Kokemuksia steinerkoulusta?

• Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Riippuu hirveästi koulusta. Joissakin steinerkouluissa on todella huono työympäristö, simputusta jne. mikä heijastuu lapsiin ja jotkut koulut ovat oikein mukavia. Ellei taustalla ole ideologisia syitä, niin kannattaa ennen steinerin valintaa selvittää millainen se oma lähisteinerkoulu on.

.
Henkilökohtainen kokemus lapsuudesta. Oli aivan karmea paikka. Opettajat todella omituisia, sitä uskontoaan opettivat joka päivä, mistä eivät kyllä vanhemmille kertoneet. Opettajien persoonallisuus saneli kaiken mitä tehtiin, siis ei mitään normaalia kouluohjelmaa vaan jotain ihme höyrypäämeininkiä. Yllättäen tämän ohella todella kivikautisen ankara kuri, täysin ilotonta meininkiä, pelottavaakin. Lisäks opettajilla suosikkioppilaita (joilla esim. kuuluisat tai rikkaat vanhemmat), muita oppilaita suorastaan halveksivat. "Luovuus" jollaista koulussa harjoitettiin kytkeytyi aina heidän uskontoonsa ja oli muutenkin todella kaavamaista, esim. piirtää ja maalata sai tarkalleen tietyllä tavalla, tietyillä värisävyillä... Nämä säännöt uskonnon takia ilmeisesti.

Onneksi sain vaihtaa tavalliseen kouluun ja onneksi mulla oli mahdollisuus harrastaa normaaleja luovia harrastuksia kuten soittamista, tanssia, kuvataidetta. Että en jäänyt ihan tuon steineropetuksen varaan.

Koulun ulospäin näkyvä imago on mielestäni radikaalisti erilainen kuin todellinen sisältö.

48rifkgvm
No, minä en ole henkilökohtaisesti käynyt Steiner koulua, mutta tiedän ainakin 4, jotka ovat. Nämä kaikki henkilöt ovat minun näkökulmastani katsottuna erikoisia. Kaikki heistä ovat suuntautuneet taiteelliselle alalle, huolimatta siitä, että heiltä ei tunnu taide luontaisesti luonnistuvan. Heissä esiintyy myös moukkamaista käytöstä. 1 näistä henkilöistä ei ole sopeutunut tähän yhteiskuntaan laisinkaan. Ei voi käydä töissä, kun ei kuulemma kiinnosta, eikä jaksa herätä töihin! Siis ihan omien sanojensa mukaan, eikä hän näe siinä mitään väärää. Syystä tai toisesta olen näihin henkilöihin törmännyt elämäni varrella, vaikkei minulla muuten ole kytköksiä kyseiseen oppilaitokseen, eikä enää näihin henkilöihinkään. 1 heistä sattuu vain olemaan sellainen, joka on aika mukava, mutta tiet ovat muuten vieneet elämässä eri suunnille. En siis tosiaan tiedä Steiner koulusta muuten paljoakaan, kuin että tiedän kyseisen oppilaitoksen tuotokset, ja minusta tavallisesta koulusta valmistuu tähän yhteiskuntaan sopeutuvaisempaa porukkaa. Ei millään pahalla ketään kohtaan, mutta tämä on vain oma kokemukseni ja olen täysin avoin muullekin kannalle, jos vastaan tulisi muunkinlaisia kokemuksia tuosta oppilaitoksesta. :)

"Heluna"
Lapseni on steinerkoulussa ja olen erittäin tyytyväinen opetukseen.
Lapseni ei ole mitenkään erityinen vaan ihan tavis.
Hän aloitti steiner pk:ssa ja sitten oli luontevaa siirtyä kouluun.
Jos nyt jotain erikoista pitää väkisin kaivaa niin lapseni pitää kasvisruuasta.

"vieras"
turun steinerista olen kuullut huonoa... huono henki työntekijöiden keskuudessa vaikuttaa todella negatiivisesti ilmapiiriin... eikä se rakennuskaan ihan ajantasainen ole!

JONSERED Karhunkantaja
[QUOTE="vieras";23517487]turun steinerista olen kuullut huonoa... huono henki työntekijöiden keskuudessa vaikuttaa todella negatiivisesti ilmapiiriin... eikä se rakennuskaan ihan ajantasainen ole![/QUOTE]

Tuollainen heijastuu auttamatta... siis yleinen ilmapiiri. Mutta sitäkin kannattaa käydä ihan itse haistelemassa.

"Äiti"
Mieheni tytär on steinerkoulussa ala-asteella ja kävi steinerpäiväkodin. Tyttö viihtyy siellä hyvin. Opetus on hyvin käytännönläheistä, ei läksyjä ensimmäisinä vuosina ollenkaan, paljon luonnossa retkeilyä yms. Lapsien erilaisiin persooniin ja oppimiskykyyn suhtaudutaan hyvin joustavasti. Se, mikä pistää positiivisena asiana silmään, on stressittömyys. Omat lapseni ovat ns hyvämaineisessa koulussa, jossa luokalla ei ole yhtään huonoa oppilasta, jos edes keskiverto-osaajaa. Siellä on alusta asti ollut tavoitteena, että kaikki oppilaat saavat kiitettäviä. Noh – lahjoja ja resurssejakin on taustalla, mutta asenne johtaa myös siihen, että kun oppilas on vaikkapa sairauden takia pois koulusta, opettajat huolestuvat heti siitä kuinka oppilas saa muun luokan kiinni. Siitä syntyy mielestäni tarpeetonta stressaamista. Välillä kouluun lähteminen aamulla on raskasta.

Mielestäni lapsiemme älykkyydessä ei ole eroja, mutta ns kirjaviisaudessa on aika suuri ero tavallisen hyvätasoisen koulun hyväksi. Steinerkoulussa käyvä lapsi on hyvin kiinnostunut tekemään käsillään, askartelemaan, piirtämään jne. Minun lapsen ovat erityisen kiinnostuneita lukemaan, ongelmanratkaisuun jne. En tiedä näkyvätkö erot enää esim. lukioiässä.

Voisin harkita laittavani lapseni steinerkouluun. Muutamaa asiaa tosin miettisin huolellisesti. Yksi. Tavalliseen lukioon siirtyminen /muutto toiselle paikkakunnalle, jossa ei steinerkoulua, voi olla hankala kokemus myöhemmin. Kaksi. Steinerkoulut yleensä vaativat vanhemmilta jonkin verran varainkeruutyötä ja jos siinä ei ole mukana, voi jäädä vähän ulkopuolelle yhteisöstä. Kolme. Steinerkoulut ovat aika sisäänpäin kääntyneitä yhteisöjä – hyvässä ja pahassa. Se luo turvallisuutta lapsille, jos ilmapiiri on hyvä. Mutta jos aikuisten välillä on ristiriitoja tai haluttomuutta puuttua oikealla tavalla vaikkapa lasten välisiin riitoihin, voi ilmapiiri olla tukahduttava.

Yhteistyössä