Kuntavaalien pääpuheenaihe Turussa on raitiotie. Kannattajat ovat alakynnessä eikä kokoomuslainen pormestarikaan vastaa soittopyyntöihin aiheesta, vaikka kannattaa sitä.
Miksi jotain näin älytöntä edes harkitaan?
Kolme viikkoa ennen vaaleja keskustelun ilmatilaa hallitsevat ratikan vastustajat. Näkyvimmin Turussa kampanjoi
ryhmä elinkeinoelämän, politiikan, yliopiston ja kulttuurin edustajia sekä vähemmän tunnettuja kaupunkilaisia.
”Ratikka on yksinkertaisesti liian kallis ja häiritsisi rakennusaikana kaupunkilaisia valtavasti. Lopulta se palvelisi vain pientä osaa turkulaisista”, ratikkavaalit.fi-ryhmän puhemies, turkulainen yrittäjä Janne Pöyhönen sanoo puhelimessa.
Kampanja ja mainokset on toteutettu ammattimaisesti ja palvelua on ostettu turkulaiselta markkinointi- ja viestintätoimisto Perjantailta. Kampanjan rahoittajia on vaadittu esiin useissa yhteyksissä ja heidän
nimiään on arvuuteltu medioissa.
”Joukossa voi olla ihmisiä, jotka ovat Turun kaupungin kumppaneita ja pelkäävät yhteistyön jatkoa, jos paljastavat henkilöllisyytensä. Kaupunki ajaa raitiotietä niin voimakkaasti, että pelko on ymmärrettävä”, Pöyhönen toteaa.
Hän sanoo, ettei edes itse tiedä, kuka ryhmän laskut maksaa.
Ratikan vastustajia ja kannastaan epävarmoja on puolueissa monia. Epävarmat ovat pääosin kannattajia, jotka vaalien takia pitävät suunsa supussa maksimoidakseen äänensä.
HS poimi Ylen vaalikoneesta ratikkaa koskevat vastaukset, ja vastustajat ovat niskan päällä. 51,7 prosenttia vastanneista katsoi, että kaupungin on luovuttava raitiotien toteutuksesta, koska se on liian kallis. Myös Turun Sanomien
vaalikoneuutisen mukaan vastustajat ovat suurempi ryhmä.