Kokemuksia viisaudenhampaan poistosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Pelkään tota viisaudenhampaan poistoa

Ensinnäkin siksi, kun se ei näy kokonaan niin miten se sieltä saadaan pois ja paljonko sattuu?

Ja sitten on näitä juttuja, että juuret on olleetkin kiinni jossain leukaluussa ja on tullut joku kasvohalvaus yms.

No mulla kun poistettiin viisaudenhammas pari vuotta sitten, oli se jo murentunu silleen ettei sitä oikein näkyny, mut kuitenkin ihan vetämällä saatiin pois, ei siis leikkausta tarvittu.
En tiedä miksi mutta mulle tuli leukalukko, siis tulehtu leukaluu sieltä kohtaa, ja en saanu suuta auki kun just sen verran että teelusikka mahtui suuhun, ja oli kipee. Mutta tuskin nyt mitään kasvohalvausta tarttee pelätä, eiköhän ne jo röntgenkuvissa nää miten ne hampaan juuret on.

Yhtään ei sattunu kyllä itse toimenpide, vaan se jälkitulehdus oli ikävä :|

multa on revitty ylhäältä molemmat ja alhaalta leikattu toinen, eli se leikkaus itsessään ei tunnu, siihen saa hyvät puudutteet (ainakin jos on ammattitaitoinen lääkäri) ne ottaa ensteks röntgenit siitä hamaasta jotta näkee missä hampaan juuret menee... riski siihen että joku hermovaurioituu on tosi pieni...
sain suoraan leikkauksen jälkeen jo särkylääkkeet ja antibiootit...
sattuhan se toki kun puudutus hävis mutta parani suht nopeasti.. tsemppiä...

3 4:stä oli huomaamattomia kokemuksia. Viimeisessä ei tullut hyytymää poistokohtaan, eli oli kivuliaampi useamman päivän.

Juuret olivat kaikissa "supussa", mutta iloisesti irtosivat, kun hammaslääkäri kiskoi. Ainoa ongelma oli puudutusaine: ensimmäisillä kerroilla käytetty sai aikaan yliherkkyysreaktion, mutta seuraavilla kerroilla käytettiin eri ainetta.

se kun hammas kiskotaan tuntuu paljon ikävämmälle... :(
mun pitäis mennä leikkauttaan toi toinenkin alaviisauden hammas... kasvaa silleen että juuret on korvaanpäin, että onkin sitten v**tumaisempi homma se leikkaus....

kaksi poistettu minulta. Olivat puhjenneet kokonaan, mutta eivät muuten kasvaneet kokonaan näkyville. Olivat niin takana, että hampaita oli vaikea putsata. Siksi poistatin. Ei sattunut puudutuksen ansiosta ollenkaan. Lähinnä poistosta aih. Ääni oli epämiellyttävä. Ikenet parantuivat nopeasti poiston jälkeen.

Mulla leikataan ensi viikolla tiistaina alhaalta viisaudenhammas pois ja pitää ientä avata,kun on puoliksi puhennut viisaudenhammas kyseessä,pelottaa jo nyt hitosti,mutta pakko se on poistaa.

Joo se oli ihan hirveää.. No ei. Ei tuntunut yhtään miltään, äänet vain oli kamalat kun hammasrusahteli. Jälkeen päin jomotti päivän ja sitten suu oli ok :) Ja en syönyt ollenkaan kipulääkkeitä.

Inhottavaa oli. Minulta on kaikki poistettu ja alahampaat leikkaamalla, kun ei olleet kunnolla puhjenneet. Ylähampaat lähtee suit sait vain, mutta alahampaat on hankalammat. Eka alahammas lähti ihan ok, mutta toisessa oli hommaa. Piti leukaluuta porata ja hampaan juureen oli kasvanut sellainen koukku, ja sitä revittiin kauan. Tuntui epämiellyttävältä esilääkityksestä ja puudutuksesta huolimatta. Antibiootit piti syödä sitten, kun tuota luuta porattiin. Pari eka päivää oli aivan hirveitä ja viikon söin buranaa vielä.

Kunnon röntgenkuvat otetaan ennen leikkausta, joten ei pitäisi mitään kovin yllättävää löytyä poiston aikana.

Se puudutuspistos tuntuu vähän, itse homma ei juuri tunnu miltään. Jos paloittelevat sen, niin kuuluu kaikenlaisia ääniä, kampeamalla tuntuu jotain, ei kuitenkaan kipua. Kun ottaa kipulääkkeitä ennenkuin puudutus häviää täysin, ei se juuri särje. Poski tulee hieman mustelmaiseksi useimmilla ja turpoaa hieman. Toiset syövät ihan normaalisti, kun jotkut joutuvat pilliruualle. Ylähampaista saattaaa tulla avoin yhteys nenäonteloon. Säikähdin, kun lääkäri puristi nenän kiinni ja käski puhaltamaan nenän kautta. Sillä tutkittiin tuota, tuleeko sieltä suuhun ilmaa, jolloin määrätään sitten antibioottikuuri.

Eli riippuu ihan sun hampaasta... kokemuksia on monia.
Minäkin pelkäsin, mut ihan turhaan, lähti ihan yhtä helposti kuin joku muukin hammas.
Olin ihan että "mitä, joko se muka lähti", ei menny kun "sekuntti".

Sekin autto siinä tilanteessa kun oli ihan mielettömän mukava lääkäri, rauhallinen, ystävällinen, joka kerto mulle koko ajan selkokielellä et mitä tapahtuu.

Alaviisureiden (ja parin muiden alahampaiden ) poisto oli ihan helvettiä. Tai siis lähinnä se aika leikkausten jälkeen :$
Yläviisuri lähti heittämällä, ja nyt odottelen heinäkuuta jolloin toinen yläviisuri lähtee.

Multa leikattiin toinen yläviisuri, kun näky ihan pikkusen kulmaa ja tuli vaivoja siitä. Röntgenillä ensin katottiin minne päin se oli ja mimmoset juuret. Eikä kyllä tosiaankaan ollu paha operaatio, oli niin ammattitaitonen kirurgi että siinä meni muutama minuutti kun oli hammas pöydällä ja tikit suussa. Eikä sattunu yhtään kun oli hyvä puudutus.

Tosin sitte kun se puudutus lakkasi, ni hirvee sitä särkyä! Mutta särkylääkkeet sain, aika tehottomat kylläkin kun imetin mutta kyllä siitäki selviää. Ei se yhtä paha kipu ole ku synnytyskipu ;)

Tsemppiä! =)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Pelkään tota viisaudenhampaan poistoa

Ensinnäkin siksi, kun se ei näy kokonaan niin miten se sieltä saadaan pois ja paljonko sattuu?

Ja sitten on näitä juttuja, että juuret on olleetkin kiinni jossain leukaluussa ja on tullut joku kasvohalvaus yms.

kaikki hampaat ovat kiinni leukaluussa.... :). Missä luulit niiden olevan kiinni? Pelkässä ikenessäkö?

Olin kuulemma tämän vuoden vaikein potilas, kun viisaudenhammas oikealta alhaalta leikattiin. Siihen meni melkein kaksi tuntia. Itse tapahtuma oli ihan siedettävä, siinähän on puudutus ja kaikki. Lähinnä epämiellyttävää, ei muuta. Nyt poistosta on kulunut viisi päivää, ja kipu on aivan sietämätön. Olen syönyt toistakymmentä kipulääkettä (ei puranaa, vaan kunnollista reseptikolmiota) päivässä, eikä kipu hälvene. Ei voi nukkua, ei voi tehdä mitään. Ihmettelen, eikö näihin saa morfiinia! Psykologisesti vaikeaa, kun tää on joka päivä vaan kipeämpi. Lääkäri sanoi, että "Se voi olla noin pari ekaa viikkoa." Pari viikkoa?? Siinä ajassa ehtii tehdä jo itsemurhan ihan vain siksi että saisi a) syötyä b) nukuttua c) oltua paikallaan hetki ilman että on tuskasta hiki. Vitsit vitsinä, mutta vitsit tulee aina jostain. Neuvoni: Pyytäkää niin perkeleesti sitä kipulääkettä! Ja vahvinta mitä saa. Nimim. yksi poistettu, kolme jäljellä.

Multa otettiin viime viikon torstaina pois toinen ala viisaudenhammas, torstaina otetaan tikit pois. Sain hammaslääkärissä 2 antibiootti tablettia. Kotiin Burana 800 mg, toista särkylääkettä (kolmiolääke) ja viikon antibioottikuurin. Tunnin sisällä leikkauksest pitää ottaa särkylääke ettei ala puudutuksen lopussa särkemään. Ekana paivänä söin 2 buranaa (800 mg) seuraavana päivänä 2 (400 mg) ja sitten enää yöksi. Kyllä sesiellä tuntuu koko ajan mut ei tarvi enää särkylääkettä. Kun tää on parantunut kokonaa poistetaan toinen. Ylhäältä poistettu aikaisemmin, ei oolut yhtään kipeät. Sairaslomaa ois saanut 2 päivää, mut tarvinut kun kotona lasten kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Se puudutuspistos tuntuu vähän, itse homma ei juuri tunnu miltään. Jos paloittelevat sen, niin kuuluu kaikenlaisia ääniä, kampeamalla tuntuu jotain, ei kuitenkaan kipua. Kun ottaa kipulääkkeitä ennenkuin puudutus häviää täysin, ei se juuri särje. Poski tulee hieman mustelmaiseksi useimmilla ja turpoaa hieman. Toiset syövät ihan normaalisti, kun jotkut joutuvat pilliruualle. Ylähampaista saattaaa tulla avoin yhteys nenäonteloon. Säikähdin, kun lääkäri puristi nenän kiinni ja käski puhaltamaan nenän kautta. Sillä tutkittiin tuota, tuleeko sieltä suuhun ilmaa, jolloin määrätään sitten antibioottikuuri.

Onko kenelläkään kokemuksia tuosta avoimesta yhteydestä nenäonteloon? Kaksi viikkoa ylä- ja alaviisauksien poistosta ja vieläkin vettä niellessä/purskuttaessa vesi suihkuaa toisesta sieraimesta. Siis samalta puolelta kuin hampaat poistettu. Outoa,epämiellyttävää ja pelottavaakin. Maanantaina soitto hammaslääkärille.

Mulla leikattiin alaviisaudenhampaat, eikä ollut yhtään kauheeta, vaikka molemmat jouduttiin halkaisemaan. Sain vielä ihan kunnon särkylääkettäkin, tosin en muista nimeä. Mutta ei tarvitse pelätä, hyvin se menee :)

Minulle varattiin nyt aika viisaudenhampaiden poistoon ja kun olen äärettömän kipuherkkä niin pyysin jo heti alkuun tramalit ja lääkäri sanoi että kyllä sä tulet ihan tulehduskipulääkkeillä pärjäämään eli tällä tarkoitetaan buranaa tai muuta ipubrofeiinivalmistetta joilla ei ole oikean kivunlievityksessä muuta apua kuin placebo efekti.
No Suomihan on maailmalla tunnettu kipulääkityksen kehitysmaa (terminaalipotilaille ei anneta riittävästi kipulääkettä kun saattavat jäädä koukkuun joten annetaan niiden kitua pois). Tuttua huttua noitten lääkäreiden kanssa taisteleminen joten ei kait tässä taas auta muu kuin kilauttaa yli-lääkärille ja potilasasiamiehelle ja kysyä aikuisten oikeasti toimivaa kipulääkettä pariksi päiväksi kuten kipuihin pitääkin antaa tai en suostu hoitoon ja kantelupaperit lähtee liikkeelle.
Lääkärit laskevat yllättävän usein sen varaan että joku oikeasti jaksaisi tehdä valituksen hoidosta ja taistella sen byrokratian läpi mutta ylläripylläri olen alkanut saamaan paljon parempaa hoitoa kuin yleensä voisi olettaa saavansa julkisella puolella.
Joku burana800mg on yksi vitsi kipulääkkeenä joka kaikenlisäksi on hyvin vahingollista maksalle. Tramal tai panacod eivät myöskään pienemmillä annoksillaan juurikaan mitä lekurit tietenkin yrittävät antaa. Tramal 50mg/pv lukee reseptissä mutta jos kivusta haluaa eroon niin niitä pitää syödä se 200-300mg heti. Nuo lääkkeiden annokset on tehty niin että se kaikkein nuorin/vanhin ja sairain ei vain saisi mitään komplikaatioita lääkkeestä. Nuori muuten perusterve henkilö pystyy ja myös tarvitsee riittävän vahvan ja riittävän kipulääkityksen.

Yhteistyössä