Kolmas lapsi putkeen: miten lasketaan äitiyspäivärahat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kela?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kela?

Vieras
Meillä on 4,5v lapsi ja 2v lapsi. En käynyt heidän välissään töissä, vaan sain äitiyspäivärahat "2 lasta 3 vuoden sisällä"-periaatteen mukaisesti Kelalta. Nyt odotan kolmatta lastamme, jonka LA on ennen kuin nuorimmainen täyttää 3 vuotta. Olen ollut hoitovapaalla koko ajan (tosin tehnyt oman alan keikkatöitä ohessa), lapset kotihoidossa. Miten äitiyspäiväraha lasketaan nyt, vieläkö ketjutetaan tuolla "2 lasta kolmessa vuodessa"-periaatteella?

Mä nimenomaan kysyin tuota kelalta ja ei mene siihen samaan vaan lasketaan edellisen verotuksen mukaan. Eli mulla laketaan nyt sitten vuoden 2008 mukaan.

Itsellä lapset 3v. 1v.9kk ja nyt viikon ikäinen vauva. Nykyinen äitiysrahani laskettu niiden tulojen mukaan kun olin töissä ennen esikoistani. Lapset aina olleet kotihoidossa. Välillä olen tehnyt keikkatöitä.

Mä olen ollut kolme vuotta kotona. Esikoinen on siis 3v. keskimmäinen 1,5v. ja kolmas syntyy lokakuussa. Minä ainakin saan ä-päivärahat sen saman mukaan mitä olen edellisistä saanut.

Mulle on tulossa 3. lapsi, la on ennen kuin keskimmäinen täyttää 3. Keskimmäisen sain ennenkuin esikoinen täytti 3. Kelasta olen kolmeen otteeseen varmistanut ja joka kerta vastasivat että saan saman rahan kuin esikoisesta, toki indeksikorotuksen kera.

Mikäli edeltävä lapsi ei ehdi täyttää kolmea vuotta ja olet sitä ennen ollut kotona etkä työelämässä, niin sinulla on sama äitiyspäiväraha kuin aikaisemmaltakin kerralta - näin ainakin minulla oli kun kolme tuli ns.putkeen...:)

lasketaan kuten eka.eli jos syntyy ennen kuin viimesin täyttää 3 tulee samallailla.
itellä myös noin ja sama äippäraha tullut jokaiselta kun en välissä ole ollut töissä.

Yhteistyössä