Kokeneet hoitsut apuja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neuvoja kehiin.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

neuvoja kehiin.

Vieras
Aloitin osastoapulaisena palvelutalossa. Yksi asukas on erittäin haiseva ja vaikea saada suihkuun. Jos saan suihkuun tai sanaan, se voi vaikuttaa positiivisesti työsopimuksen jatkumiseen... Kyseessä mt- potilas. Puhe epäselvää, murahtelee. Kämppässä huumaava lemu, joka ei lähde siivoamallakaan.

Entä jos yrittäisit jutella ja lupaat jotain palkinnoksi pesusta? Yleensä nuo "haisulitkin" on ihan ihmisiä ja kun pianaa oikeasta nappulasta niin homma voi toimia. Tiett yjos on fyysinen(väkivaltaa) niin sitten en kyllä lähtisi väkisin mitään tekemään.

[QUOTE="mä";23089531]Entä jos yrittäisit jutella ja lupaat jotain palkinnoksi pesusta? Yleensä nuo "haisulitkin" on ihan ihmisiä ja kun pianaa oikeasta nappulasta niin homma voi toimia. Tiett yjos on fyysinen(väkivaltaa) niin sitten en kyllä lähtisi väkisin mitään tekemään.[/QUOTE]

En keksi mitä voisin luvata. Miulla ei ole kovin hyvä mielikuvitus. Tykkään kyllä hoitaa ja jutella.

[QUOTE="vieras";23089625]Mä kyllä luotan omassa työssäni ihan tuohon lempeään päättäväisyyteen. Eli "ei vaihtoehtoja".[/QUOTE]

Mä en olekaan kuullut tästä kuin lapsien kohdalla. Kyllä mä 2-vuotiaan vien väkisin suihkuun mutta kun kyseessä on 100kg mies niin miten ihmeessä sä sen suihkuun saat? :O

Mä oon saanu ihmeitä aikaan vuorovaikutuksella. Yhdes työpaikas oli paljon mt asiakkaita, ja muut hoitajat kävivät vaan kääntymässä, ku mä istuin ja juttelin (muutaman kanssa vaikka väkisin, esimerkiksi keittiön pöydällä olevasta kukasta). Ja ku oikeen perustelet niin voit saada immeisen suihkuun. Mä sain yhden ihmisen suihkuun, joka ei ollu suihkussa käynyt 2 vuoteen. Juteltiin ja sit se sanoi et ku sillä on niin kuiva iho ettei kestä ja sanoin että kyllä mä sen rasvaan. Asiakas sanoi ettei riitä ja mä lupasin että pyydän iltatyöntekijän illalla rasvaamaan toiseen kertaan, niin johan ukko meni suihkuun. Eli joskus se on todella pienestä kiinnii.

Joillekki taas sopii sellanen et sanoo et me mennään suihkuun ja sillä selvä. Ja mä jankkaan niin kauan että toinen luovuttaa. Mut ei tietty sovi kaikille. Joku voi käydä päällekki jos oikeen hermostuu

vetoat saunan hyviin puoliin eli; rentoutuu, tulee puhtaaksi jne ja sitten "tarjoat" kaupan päälle pesuapua..näin asiakkaalla tulee olo, että itsekin päättää omista asioistaan

[QUOTE="mä";23089601]Riittäisikö hänelle jokin kirjan luku, tv:n katselu? Onko teillä mahdollista päästä ulos? Saisitko hänelle namun tai leivonnaisen jostain?[/QUOTE]

Ulkoilee jatkuvasti itse. Minä harvoin ehdin ulkoilla asukkaiden kanssa kun on niin paljon töitä, siivousta ja pyykkäämistä, ruokien hakua ja viemistä.

Mä itse otan vaikeat asiakkaat tai mahdottomat tapaukset haasteina. Päätän että nyt tämä asia muuttuu ja alan pohjustaaman sitä. Voi siihen mennä aikaa mutt apikkuhiljaa ja kieroillen pääsee tavoitteeseen. Mulla kesti kerran 6kk että sain hymyn yhden asiakkaan huulille. Kyllä sä keinot keksit kun juttelet sen kanssa :)

tuli ekana mieleen, että miksi sun pitäis saada se suihkuun? miten se vaikuttaa sun työsopimukseen. suihkuttaminen on hoitajien homma. Teillä on ihan tarpeeksi omissa hommissakin töitä. mutta asiaa...luottamus on se tärkeä kyllä, et saa "hankalammankin"suihkuun, riippuu tietty asiakkaasta/potilaasta, millasia keinoja pitää käyttää, jollekki se on surutta, et tultava on nyt ja toisia pitää"suostutella" ym.

[QUOTE="hoitsu";23089769]tuli ekana mieleen, että miksi sun pitäis saada se suihkuun? miten se vaikuttaa sun työsopimukseen. suihkuttaminen on hoitajien homma. Teillä on ihan tarpeeksi omissa hommissakin töitä. mutta asiaa...luottamus on se tärkeä kyllä, et saa "hankalammankin"suihkuun, riippuu tietty asiakkaasta/potilaasta, millasia keinoja pitää käyttää, jollekki se on surutta, et tultava on nyt ja toisia pitää"suostutella" ym.[/QUOTE]

Koska kukaan ei ole siinä onnistunu. Yks työkaveri sano että saat kymmenen pistettä jos onnistun! Osaan tehdä karjalanpiirakoita, jos houkuttelisin niillä esim. saunan jälkee juodaan kahvit ja syödään piirakoita.

[QUOTE="aloittaja";23089862]Koska kukaan ei ole siinä onnistunu. Yks työkaveri sano että saat kymmenen pistettä jos onnistun! Osaan tehdä karjalanpiirakoita, jos houkuttelisin niillä esim. saunan jälkee juodaan kahvit ja syödään piirakoita.[/QUOTE]

Ei huono idea jos ei puhumalla onnistu. Voi myös olla että hän kokee että kaikki pakottaa häntä suihkuun ja kieltäytyy jo sen takia. Jos saat hänet uskomaan että hän itse keksii suihkuun menon ja puhtauden ihanuuden niin varmasti silloinkin menee sinne.

Yhteistyössä