kokemuksia refluksista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hiili
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hiili

Vieras
Meillä poika 3 kk ollut koko ikänsä aikamoinen laattamies. Lisäksi ilmavaivat vaivanneet, ja aluksi oletin näiden vaivojen liittyvän huonoon imutekniikkaan: korisee ja kurluttaa tissillä ollessaan ja joskus repii tissiä äreän oloisena. Tissittelyn jälkeen seuraa mahtipuklu, ja puklailu jatkuu ja jatkuu tuntikaupalla syömisen jälkeenkin (puklut muuttuvat koostumukseltaan "läpinäkyvämmiksi"). Nyt viikon-parin ajan aiemmin kohtuullisen hyvin nukkunut poika on alkanut heräillä aamuyöstä vääntelehtimään tuskissaan. Nukahtaa sitten uudelleen ainoastaan sitteriin (puoli-istuvaan asentoon) ihan napsis vaan, mutta seuraava ähinä seuraa sitten taas puolentunnin-tunnin kuluttua ja näin sitä mennään sitten aamuun asti. Nukkumisen huonontumisen kanssa samoihin aikoihin pojan iho on alkanut kuivua ja punottaa, ensin jaloista mutta nyt on koko mies ihan punainen ja hilseilevä. Olemme menossa huomenna lääkäriin, mutta ajattelin vain kysäistä, onko täällä kenelläkään kokemuksia refluksista, sillä siihen oireet sopisivat - onko syy saatu selville (allergia, rakenteellinen..?), miten on hoidettu, onko jotain "ihmekikkoja" jne. Kertokaa kaikenlaisia kokemuksianne, kiitos!

Meillä tutkittiin myös refluksia runsaiden oksentelujen vuoksi. Poika on pian 5kk, oksentelut alkoivat 3kk jälkeen. Siirryttiin Almiron Peptiin, joka ei aluksi juurikaan auttanut oksenteluun. Koska ruokavalion muutos ei auttanut, pojalle tehtiin ruokatorven pH-rekisteröinti. Rekisteröinnin aikana oireita ei sitten tulluy lainkaan.. Nyt ollaan oltu 3 viikkoa ilman maitoa ja oksentelu on vähentynyt huomattavasti. Voi olla sattumaa tai lehmänmaitoallergiaa. Vauvoillahan ruoansulatuselimistö kehittyy vielä pitkään, jolloin oireet usein häviävät itsestään.

Meidän pojalla ei ole muita oireita, mutta teillä nuo iho-oireet voisivat viitata johonkin allergiaan. Allergia voi aiheuttaa myös refluksioireita, kun maha ärsyyntyy. Nukutamme poikaa sängyn pääpuoli kohotettuna ja tuttipullon tuttina käytämme vastasyntyneille tarkoitettua pienireikäistä tuttia, ettei poika hotki.

Meillä on soseiden syönti lisääntynyt myös huomattavasti viimeisen 3 viikon aikana, sekin voi vaikuttaa oksentelun vähenemiseen. Laita viestiä miten teidän kävi lääkärissä.

Meillä poika oksenteli urakalla ja kerran oikein näyttävästi myös neuvolassa selällään pulautti kaaressa... Asiaa ei kuitenkaan tutkittu koska poika kasvoi niin hyvin (+2-käyrällä ja pullukka) eikä ollut iho-oireita. Neuvolatädin diagnoosi oli että poika vain syö liikaa (täysimetyksellä ja söi kyllä usein eli 1-2 tunnin välein paisi yöllä harvemmin).

Kun otimme mukaan kiinteitä niin pulauttelu väheni ihan hirveästi ja nyt on jo poikkeus jos poika puklaa. Nyt siis ikää reilut 8kk ja kiinteitä syöty reilut 2kk ja edelleen imetän päivällä kolme kertaa ja monta yöllä... Ihanaa kun sai lopettaa sen harsojen kanssa leikkimisen ja alituisen omien ja vauvan vaatteiden vaihdon! Omassa ruokavaliossani en siis tehnyt muutoksia ja tähän mennessä poika ei ole osoittanut mitään allergioihin viittaavaa ja on maistellut jo vaikka mitä!

Tsemppiä teille!

Juulis pyysi kertomaan mitä lääkärissä sanottiin, joten tässä tilanne lyhyesti:

Yleislääkäri pisti lähetteen eteenpäin allegia- ja/tai ihotautispesialistille, eli nyt vaan odotellaan että milloin päästään asiantuntijan pakeille. Sitä odotellessa tuo yleislääkäri suositteli minulle diettikokeiluja, ja lopetinkin nyt ensimmäisenä lehmänmaidon. Saas nähdä - esikoisellakin oli iho-oireita (ei niin pahoja kuin tällä pikkuveljellä) ja pidin maito- ja viljadieetit, käytiin maitoaltistuksessa jne, mutta syy iho-ongelmiin ei koskaan selvinnyt. Vatsaoireita ei esikoisella ollut, mutta oli kyllä tosi huono nukkumaan eli ehkä sillä olikin mahavaivoja muttei näin selviä kuin tällä pienemmällä. (Nyt esikoinen on reipas, terve, allergiaton ja hyväihoinen 3-vuotias.) Lisäksi saatiin kortisonia kroppaa ja jotain uutta kortisonitonta "ihmerasvaa" kasvoja varten. Myös maitohappobakteereja lääkäri suositteli minulle lämpimästi. Rela-tippoja vedetään nyt sitten molemmat, sekä minä että vauva. Vauvan hilseilevään päähän olen lisäksi levitellyt baby-oilia. Paino on pojalla ongelmista huolimatta noussut ihan hienosti, eli siinä suhteessa tilanne on ainakin toistaiseksi hyvä.

Kiitoksia teille kaikille vastanneille! Väillä tämä ihan jatkuva oksujen siivoaminen (vauvasta, lattioilta, sohvalta, minun päältäni...) ja sideharsojen, talouspaperin, rättien ja pyyhkeiden kanssa heiluminen saa jo absudin humoristisia piirteitä, mutta noin niinkuin kokonaisuutena tämä tilanne ei kyllä paljon naurata eli toivotaan, että apua löytyy. No, jos syy ei selviä niin toivotaan, että tämä pikkuvelikin tuosta ajan myötä tokenee itsekseen niinkuin isoveljensäkin teki.

Niin ja siis meillä Rela-tippoja annettu pojalle muutaman viikon iästä asti, ei vaikuttane puklailuun, mutta ovat varmaan muuten hyväksi. Annamme niitä siis edelleen vaikka puklauttelu on käytännössä loppunut.

Mulla oma refluksitauti on ollut hallinnassa ilman lääkkeitä (jotka ei auttaneet) kun päätin turvautua kokeeksi luontaistuotteisiin ja aloitin aloe verasta. Ei tarvinnut muuta kokeilla!
Kaikki tekee toki omat ratkaisunsa, tämä on mun kokemus.
Ja lapselle olen antanut 3kk ikäisestä, kun aloitti kiinteän syönnin. Hänelle vastustuskykyä avittamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja hui!:
En uskaltaisi antaa lapselleni mitään luontaistuotehömppää.

No, älä sitten anna.
Itse en uskaltaisi antaa pienelle vauvalle mitään kemiallisia lääkkeitä.
Se mikä luonnosta tulee, se luontoon kuuluu.
Tämä on mun mielipide, mutta SE EI NYT OLLUT POINTTINI!

Halusin kertoa oman kokemukseni.
Ja korostan että jokainen tekee ratkaisunsa!

Alkuperäinen kirjoittaja zasa:
Alkuperäinen kirjoittaja hui!:
En uskaltaisi antaa lapselleni mitään luontaistuotehömppää.

No, älä sitten anna.
Itse en uskaltaisi antaa pienelle vauvalle mitään kemiallisia lääkkeitä.
Se mikä luonnosta tulee, se luontoon kuuluu.
Tämä on mun mielipide, mutta SE EI NYT OLLUT POINTTINI!

Halusin kertoa oman kokemukseni.
Ja korostan että jokainen tekee ratkaisunsa!

Olipa ärhäkkä äiti. Uskallan silti vielä jatkaa. Minun mielestäni ei pitäisi suositella sellaista, mitä ei ole kunnolla tutkittu. Luontaistuotteista vaan on silloin tällöin paljastunut esim. maksalle toksisia aineita. Aloe verahan voi olla ihan turvallinenkin...

Yhteistyössä