Kokemuksia / tietoa veritulpasta ja/tai apc-resistenssistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hipsu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hipsu

Vieras
Kaipaisin kokemuksia veritulpasta, lähinnä lääkityksestä. Minkä mittainen "kuuri" ja millasilla annostuksilla tavoitteeseen pääsitte ja mitkä oli lääkkeinä.

Ja jos jollain on apc -resistenssi, niin siitäkin huolisin tietoa. Googlettamalla löytyy jotenkin aikasen nihkeästi sellaista käytännön tietoa jota lähinnä kaipaisin.

Itselläni siis todettiin laskimotukos johon aloitettiin hoito sekä tabletein, että pistoksin, mutta tuntuu että tavoite inr on vielä matkan päässä.

Miten laskimotukos todettiin? Millaisia vaivoja sulla oli ja kävitkö ihan arvauskeskuksessa vai yksityisellä?

Mulla on ollut toinen pohje pitempään aamuisin puutunut ja eilen oli ihmeellistä pääkipua. Mietin olisko tässä aihetta käydä näyttäytymässä? Mitä ne sanoo jos epämääräisin oirein yrittää terkkakeskukseen?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras uteliaana:
Miten laskimotukos todettiin? Millaisia vaivoja sulla oli ja kävitkö ihan arvauskeskuksessa vai yksityisellä?

Mulla on ollut toinen pohje pitempään aamuisin puutunut ja eilen oli ihmeellistä pääkipua. Mietin olisko tässä aihetta käydä näyttäytymässä? Mitä ne sanoo jos epämääräisin oirein yrittää terkkakeskukseen?

Mulla pohje "oikutteli" pari viikkoa, pahin jomotus/tykytys iltasin levossa. Tosin koko ajan oli epämiellyttävä tunne joka siis paheni. Olin yhteydessä terveysneuvontaan, josta käskivät samantien päivystykseen, joten terveyskeskuspäivystykssä kävin illalla. Ottivat d-dimeeri (?) arvon, jonka mukaan ei pitäisi olla tulppaa, mutta lääkäri käski vielä seuraavana aamuna varmuuden vuoksi ultraan. Ultraamalla todettiin tukos.

Mulla ei päällepäin näkynyt mitään muutosta jalassa, ei turvotusta ei mitään. Kipu oli sellaista jomotusta joka paheni levossa ja istuessa, levisi jalkapohjaan asti ja varpaat puutuivat.

Että mä ainakin sain hyvää hoitoa ihan kunnallisessa päivystyksessä. Tukoksen löydyttyä sain samantien lähetteen sisätautilääkärille joka aloitti lääkityksen ja jo iltapäivällä sain sulatella asiaa kotona.

Ok. Kiitos. Täytyy seurailla. Kun mulla on ajoittaista tuo kipu, tai siis just lähinnä puutumista muistuttaa. Joka aamu ei ole ja liikkuessa häviää. Pystyitkö kuitenkin kävelemään vai haittasiko kipu?

Ja toivottavasti saat vielä vastauksia :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ok. Kiitos. Täytyy seurailla. Kun mulla on ajoittaista tuo kipu, tai siis just lähinnä puutumista muistuttaa. Joka aamu ei ole ja liikkuessa häviää. Pystyitkö kuitenkin kävelemään vai haittasiko kipu?

Ja toivottavasti saat vielä vastauksia :)

Kyllä mä kävelemään pystyi, aika ajoin myös kävellessä teki kipeää, mutta ei kuitenkaan niin paljoa että olisi estänyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Oskunäiti:
Marevan-hoito kestää yleensä väh. 3kk. Ja fragmin/klexane jatkuu niin kauan ku inr on hoitotasolla.

Osaatko yhtään sanoa mitään aikaa minkä kuluessa tuo hoitotaso yleensä saavutetaan? Mulle ensin puhuttiin 5 pistospäivästä, mutta niitä tuntuu vaan kertyvän ja ainakin tuo fragmin on pirun tyyristä tavaraa, enkä mä voi sanoa nauttivani siitä pistämisestäkään. Huomenna mulla taas kontrolli, mutta kuhan kyselen...

Musta oli ärsyttävintä käydä noissa jatkuvissa verikoe-kontrolleissa, kun hoitotasolle päästiin niin hitaasti. Pohkeessa oli syvälaskimo trombi. Mulla oli piikit koko raskaus ajan, ja sit marevan 3 kk synnytyksen jälkeen. Eihän se pistäminen kivaa ole, varsinkaan mahaan, kun se on lopussa pinkeä. Joo, kallis toi fragmin ja klexane on. Muistathan, että marevanin kans ei sit sovi alko-pitoiset juomat lainkaan, kun on vuotovaara!

Musta oli ärsyttävintä käydä noissa jatkuvissa verikoe-kontrolleissa, kun hoitotasolle päästiin niin hitaasti. Pohkeessa oli syvälaskimo trombi. Mulla oli piikit koko raskaus ajan, ja sit marevan 3 kk synnytyksen jälkeen. Eihän se pistäminen kivaa ole, varsinkaan mahaan, kun se on lopussa pinkeä. Joo, kallis toi fragmin ja klexane on. Muistathan, että marevanin kans ei sit sovi alko-pitoiset juomat lainkaan, kun on vuotovaara!

No mulla on kontrollit ollu nyt 2 x viikossa. Ja tosiaan en tiedä mikä on, mutta pistäminen tuntuu olevan ehkä hankalampaa kuin alussa... Parin päivän jälkeen siihen luuli tottuvan, mutta pöh. Ja kun siihen vielä noi verikokeet niin olo on kun neulatyynyllä, vaikka kaipa sitä toiset esim. diabeetikot joutuvat piikkien kanssa vielä enemmän tekemisiin, joten ei kai auta valittaminen.

Juu alkohommelit on tiedossa. Siitäkin vaan saanut jonkin verran ristiriitaista tietoa.

Niin, unohtu kysyä kauanko kohdallasi kesti, että hoitotaso saavutettiin? Ja millaisilla annostuksilla?

Se apc-resistenssi verikoe ( tai B-trombot- paketti, millä nimellä se nyt ero paikoissa otetaankaan) niin tulee kai vasta useamman kuukauden kuluttua, kun marevan hoito loppunut, ettei tule väärää vastausta. Jotenkin perinnöllinen taipumus toisilla on tukoksia saada. Riskit just e-pillerit+tupakka, seisomatyö, raskaus ja olikos muita, jos näin perusterveitä ajatellaan. Keuhkoembolia on sit jo paljon pahempi, jos tukos on kulkeutunut sinne. Sen oireena on mm. hengenahdistus, ja ite mietin et miten sen voi huomata esim. raskaana ollessa, kun silloin iso vatsa painaa keuhkoja lyttyyn ja hengästyy muutenkin tosi helposti. Tsemppiä vaan, Hipsu!

Hoitotaso saatiin vasta (!)noin kuukauden kuluttua, voi johtua ett oli kokematon tk-lääkäri. Marevan oli muistaakseni alkuun 10 mg kolmena päivänä ja sit nostettiin annosta, piikit siis niin kauan myös kunnes inr- arvo oli hoitotasolle saatu.

Se apc-resistenssi verikoe ( tai B-trombot- paketti, millä nimellä se nyt ero paikoissa otetaankaan) niin tulee kai vasta useamman kuukauden kuluttua, kun marevan hoito loppunut, ettei tule väärää vastausta. Jotenkin perinnöllinen taipumus toisilla on tukoksia saada. Riskit just e-pillerit+tupakka, seisomatyö, raskaus ja olikos muita, jos näin perusterveitä ajatellaan. Keuhkoembolia on sit jo paljon pahempi, jos tukos on kulkeutunut sinne. Sen oireena on mm. hengenahdistus, ja ite mietin et miten sen voi huomata esim. raskaana ollessa, kun silloin iso vatsa painaa keuhkoja lyttyyn ja hengästyy muutenkin tosi helposti. Tsemppiä vaan, Hipsu!

Mulla lähisuvussa apc-resistenssi, joka multa tutkittiin raskausaikana tulos negatiivinen, mutta kuulemma raskauden takia ei luotettava, joten nyt testattiin uudelleen ennen marevanin ja fragminin aloitusta. Parin viikon sisään pitäisi vastaus tulla. Mulla on astma, joten hengenahdistusta on ihan muutenkin. Mutta kuulemma tukoksen kulkeutuminen keuhkoihin oli lääkärin mielestä aika epätodennäköistä, koska ohennuslääkitys on jo aloitettu, vaikka vielä tavoitteeseen matkaa.

sillon,kun mä sain veritulpan (massiivinen keuhkoissa ) olin liotushoidossa sairaalassa vkon,aamuin illoin pistettiin tuona aikana fragminea ja sen jälkeen 6 kk:ta marevan-kuuri..raskausajan pistin fragminea ja sen jälkeen 3 kk marevania..toisessa raskaudessa sain kuulla lääkäriltä,että marevan imeytyy vauvalle imetyksen myötä,joten jos raskaus ois jatkunu,niin olisin pistellyt sen 3 kk marevania/fragminea..

Alkuperäinen kirjoittaja Accra:
sillon,kun mä sain veritulpan (massiivinen keuhkoissa ) olin liotushoidossa sairaalassa vkon,aamuin illoin pistettiin tuona aikana fragminea ja sen jälkeen 6 kk:ta marevan-kuuri..raskausajan pistin fragminea ja sen jälkeen 3 kk marevania..toisessa raskaudessa sain kuulla lääkäriltä,että marevan imeytyy vauvalle imetyksen myötä,joten jos raskaus ois jatkunu,niin olisin pistellyt sen 3 kk marevania/fragminea..

Marevan on nykytiedon mukaan turvallinen imetys aikana. Näin mulle kerrottu, ja siis olen imettänyt marevanhoidon aikana. Mites muut?

Hoitotaso saatiin vasta (!)noin kuukauden kuluttua, voi johtua ett oli kokematon tk-lääkäri. Marevan oli muistaakseni alkuun 10 mg kolmena päivänä ja sit nostettiin annosta, piikit siis niin kauan myös kunnes inr- arvo oli hoitotasolle saatu.

No justiinsa... Okei, en sitten ihmettele miksi mulla ei inr nouse. Mulla alkuun 5 mg päivässä kolmen päivän ajan josta nostettiin viikkoannos 9x5mg. Nyt taas sain vajaan viikon annostuksen, jossa pieni korotus, mutta luultavasti joudun vielä sitten fragminia pistämään, koska en jaksa uskoa että parissa päivässä oltais tavotteeseen päästy.

Mä niin elin toivossa että se hoitotaso saavutettais aika nopeasti, mutta ehkä mä olin turhan malttamaton.

Marevan on nykytiedon mukaan turvallinen imetys aikana. Näin mulle kerrottu, ja siis olen imettänyt marevanhoidon aikana. Mites muut?
Mä sain lapsen vuonna 2000 ja sillon siis söin marevania..ja ihan normaalisti lapsi kehittyi ja vuonna 2005 sain km:n ja silloin lääkäri kertoi,että ei sovi imetyksen aikana..

Mä sain lapsen vuonna 2000 ja sillon siis söin marevania..ja ihan normaalisti lapsi kehittyi ja vuonna 2005 sain km:n ja silloin lääkäri kertoi,että ei sovi imetyksen aikana..
Oliko sisätauti lääkäri, keskussairaalassa tai vastaavassa isossa esim.yliopistosairaala? Luulisin että marevan on ollu jo niin pitkään käytössä että jo aimminkin ollu imettävillä äideillä ihan ok. No, anyway.....

Yhteistyössä