Kokemuksia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Haikaranpesästä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Haikaranpesästä?

Vieras
Hei.

Olen raskausviikolla 19 ja olen ajatellut valita synnytyspaikaksi Kätilöopiston Haikaranpesän. En ole kuitenkaan vielä ihan varma päätöksestäni, minua esimerkiksi pelottaa kivunlievityksen saatavuus siellä (onko esim epiduraalin saaminen kiven takana). Kertoisitteko te, joilla on jo kokemusta Haikaranpesästä, kokemuksistanne ja hyvistä/huonoista puolista?

Kiitos jo etukäteen.

Olen menossa Haikaranpesään helmikuussa ja siellä on käytössä kaikki samat kivunlievitykset kuin kerrosta alempana normaalilla osastolla - ei siis mitään luomuhörhöilyä, jos sitä ei halua.

Haikaranpesässä on tosi kivat perhehuoneet parisänkyineen. Tutustumiskäynnillä kaikki parit olivat tosi positiivisesti yllättyneitä huoneiden kotoisuudesta. Omalle perheelle on oma rauha - tämän totesivat varsinkin ne jotka olivat viettäneet esikoisen kanssa ensimmäiset päivät kuuden hengen huoneessa! Osassa synnytyshuoneista on amme, jumppapalloja, puolapuita yms. Ensisynnyttäjille on oma valmennus.

Isät huolehtivat aamu- ja iltapalan valmistuksesta ja mukaan perhehuoneeseen saa ottaa synnytyksen jälkeen myös muut perheen lapset.

Itse aion pyrkiä Haikaranpesään, eikä itsellä kyllä ole koskaan tullut mieleen, että siellä olisi jotenkin erilainen kivunlievitys. Miksi ihmeessä näin olisi? Eihän siellä ole tarkoitus tehdä synnytyksestä sinänsä mitenkään erilaisempi, jokainen saa juuri sitä kivunlievitystä kuin haluaa. Ei Haikaranpesä ole mikään ""aate"", minusta täällä on joskus levitetty hieman harhaanjohtavaa kuvaa ko. paikasta. Tietääkseni paikan tarkoitus on tarjota perheelle henk. kohtaisempaa opastusta/valmennusta ja oma, rauhallinen huone, jossa viettää aikaa oman perheen kanssa rauhassa. Tätä ap ei tosin kysynyt, mutta halusin tarkentaa vain, ettei porukka luule ihan harhajuttuja paikasta.

Että minulla ainakin on ollut vähän sellainen 'luomu' kuva Haikaranpesästä. Kun luin ko. paikan nettisivuja, siellä sanottiin että Haikaranpesässä kannustetaan aktiiviseen synnytykseen, joka minusta kalskahti juuri siltä että kivunlievitystä ei ihan heti anneta.

Hyvä kuitenkin että edellinen kirjoittaja korjasi harhaluuloja. Varmasti aktiivinen viittaa myös siihen, että synnytyssuunnitelma tehdään ja että omaan synnytykseen halutaan ikäänkuin 'aktiivisesti' osallistua.

Yhteistyössä