Kokemuksia Steiner-koulusta? Mikä se edes on?

Muistan aikoinaan kun meidän koulu oli steinerkoulun tiloissa evakossa että pidimme niitä oppilaita jotenkin nirppanokkia ja hissukoina. myöhemmin kun saimme tietää, että heitä opetetaan kuten he itse haluavat eli vaikka kuvista koko ajan. sepä vasta nostikin kateuden pintaan.
noh, en ole näin isompana ottanut selvää koulun toimitavoista juurikaan sen enempää.
ennenkuin kurkkaan wikipediasta ne totuudet tai googletan mä haluan teiltä kokemuksia, jopa vaikka ette itse olisikaan olleet kyseisessä koulussa :)

tämä pisti mietityttämään kun omille pojille tuli kutsu steinerkouluun ja esitteen perusteella se olisi juuri sitä mitä mä tarvitsen mun pojille.

Opetettavat asiat ei juurikaan eroa peruskoulusta, mutta metodit kylläkin. Lapsia ei esimerkiksi opeteta lukemaan vaan kirjoittamaan jne. En osaa hirveesti neuvoa vaik oon ko. koulun ite käyny :snotty: Jonsered tietää ainakin paljon =)

Mä olen käynyt Steiner-koulun (okei, menin sinne vasta viidennelle ja kävin lukioon asti )
Mä en omia lapsiani sinne laittaisi, sillä siellä ainakaan mun ja mun luokkalaisia ei pakotettu tekemeään mitään mitä ei tahdottu. Tunnilla päsi livahtamaan jutuista kun sanoi vaan että "tänään ei tunnu tältä" jne.
Ongelmia on siitä koitunut lähinnä aikuisiällä, kun yht äkkiä pitääkin tehdä vähemmän-mukaviakin-juttuja :|

Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Mä olen käynyt Steiner-koulun (okei, menin sinne vasta viidennelle ja kävin lukioon asti )
Mä en omia lapsiani sinne laittaisi, sillä siellä ainakaan mun ja mun luokkalaisia ei pakotettu tekemeään mitään mitä ei tahdottu. Tunnilla päsi livahtamaan jutuista kun sanoi vaan että "tänään ei tunnu tältä" jne.
Ongelmia on siitä koitunut lähinnä aikuisiällä, kun yht äkkiä pitääkin tehdä vähemmän-mukaviakin-juttuja :|
Tästä on helppo olla samaa mieltä. Mun lapset menee ehdottomasti peruskouluun

vieras
Minulla on lähipiirissäni porukka, joka on käynyt koko steinerkoulun ala-asteesta ylioppilaiksi. En tiedä mikä siinä koulussa on, mutta nämä ihmiset ovat avoimempia ja ajattelevaisempia kuin ketkään muut tuntemani ihmiset. En voi olla ihailematta heidän elämänasennettaan, joka on jotenkin niin paljon positiivisempi kuin omani.

Muutama heistä on kirjoittanut huippupaperit, joten kyllä he ovat jotain myös koulussa oppineet.

aijaa, osittain se mun teini-iän mielikuva on siis ehkä totta...?
tuossa esitteessä vaan oli niin hemmetin osuvasti kirjoitettu että pienet luokkaryhmät ja yksilöllinen opetus, sama opettaja 1-9 luokat. juuri tätä mun pojat tarvis, kun on ollu kaikennäkösiä puheenkehityshäiriöitä jne.

jonnis
Alkuperäinen kirjoittaja Klonkku:
Tästä on helppo olla samaa mieltä. Mun lapset menee ehdottomasti peruskouluun
Mä taas oon nähnyt sellasen tutkimustuloksen missä todettiin että steiner-koulun käyneet ihmiset pärjäöä paremmin työelämässä.
En hitsi vie muista mikä tutkimus oli.

Mutta steiner koulussa lapsi saa oppia omaan tahtiinsa.
Ns. normaalikoulussa lapset "pakotetaan" oppimaan massa tahdissa.
Mutta steiner sopii joillekin tosi hyvin ja joillekin ei ollenkaan.
Esim. tosi fiksuille ja nopeesti oppiville se koulu voi olla pitkästyttävä.

hippi
Ehdottomasti steiner. Voisi olla joku muukin yksityinen, mutta muita ei ole tarjolla. En halua mitään kalapuikkorajotuksia tai alkkisten lapsia opettamaan, miten mutakuonoja pitää ampua tai vastaavaa peruskoulumeininkiä

mie
Alkuperäinen kirjoittaja almalii:
Kuuluuko eurytmia vielä steinerin ohjelmaan?
Kuulemma kuuluu, valitettavasti "steiner itsepuolustus" / keppijumppa :LOL: :headwall:
Mitä siellä oikein tapahtuu? Tuttava joskus selitti, jäi silti vähän hämäräksi... :D :p
eurytmiaan tarvitaan eurytmiapuvut ja -huivit, joita kunnon steineräidit ompelevat. sitten huojutaan musiikin tahtiin ja samalla kasvetaan ihmisinä. :D

jonnis
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minulla on lähipiirissäni porukka, joka on käynyt koko steinerkoulun ala-asteesta ylioppilaiksi. En tiedä mikä siinä koulussa on, mutta nämä ihmiset ovat avoimempia ja ajattelevaisempia kuin ketkään muut tuntemani ihmiset. En voi olla ihailematta heidän elämänasennettaan, joka on jotenkin niin paljon positiivisempi kuin omani.

Muutama heistä on kirjoittanut huippupaperit, joten kyllä he ovat jotain myös koulussa oppineet.
Allekirjoitan täysin tämän :)

t
Kun meidän tokalauokkalainen kävi erityiopettajalla matikan tukiopetuksessa siellä kävi stainerkoulusta viidesluokkalainen, joka ei vielä osannut lukeaharjottelemassa ekanluokan äidinkieltä.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Kuuluuko eurytmia vielä steinerin ohjelmaan?
Kuulemma kuuluu, valitettavasti "steiner itsepuolustus" / keppijumppa :LOL: :headwall:
Mitä siellä oikein tapahtuu? Tuttava joskus selitti, jäi silti vähän hämäräksi... :D :p
eurytmiaan tarvitaan eurytmiapuvut ja -huivit, joita kunnon steineräidit ompelevat. sitten huojutaan musiikin tahtiin ja samalla kasvetaan ihmisinä. :D
Unohtamatta keppien heilutusta =)

mie
Alkuperäinen kirjoittaja M:
eikö se ole maksullinen koulu?
on on. soveltuu parhaiten kehitysviivästeisillä ja vähän heikkolahjaisille lapsille. steinerkoulussahan lapsen "täytyy" osata vasta neljännellä luokalla, joten vähän hitaammatkin tapaukset pärjäävät pitkälle ilman erityislapsen leimaa.

Alkuperäinen kirjoittaja hippi:
Ehdottomasti steiner. Voisi olla joku muukin yksityinen, mutta muita ei ole tarjolla. En halua mitään kalapuikkorajotuksia tai alkkisten lapsia opettamaan, miten mutakuonoja pitää ampua tai vastaavaa peruskoulumeininkiä
Ihan vaan tiedoksi, että meillä oli yksi alkkis opettajana steinerissa :LOL:

mie
Alkuperäinen kirjoittaja t:
Kun meidän tokalauokkalainen kävi erityiopettajalla matikan tukiopetuksessa siellä kävi stainerkoulusta viidesluokkalainen, joka ei vielä osannut lukeaharjottelemassa ekanluokan äidinkieltä.
viidennellä luokalla olevat lukutaidottomat laitetaan sitten nykyisin jo tukiopetukseen! steinereilla on vaatimukset kiristyneet. :D

Yhteistyössä