Kokemuksia TAYS:sta?

• Viestiketjun aloittaja Pelkuri
  • Ensimmäinen viesti
Pelkuri
Onko jollakulla kokemuksia Tampereen yliopistollisessa sairaalassa synnyttämisestä? Minkälaista oli? Minkälaista hoitoa sait?

Ensimmäinen reaktioni oli, kun näin sen sairaalan, että tuolla en ainakaan halua synnyttää! Myöhemmin kävi selväksi, että se tulisi olemaan synnytyssairaalani. Kuulemma Vammalassakin (?) tosin voi synnyttää. Olisi mukavaa kuulla muiden kokemuksia.

mä valitsin vammalan ( oisin päässyt myös tayssiin mut en halunnut... ) ja se oli kyllä hyvä päätös! vammalassa mun kaikki toiveet synnytyksen suhteen toteutettiin ja ihanaa oli :) sinne suuntaan seuraavaakin ponnistamaan jos meille vielä tenavia siunaantuu =) jos haluat kysellä lisää vammalasta, laita mailia os. ee5944@kolumbus.fi :hug:

Mulla on taas hyviä kokemuksia Taysista. Molemmat tytöt oon synnyttänyt siellä, v.02 ja 04 ja hyvät muistot jäi molemmista. Sain molemmilla kertaa aivan ihanan,sympaattisen kätilön ja osastollakin oli todella mukavia hoitajia. Kokemuksia on varmaan kaikenlaisia mut näin mulla :)

TAYS oli oikein mukava paikka =) Tosin esikoisesta kun olin, niin mun tuurillani sattui oleen todella kyllästyneen/väsyneen olonen hoitaja illalla.Vastasi vain epämääräsesti mumisten kysymyksiini:whistle: Mutta muuten kätilöt,lääkärit ja hoitajat olleet aivan ihania =)

Synnytin Tays:issa lokakuun lopulla,ensivaikutelma salista oli et voispa olla kodikkaampiki,mut eipä sitä jaksanu sit enempää miettiä... :whistle: Kätilö(t) oli tosi ihania ,paitsi vastaanotossa vähän tiukkis muori :D mut asiallinen.Osastolla hoitajat oli kiireisiä ja saattovat vähän tiuskasta mut sen ymmärsi kyllä.Imetysohjausta ei pahemmin ollu,kävivät vaan auttamassa tissin suuhun ja siinä se.

Voin kyllä mennä uudestaanki,ei jääny mitään pahaa makua :wave:

Ehippa
Synnytin marraskuun alussa TAYS:issa, ei pahaa sanottavaa! Sinne vaan, Vammalassa voi olla kodikkaampaa, mutta yliopistollisessa sairaalassa on aina hätätilanteiden varalle monipuolisemmat keinot!!!!

mirakatti
Mulla oli salissa aivan ihana kätilö ja muukin salipoppoo toimi kiitettävästi. Mutta osatolla asiat ei sujuneet ihan yhtä hyvin. Joukossa oli toki pari hyvääkin kätilöä. Mutta yleensä en saanu mitään apua vaikka pyysin. Mulla oli ton imetyksen kanssa ongelmia. Ja vaivasin ainakin kolmea eri ihmistä asialla. Ja aina vastaus oli sama; maito ei oo vielä noussut, kyllä se siitä. Kunnes yks kätilö alkoi ihmetellä miks vaavin paino vaan tippuu ja miksei oo annettu lisämaitoa :eek: . Jouduttiin sit jäämään ylimääräiseksi yöksi sairaalaan :/ Muissakin aisioissa oli tylyä kohtelua niin mulle kun miehelleni. Ymmärrän toki että kiireisiä ovat, mutta kuitenkin. Opiskelijat oli kaikkein avuliampia, liekkö muilla ois leipiintyminen vaikuttanut asiaan?

Pelkuri

Kiitoksia kovasti vastauksistanne!
Minua kiinnostaisi vielä, pystyykö TAYSissa synnyttämään muutenkin kuin sillä perinteisellä tasolla tassut ylhäällä? Vesiallas ilmeisesti on yhdessä synnytyshuoneessa, mutta pääseekö sitä ja muita mahdollisuuksia käyttämään? Joutuuko mies lähtemään kotiin nukkumaan, vai onnistuuko jonkinlainen perhehuone?

Ehippa
TAYSissa on yksi ammehuone. Ammetta saa käyttää vain avautumisvaiheessa, siinä ei saa ponnistaa.

Ensisynnyttäjille ei suositella synnytysjakkaraakaan - jakkaran nähtyäni en yhtään ihmettele, se on todella matala, eikä kätilö pääse oikein avuksi.

Puoli-istuva asento oli mulle ainakin toimivin, siinä kätilö pystyi lämmittämään välilihaa ponnistusvaiheessa niin että repeytymiltä vältyttiin (ihan vähän piti saksilla auttaa :) )

Luota ammattitaitoiseen henkilökuntaan. Henkilökemiat tietysti vaikuttaa siihen tosi paljon, onko kokemus miellyttävä vai ei.

ensi synnyttäjä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.01.2005 klo 21:11 Pelkuri kirjoitti:
Onko jollakulla kokemuksia Tampereen yliopistollisessa sairaalassa synnyttämisestä? Minkälaista oli? Minkälaista hoitoa sait?

Ensimmäinen reaktioni oli, kun näin sen sairaalan, että tuolla en ainakaan halua synnyttää! Myöhemmin kävi selväksi, että se tulisi olemaan synnytyssairaalani. Kuulemma Vammalassakin (?) tosin voi synnyttää. Olisi mukavaa kuulla muiden kokemuksia.

koskas sulla synnytys lähenee?!itteeni kiinnosti sun kysymys kans ku pitäis sinnepäin lähtee huhtikuussa :D jännittää hiuka,mut eiköhän ne siellä hommansa osaa ja hoida kunnialla. vointeja sinnepäin :wave:

Synnytin -03 Taysissa. Synnytys kesti pitkään, joten kätilökin ehti siinä vaihtua, tämä viimeinen kätilö oli sellainen aika elämäänsä kyllästyny ja lapsen isälle ja minulle jäi vähän sellainen tunne, että meistä ei ensikertalaisena oikein huolehdittu... Mutta onneksi siellä on paljon kätilöitä ja todennäköisyys, että sama kätilö on ensikerralla on aika pieni. Ja tietty toisella kerralla se on jo tiedossa, mitä tapatuu... Osastolla oli vilskettä ja kotiuttivat aika nopeaan tähtiin. En kuitenkaan voi sanoa pahaa sanaa 3B:n henkilökunnasta, ihania olivat ja huolehtivat meistä kyllä. Seuraavankin synnytän kyllä Taysissa, jos jotakin sattuu, on paremmat resurssit auttaa pikkuista ja minua...

Niin ajattelin jatkaa, että synnytin huhtikuun alussa 2005 tytön Taysissa. Kätilöt olivat tällä kertaa aivan ihania, samoin 3B osaston henkilökunta, vaikka osasto oli juuri muuttamassa uusiin tiloihin. Olen todella tyytyväinen tähän vauvanhakuretkeen... :flower: :flower: :flower: :flower:

Rhina
:flower: kukkia joo laitan osasto 3 b:lle..

syyskuussa olin tytön haku reissulla viikon. Kohdalleni osui tosin viisi kätilöopiskelijaa, ensin synnyttämättömien osastolla, sitten salissa ja vielä sitten synnyttäneiden osastolla. Kaikki opiskelijatkin olivat ammattitaitoisia ja mukavia naisia. Oli ihanaa uskalsi jättää vauvan hoitajien hoiviin jos halusi ottaa päikkärit rauhassa tai vain mennä suihkuun, tämä ei onnistu kaikissa sairaaloissa kuulemma..

Ainoa mikä mua alkoi tökkimään, oli ruoka, viikon aikana oli kerran lämpimän ruoan kanssa riisiä, muuten perunaa.. mutta henilökunta oli kivaa ja ammattitaitoista, kannustavaa ja avointakin.

Tsemppiä vaan!! :wave: :wave:

Oon synnyttänyt TAYS:ssa molemmat muksut, -02 ja viime syyskuussa. Molemmilla kerroilla on ollut mukavaa henkilökuntaa vastaanotolta oasastolle saakka. Ja minusta myös ruoka oli kohtuullista - välipalaahan sai myös hakea osaston jääkaapista, kun halusi.

pikkukukka
Synnytin taysissa viime heinäkuussa. Ja oikein oli positiivinen kokemus. Sain aivan ihanan kätilön ja vaikka vuorokin vaihtui juuri kun sain alkaa ponnisteleen niin uusikin kätilö tuntui heti omalta. Osastollakin oli yhtä poikkeusta lukuunottamatta ihana henkilökunta. Menen mielellään uudestaan. Piti vielä sanomani että oma asennekin vaikuttaa aika paljon.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.01.2005 klo 22:31 Tyyne kirjoitti:
Oon synnyttänyt TAYS:ssa molemmat muksut, -02 ja viime syyskuussa. Molemmilla kerroilla on ollut mukavaa henkilökuntaa vastaanotolta oasastolle saakka. Ja minusta myös ruoka oli kohtuullista - välipalaahan sai myös hakea osaston jääkaapista, kun halusi.
Jääkaapista varsinki hyvät muistot... :whistle: Joka yö hiippailin pitkin ja poikin ku en saanu unta,ja joka kerta löysin itseni loppujen lopuksi jääkaapilta... :LOL:

Esikoinen syntyi viime syyskuun puolivälissä Tayssissa. Hyvää oli kokemus synnytyksestä, en ehtinyt saada puudutuksia, mutta ei ollut kipujakaan! Eli kauhukertomukset varsinkin esikoisten syntymistä eivät aina ole totta...

Huonompi homma oli ahtaus, oli jokin ruuhka-aika, sillä hyvä että ehti suihkussa käydä, kun piti lähteä jo osastolle. Lisäksi osastot olivat seuraavana päivänä aivan täynnä, osa äideistä joutui oleskeluhuoneeseenkin. Kolme äitiä lapsineen ahtaissa tiloissa ei ollut herkkua. Suorastaan v....i. Onneksi luonteet äitien kesken sopivat yksiin! Imetykseen en tuntenut saavani apua, maito ei noussut ja sitten tuli yöllinen kuume. Sitten aloitettiin syöttöpunnitusrumbat ja halusivat antaa lisämaitoa. No lisämaitoa on sitten annettu siitä saakka, tyttö ei vissiin ikinä oppinut itse kunnolla imemään. Mutta vastaavasti olen saanut enemmän omaa aikaa, kuin täysimettävät.

Hoitaja vaihtui joka välissä, joukkoon mahtui hyviä ja huonoja omahoitajia. Kannattaa sanoa LUJASTI, jos viestisi tai hätäsi ei tunnu menevän perille.

Ensisynnyttäjille haluan sanoa vielä sen, että odotukseni oli ihana, kuten synnytykseni (vaikka en altaaseen ehtinytkään), sekä oikeastaan jälkikäteen ajatellen sairaalassa oloaikanikin. Mutta hormonimyrsky ja ensimmäiset kotiviikot olivat kamalia! Sitä ei kannata säikähtää, elämä voittaa...

Mielelläni meilaan, palstalla en ehdi tytöltäni paljon pyöriä. Nelli78@hotmail.com.

profiili
Taysista jäi päälimmäiseksi ihan hyvät muistot.Tottkai isoon sairaalaan mahtuu ihmisiä joista ei tykkää, mutta onneksi vuorot vaihtuu.Synnytys salin kätilöt olivat tosi ammattitaitoisia ja osasivat kuunnella ensikertalaista mutta myös "komentaa" jos ei oikein ite osannu sanoa että mitähän sitä tahtois.Koin kyllä että lapsesta huolehdittiin todella loistavasti, mutta äidin seuraaminen hieman heikompaa eli itse kysyä jos joku askarruttaa.Kipulääkkeitä kyllä osastolla tyrkytettiin.Mutta joka tapauksessa oon toukokuussa menossa ihan positiivisellä mielellä.

Jos sulla on mahdollisuus mennä Vammalaan niin tee kaikkesi että pääset sinne! On todella ihana paikka verrattuna Tays:iin (molemmista on kokemusta)! Tays:iin en henkilökohtaisesti halua edes vilkaista enää... Vammalassa oli hyvää palvelua ja henkilökunta mukavaa. Sairaala on pienempi ja synnyttäjiä vähemmän joten siellä todella kuunnellaan äidin tarpeita!

butsku
Synnytin esikoiseni marraskuussa-03. Minulle jäi hyvä mieli taysista kaikinpuolin hoitajat olivat mukavia ja kätilö aivan ihana.Todella positiivinen ja kannustava. Nyt olen menossa jälleen tässä kuussa taysiin..Synnytys jännittää vähän mutta hoidosta en osaa pelätä!

Voimia kaikille! :hug: :hug:

Hyvät on muistot molemmista synnytyksistä taysista v 2001 ja v 2003.Mutta harmittaa se että saa "omahoitajan"jonka kanssa opetellaan alkuun ja mennään läpi synnytys,sitten vaan ne hoitajat vaihtuu ja vaihtuu ja vaihtuu....en tiä mihin vuoroihin omat hoitajat vaihtuvat mutta ei niitä näkynyt ...outoa mennä sanomaan aina eri hoitajalle asiansa....mutta kai se siitä! :heart:

Yhteistyössä