutta neuvolatädin sanat vaan pisti mietityttää.

Mulle tehty kaksi sektiota ja toisessa leikkaava lääkäri sanoi, että oli paljon kiinnikkeitä. Kukaan ei kuitenkaan puhunut mitään ettei enempää sektioita kohtu kestäisi. Mistä senkin sitten enää tietää? Olisi pitänyt varmaan leikkaavalta lääkäriltä silloin kysyä tarkemmin. Pystyykö kohdun kunnon selvittämään ultralla?

Mitä noi kiinnikkeet muuten tekee?

Alkuperäinen kirjoittaja hipsu:
Mulle tehty kaksi sektiota ja toisessa leikkaava lääkäri sanoi, että oli paljon kiinnikkeitä. Kukaan ei kuitenkaan puhunut mitään ettei enempää sektioita kohtu kestäisi. Mistä senkin sitten enää tietää? Olisi pitänyt varmaan leikkaavalta lääkäriltä silloin kysyä tarkemmin. Pystyykö kohdun kunnon selvittämään ultralla?

Mitä noi kiinnikkeet muuten tekee?

Kiinnikkeet on KIPEITÄ! voivat myös hankaloittaa raskaaksi tuloa. Jos on paljon kiinnikkeitä,niitä voi joutua myöhemmällä iällä irrottelemaan erillisellä leikkauksella jos vaivaavat paljon, voidaan jopa poistaa kohtu. Niin ja tietenkin hidastavat ja hankaloittavat seuraavaa sektiota ja vauvan ulosauttoa.

½tutulla on kait 6 tai 7 lasta, kaikki sektioituja 70- ja 90-lukjen välillä. Napa kuulemma on kadonnut, kun pystysuoraan on leikattu ja virtsarakko on nirhaanutunut, mutta ei muita ongelmia.

Yhteistyössä