Kokemuksia/tietoa peräpään verenvuodosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ällövaroitus!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Ällövaroitus!

Vieras
Mulla on nyt seuraavanlainen vaiva: eilen ja tänään peräaukosta on tullut runsaanlaisesti kirkasta verta ulostamisen yhteydessä. Pukamia on ollut mutta tällä hetkellä niitä ei tunnu. Onkohan kyseessä kuitenkin sisäiset pukamat? Eniten nyt mietityttää se että perä ei ole kipeä ja se että vuotoa on tullut runsaasti. Lisäksi vatsa on aika turvonnut eikä ruoka oikein maistu, voi olla kyllä sattumaakin.

Antibioottikuurilla en ole ollut aikoihin, en matkaillut ulkomailla enkä syönyt epämääräisiä pöperöitä. Kokemuksia ja tietoa kaivataan, hoitelenko vaivaa kuten pukamia vai varailenko jo lääkäriaikaa?

Pukamia. Jos veri tulisi vatsasta, niin se olisi peräsuolessa jo mustaa. Jos vatsa on turvonnut eikä ruoka maistu, niin kyse voi olla ummetuksesta, joka rikkoo tullessaan pukamat ja aiheuttaa verenvuotoa.

Mulla oli muutamia vuosia sitten. Pukamia ei näkyny/tuntunu mutta lopulta löyty muutama hirtettäväks. Sen jälkeen ei ole toistaseks vuotanut.
Ja edellisellä, kirkas veri voi tulla ylempääkin kun peräsuolesta, riippuu esim. kuinka paljon/nopeasti vuotaa.

Mulla oli muutamia vuosia sitten. Pukamia ei näkyny/tuntunu mutta lopulta löyty muutama hirtettäväks. Sen jälkeen ei ole toistaseks vuotanut.
Ja edellisellä, kirkas veri voi tulla ylempääkin kun peräsuolesta, riippuu esim. kuinka paljon/nopeasti vuotaa.

Kuinka paljon sulta sitä verta tuli? Loppuiko vuoto vasta tuon hirttämisen jälkeen?

[QUOTE="aloittaja";26667992]Kuinka paljon sulta sitä verta tuli? Loppuiko vuoto vasta tuon hirttämisen jälkeen?[/QUOTE]

Ei ne sisäiset pukamat oo kipeitä:) Verta tuli niin että säikähdin, siis pönttö punasena, sit taukoa ehkä viikkoja-kuukausia kunnes taas. Lopulta tuli jo ilman ulostamista:/ Vasta hirttämiseen loppu..joskus tulee pyyhkiessä muttei mitään verrattuna tohon mitä oli.

Ei ne sisäiset pukamat oo kipeitä:) Verta tuli niin että säikähdin, siis pönttö punasena, sit taukoa ehkä viikkoja-kuukausia kunnes taas. Lopulta tuli jo ilman ulostamista:/ Vasta hirttämiseen loppu..joskus tulee pyyhkiessä muttei mitään verrattuna tohon mitä oli.

Kiitos kun vastasit! Mä jotenkin kuvittelin että ne sisäisetkin olisi kipeitä ja nyt pelästyin kun ei edes kirvellyt yhtään kun laitoin puikon :) Oon vähän vauhko kun lähisukulainen on sairastanut nuorena suolistosyövän ja se ymmärtääkseni nostaa riskiä sairastua.

mee lääkäriin! voi johtua pukamista, mutta syitä voi olla muitakin. Jos kyse on syövästä (toivottavasti ei) niin on erityisen tärkeää hakeutua mahdollisimman nopeasti tutkimuksiin!

Ainakin saat asian suhteen mielenrauhan jos vakavemmat syyt on karsittu pois ja saat sitten mahdoliset pukamatkin kunnolla hoidettua!

[QUOTE="vieras";26668359]mee lääkäriin! voi johtua pukamista, mutta syitä voi olla muitakin. Jos kyse on syövästä (toivottavasti ei) niin on erityisen tärkeää hakeutua mahdollisimman nopeasti tutkimuksiin!

Ainakin saat asian suhteen mielenrauhan jos vakavemmat syyt on karsittu pois ja saat sitten mahdoliset pukamatkin kunnolla hoidettua![/QUOTE]

Kääk, ei saa pelotella! Menen kyllä lääkäriin jos vaiva jatkuu. Nyt on vatsakin enemmän kipeä, tietysti kun stressaa.

[QUOTE="aloittaja";26668325]Kiitos kun vastasit! Mä jotenkin kuvittelin että ne sisäisetkin olisi kipeitä ja nyt pelästyin kun ei edes kirvellyt yhtään kun laitoin puikon :) Oon vähän vauhko kun lähisukulainen on sairastanut nuorena suolistosyövän ja se ymmärtääkseni nostaa riskiä sairastua.[/QUOTE]

En muista "riittikö" riskiin se että 1 sairastanu, se tietysti että nuorena, mutta kuinka nuorena? Riskihän alkaa kasvaa 40v mutta voi tietty olla nuoremmillakin, sitähän mäkin pelkäsin. Mulla ei ollu ummetusta eikä mitään selittävää mutta vuotoa oli parin vuoden ajan yhteensä. Kukaan lääkäri ei laittanut tähystykseen vaikka olis ehkä pitäny.

En muista "riittikö" riskiin se että 1 sairastanu, se tietysti että nuorena, mutta kuinka nuorena? Riskihän alkaa kasvaa 40v mutta voi tietty olla nuoremmillakin, sitähän mäkin pelkäsin. Mulla ei ollu ummetusta eikä mitään selittävää mutta vuotoa oli parin vuoden ajan yhteensä. Kukaan lääkäri ei laittanut tähystykseen vaikka olis ehkä pitäny.

Ei se yksi sairastunut kai riskiä todellisuudessa paljoa nosta, hän oli kyllä alle 40-vuotias sairastuessaan. Aika outoa että sua ei tutkittu enempää vaikka vuotoa oli noinkin pitkään! Eikös se jatkuva vuotokin jo lisää syövän riskiä?

[QUOTE="aloittaja";26668479]Ei se yksi sairastunut kai riskiä todellisuudessa paljoa nosta, hän oli kyllä alle 40-vuotias sairastuessaan. Aika outoa että sua ei tutkittu enempää vaikka vuotoa oli noinkin pitkään! Eikös se jatkuva vuotokin jo lisää syövän riskiä?[/QUOTE]

Eihän se vuoto syöpää aiheuta tietenkään! Mulla se vuoto tuli ja meni,välillä oli pitkäänki pois. Lopulta sitten hirtettiin ja jos viel ois vuotanut niin kai ois tarkemmin tutkittu.

Eihän se vuoto syöpää aiheuta tietenkään! Mulla se vuoto tuli ja meni,välillä oli pitkäänki pois. Lopulta sitten hirtettiin ja jos viel ois vuotanut niin kai ois tarkemmin tutkittu.

Juu en tarkoittanutkaan että vuoto syöpää varsinaisesti aiheuttaisi vaan sitä että sairaaseen/haavaiseen kohtaan kehittyy suuremmalla todennäköisyydellä pahanlaatuisuutta. Näin olen ymmärtänyt että esim. colitis ulcerosa-potilailla on ja siksi heillä tähystyksiä tehdään säännöllisesti.

Mutta kiitos kun jaoit kokemuksesti, rauhoitti kovasti mieltä :) Mukavaa loppukesää!

Yhteistyössä