Kokomusta maisteriohjelmiin hakemisesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kiinnostunut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kiinnostunut"

Vieras
Onko jollain kokemusta noihin eri yliopistojen maisteriohjelmiin hakemisesta? Katselin esim. tätä Tampereen yliopiston tilintarkastuksen ja arvioinnin maisteriohjelmaa Tilintarkastuksen ja arvioinnin maisteriohjelma (KTM) - Opiskelijaksi

Pohjanahan pitää olla kandin opinnot, mutta onko niiden välttämätöntä olla samalta alalta? Eli voiko jonkin toisen alan maisteri (tai lisensiaatti, kuten itse olen) hakea suoraan toisen alan maisteriopintoihin?

Itselläni opinnoista on kulunut sen verran aikaa, että nuo maisteriohjelmat ovat minulle uutta, niitä ei siis omana opiskeluaikanani vielä ollut. Ajatuksena tässä olisi välttyä turhauttavalta pääsykoepänttäämiseltä ja perusopinnoilta, olenhan jo kertaalleen suorittanut kaikki kieli- yms. perusopinnot.

Väärä paikka kysyä tällaista. Tämän palstan ydinosaaminen liittyy elareihin, lapsilisiin, lastenvaatemerkkeihin ja väärin ymmärretyn maahanmuuttopolitiikan "kritiikkiin".

Ei ole tietoa, mutta tuntuisi melko utopistiselta alkaa opiskella tilintarkastusta maisteriohjelmassa, jos ei tiedä kirjanpidosta mitään. Mutta jos olet saanut kirjanpidon oppeja muulta alalta tai muilla keinoin, niin siinä tapauksessa tilintarkastuksen opinnotkin varmaan luonnistuisivat.

[QUOTE="vieras";29140231]Ei ole tietoa, mutta tuntuisi melko utopistiselta alkaa opiskella tilintarkastusta maisteriohjelmassa, jos ei tiedä kirjanpidosta mitään. Mutta jos olet saanut kirjanpidon oppeja muulta alalta tai muilla keinoin, niin siinä tapauksessa tilintarkastuksen opinnotkin varmaan luonnistuisivat.[/QUOTE]

Tuo on tietysti totta, mutta toisaalta kun katsoo esim. täältä Yrityksen laskentatoimen opintosuunta – Johtamiskorkeakoulu, niin pakollisia aiemmin suoritettuja kursseja on ainoastaan neljä kappaletta ja lisäksi todetaan, että "Puutteet edeltävissä opinnoissa voi suorittaa "siltaopintoina" tutkinnon aikana". Ne perusopinnot ylipäätään olivat ainakin omana opiskeluaikanani hyvin yleisen tasoisia.

Alan selvittää tätä heti maanantaina tuolta yliopiston suunnalta.

[QUOTE="kiinnostunut";29140267]
Alan selvittää tätä heti maanantaina tuolta yliopiston suunnalta.[/QUOTE]

Kannattaa varmaan tehdä noin, ei täällä kukaan osaa sanoa mitään yliopisto-opintoihin liittyen. Tällä palstalla kun korkeakoulutettu tarkoittaa amk-tasoista koulutusta. :D

Itse hain tietojenkäsittelytieteiden maisteriohjelmaan, vaatimuksena oli tietotekniikan insinöörin tai it-tradenomin tutkinto ja itse olin hyvinvointiteknologian insinööri, siltikin pääsin sisään.

Että kannattaa ainakin yrittää! :)

Yliopistoissa voi suorittaa jatko-opintoja ihan muulta alalta kuin perustutkinto on. Itsekin suoritan viestinnän opintoja, vaikka olen FM ympäristöalalta. Kövin itse maisteriohjelman, mutta hain sinne kun opinnot oli kesken, eli menin sinne vaan valmistumaan.

Rohkeasti vaan hakemaan ja suorittamaan ne pakolliset opinnot.

Yhteistyössä