Kokemuksia vauvan imeytymishäiriöstä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äippä

Vieras
Kaikkea on tullut pähkäiltyä, kun toi meidän jäpikkä ei vaan kasva. On kohta vuoden ja kolme kuukauden aikana tullut puoli senttiä pituutta ja 400g painoa :(

Allergiakokeissakin käytiin pari kuukautta sitten, vähän olivat ruoka-aineköntän arvot koholla, mutta ei tarpeeksi lisätutkimuksiin. Olin myös imetysdieetillä ja sen jälkeen vauva altistettiin eri ruoka-aineille. Ei muutoksia.

Suunnillee noilla main, kun kasvu pysähtyi alkoi kaveri ryömimään, istumaan, konttaamaan ja kuukausi sitten kävelemään. Nyt kävelee lähes taukoamatta, ei jaksa kauaakaan keskittyä lelujen tutkimiseen. Tai vähintää pitää seisoa silloin.

Kasvu on kyllä tasaisesti tippunut alun jälkeen. Pituutta tuli pitkään suht hyvin, mutta sitten sekin hiipui.

Kakka tulee meillä 2-3 kertaa/vrk ja siellä on usein joitain palasia ruuasta. Eikö se kuulu jotenkin tuohon imeytymishäiriöön? Kohta on neuvolassa mittaus ja lääkärille sitten taas, oon huolissani :(

Oiskohan täällä ketään enää hereille, joka osais tosta kertoa..

Alkuperäinen kirjoittaja bud:
Kerrotko lapsen iän ja mitat? Ja syökö hän siis kaikesta huolimatta hyvin?

Ai niin joo tokihan ne.. Eli nyt 11kk ja 71cm 8550g. Ja tuo syöminenkin on aika huonoa.. ruoka ei ole tahtonut maistua pitkiin aikoihin kunnolla, illalla välillä innostuu. Maustamattomat jugurtit on siksi meillä rasvasia ja öljylisäkin menee.

Niin siis söis vaan noita jugurtteja, marjoja ja hedelmiä, puuroa joskus - päivässä noita ehkä noin 4dl. Ruokaa syö vuorokaudessa ehkä noi desin, jos sitäkään.

Alkuperäinen kirjoittaja äippä:
Kerrotko lapsen iän ja mitat? Ja syökö hän siis kaikesta huolimatta hyvin?

Ai niin joo tokihan ne.. Eli nyt 11kk ja 71cm 8550g. Ja tuo syöminenkin on aika huonoa.. ruoka ei ole tahtonut maistua pitkiin aikoihin kunnolla, illalla välillä innostuu. Maustamattomat jugurtit on siksi meillä rasvasia ja öljylisäkin menee.

Meillä on epäilty tuota samaa. Tytön 1v mitat oli 72.5cm ja 7.7kg. Painoa ei ole aina tullut ollenkaan. :| On nyt 1v6kk ja neuvolassa oli 79cm ja 9.5kg. Painoa oli tullut tytön mittapuulla ennätys: 3kuukaudessa kilo, mutta pituutta vaan 1.3cm eli ei kuukautta päälle juur yhtään. :( Onko teidän lapsen kakka millasta?

Meillä on epäilty tuota samaa. Tytön 1v mitat oli 72.5cm ja 7.7kg. Painoa ei ole aina tullut ollenkaan. :| On nyt 1v6kk ja neuvolassa oli 79cm ja 9.5kg. Painoa oli tullut tytön mittapuulla ennätys: 3kuukaudessa kilo, mutta pituutta vaan 1.3cm eli ei kuukautta päälle juur yhtään. :( Onko teidän lapsen kakka millasta?

Kakka on aika kiinteää ollut kauan aikaa. Näkyy usein suht selvästi väristä ja joistain palasista, et mitä on syönyt. Kakka tulee usein syömisen jälkeen jolloin edellinen ruoka ns. tulee pois juuri syödyn tieltä. Kiinteiden alotuskin tuotti ongelmia, kun maha pamahti heti kovalle ja oli sitä kauan. Ihankun öljylisä olis auttanut sen tuloon, tyypin ei tarvi pusata enää niin paljon ja selvästi liukkaampaa tavaraa.

Meillä poika rupes liikkuun 8kk siis ryömimään, myöhemmin konttaamaan ja kävelemään. Neuvolakortin mukaan 8kk neuvolassa 11kg130g ja 71cm ja 1v 11kg700g ja 79,5cm. Lapsethan on yksilöllisiä kasvussa ja toisille ruoka maistuu paremmin kuin toisille. MUn periaatteisiin ei sovi se lelu ruoka pöytään, mutta jos sillä saa taaperon keskittymään paremmin syömiseen minun mielestä se suotakoon :) Meillä oli esikoinen huono syöntinen ja käytiinkin paljon kontrolleissa ja edelleen menee tokalle ja ei pysy paino pituuden mukana.

Alkuperäinen kirjoittaja Rajaton:
Meillä poika rupes liikkuun 8kk siis ryömimään, myöhemmin konttaamaan ja kävelemään. Neuvolakortin mukaan 8kk neuvolassa 11kg130g ja 71cm ja 1v 11kg700g ja 79,5cm. Lapsethan on yksilöllisiä kasvussa ja toisille ruoka maistuu paremmin kuin toisille. MUn periaatteisiin ei sovi se lelu ruoka pöytään, mutta jos sillä saa taaperon keskittymään paremmin syömiseen minun mielestä se suotakoon :) Meillä oli esikoinen huono syöntinen ja käytiinkin paljon kontrolleissa ja edelleen menee tokalle ja ei pysy paino pituuden mukana.

Teillähän on hurjasti pituutta tullut, hienoa! Ja syömiskonstit on käytössä, paitsi lelut. Siis syödään samaan aikaan usein samaa ruokaa, kaveri katselee kun toinen vanhemmista touhuilee keittiössä, annetaan usein sormiruokaa käteen tai lusikka.. Muutaman lusikan saattaa ruokaa mennä, mut kieltäytyy kyllä selvästi. Ja osaa kyllä jugurtistakin kieltäytyä, kun mitta tulee täyteen.

Toivoisin kovasti ettei häikkää olis, mutta kaikkea tulee mietittyä..

Alkuperäinen kirjoittaja äippä:
Alkuperäinen kirjoittaja Rajaton:

Teillähän on hurjasti pituutta tullut, hienoa! Ja syömiskonstit on käytössä, paitsi lelut. Siis syödään samaan aikaan usein samaa ruokaa, kaveri katselee kun toinen vanhemmista touhuilee keittiössä, annetaan usein sormiruokaa käteen tai lusikka.. Muutaman lusikan saattaa ruokaa mennä, mut kieltäytyy kyllä selvästi. Ja osaa kyllä jugurtistakin kieltäytyä, kun mitta tulee täyteen.

Toivoisin kovasti ettei häikkää olis, mutta kaikkea tulee mietittyä..

Tottakai tulee mietittyä =)Toivotaan ettei mitään suurempaa löydy. Esikoiselle kokeiltiin tosiaan kaikkea ja sitten lehdet ja kirjat rupes kiinnostaan niin paljon, että huomaamatta söikin sitten enemmän. Tarkoituksella annoin "herkkuruokia". Meniskö puuro jos laittas marjasoseita yms sekaan paremmin?

Meidän poika ei oikein arvostanu karkeeta ruokaa ja kieltäytyi siitä aina parin lusikan jälkeen 5kk soseet ja niistäkin vaan muutama laji meni kyllä ihan reilun parin purkin verran.. aina pitäny pitää hirmuiset shout et poju söis.. vasta yli 1vnä alkoi yhtäkkiä kaikki ruoat uppoamaan ja nyt 1v2kk se innoissaan syö jo itse.. eli millaista ruokaa tarjoilet? voisko olla siitä kiinni..
Kakka on tuolla melkein 3vllä ollut aina tommosto kaiken syödyn paljastavaa et ei se musta mitää kummalista oo..

meillä oli myös aikainen liikkuja ja paino myös nousi sitten hitaasti mutta kun kerran liikkui niin paljon niin ei haitannut.. ja hidastuuhan muutenki kasvu tässä vaiheessa...

Yhteistyössä