Kokemuksia vesisynnytyksestä

• Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Onko täällä joku, joka olisi synnyttänyt veteen? Itse harkitsen vesisynnytystä, se on ainoa alatiesynnytys joka ei pelota ihan niin valtavasti.

Minulla on taustalla yksi traumaattinen synnytys ja taistelen nyt itseni kanssa, että uskallanko yrittää uudestaan vai päädynkö sektioon. Vesisynnytys ei kuitenkaan tunnu ajatuksena niin pahalta kuin "normaali" alatiesynnytys.

Ja nimenomaan siis veteen synnyttäneiden kokemukset kiinnostavat. Kertokaa kaikki mitä tulee mieleen!

vierailija
Minä synnytin yhden lapsistani veteen vuonna 2011. Tuossa edellisessä odotuksessa 2019 myös olin melkein loppuun asti altaassa, mutta lapsi ei syntynyt siinä veteen. Molemmissa synnytyksissä pitkä vedessä olo ”pehmensi” paikat ja ei tullut mitään repeämiä tms. Ponnistusvaihe sujui hyvin vedessä kelluen ns. puoli-istuvassa asennossa. Lapsi syntyi nopeasti kahdella supistuksella. Kätilö kuljetti vauvan syliini veden alla ja minä nostin hänet ensimmäisen kerran veden pinnalle. Hän alkoi hengittää ja kätilö puhdisti vähän hänen hengitysteitä. Sitten hän vain katseli rauhallisena minua ja isäänsä. Ei itkenyt. Vesi säilyi kirkkaana. Nousin sitten melko pian pois ja istukka syntyi sängyllä.

• Rakkaus
Reactions: Jonna_83
vierailija
Vesisynnytys oli ehdottomasti paras synnytys kaikista kolmesta synnytyksesta. En tarvinnut mitaan kivunlievitysta, koska vesi luonnollisesti auttaa rentoutumaan supistusten valilla, mika kaikista tarkeinta. Myoskin mulla on huonot polvet, joten kyykyssa synnyttaminen kuivalla maalla olisi ollut hankalaa, mutta vedessa tosi helppoa, mika teki synnyttamisesta helpomman, koska lapsi luonnollisesti tulee ulos maan vetovoimaa hyvaksi kayttaen. :) Ehdottomasti sosittelen! Taalla Englannissa tosi yleinen tapa synnyttaa, Suomessa harvinaisempi.

vierailija
Minä olin altaassa synnytyksen aikana, mutta halusin sieltä pois, koska vesi viileni ikävän kylmäksi ja supistukset olivat todella kivuliaita. Tuntui paremmalta päästä kävelemään ja liikkumaan altaan ulkopuolella.

Jos vedessä synnyttäminen ei onnistu, suosittelen ponnistusvaihetta kontallaan (itse nojasin sängyn päätyyn käsilläni). Lapsi tuli helposti ulos ja ponnistusvaiheen kesto oli 4min.

Yhteistyössä