Kokemuksia varhaisesta lukemisen oppimisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kaveri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kaveri

Vieras
Minkälaisia kokemuksia teillä siitä, että lapsi on oppinut lukemaan jo ennen esikoulu ikää? Meillä ovat oppineet ja ihmiset ovat monesti kauhistelleet,miksi näin on ja miksi olen "opettanut".
Lapset ovat olleet kiinnostuneita kirjaismista ja lukemisesta, joten olen sit avittanut. JA loppupelissä ovat kuitenkin itse hoksanneet lukemisen.

No itte olen oppinu tuossa neljän vanhana lukemaan ja olen vieläkin kova lukutoukka, oikeinkirjoitus ja kielioppi hallussa. Suht. hyvä olen myös kirjoittamaan kaikenlaista, verbaalinen ihminen myös. Kyllä minusta on hienoa kun lapset on kiinnostuneita jo tuon ikäisenä, ethän sinä ole heitä pakottanut. Sehän sinun tehtäväsi on, että ohjaat lapsia kun osoittavat mielenkiintoa johonkin.

Lapsi saa jo verraten aikaisin paljon mielikuvitusta, tms. ja kivahan se vaan on :)

Meidän viisivuotias oppi itse lukemaan ja kirjoittamaan :). Oli alunperin kovasti kiinnostunut kirjaimista, ylipäätänsä saduista -siitähän se kaikki lähti - ja kyseli kovasti, itä missäkin lukee. Oppi kirjaimet nopeasti, kirjoitteli tovin "omaa kirjoitustaan" ennen kuin sitten itse hoksasi yhdistää kirjaimen äänteeksi ja äännettä maisteltuaan löyti pienitavuiset sanat, jotka sitten osasi itse kirjoittaa. En ole poikaa opettanut, olen vain vastaillut hänen kysymyksiinsä. Lähiympäristö on hitusen ihmetellyt asiaa, minä toisaalta en, koska olen itsekin aikaisin oppinut lukemaan ja kirjoittamaan. Nyt kirjoittelee pieniä juttuja ja lukee kirjoja :).

Yhteistyössä