Kokemuksia raskausmyrkytyksestä ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pallero12
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pallero12

Vieras
Mulla nyt päällä lievä raskausmyrkytys, paineet huitelee välillä 140/90 - 100/170 ja valkuaiset +1 - +2, muita oireita ei ole turvotusta lukuun ottamatta. Olen nyt ollut kahteen otteeseen sairaalassa kontrolleissa ja käyrät ovat näyttäneet vauvan voivan hyvin, pulssi 140-160. Itselläkin olo ihan ok paitsi että väsymys on ihan hirveä. Parin päivän päästä taas sairaalaan kontrolloitavaksi tai sitten aiemmin jos tulee esim. päänsärkyä tai mahakipua. Asun ulkomailla ja viikkoja nyt kasassa 39+0.

Nyt kiinnostaisi tietää miten suomessa raskausmyrkytykseen reagoidaan. Millaisilla arvoilla joutuu useammaksi päiväksi sairaala tarkkailuun ? Odotetaanko että tilanne pahenee ennekuin aletaan miettimään aikaistettua synnytystä ? Kumpaa ehdotetaan käynnistystä vai keisarinleikkausta ? Millaisissa tapauksissa keisarinleikkausta ? Voiko raskausmyrkytyksen kanssa mennä raskaus yli lasketun ajan vai onko normaalia että pahenee loppua kohti ? Mitenkä teidän vauva, onko liikkunut paljon, tämä minun nukkuu aika paljon ?

Kiitoksia vastauksista, olen kyllä etsinytkin jo tietoa täältä netistä jonkin verran. Täällä saa aika epämääräisiä vastauksia ja eivät millään meinaa ottaa sisälle sairaalaan vaan ootellaan tilanteen pahenemista. Ja vielä tuo kielimuurikin välillä hankaloittaa asioita...

Kyllä täällä Suomessa on seuranta aika tarkkaa. Itse jouduin viikoksi osastolle sisään kun viimeisessä neuvolassa viikkoa ennen laskettua aikaa oli valkuaiset +2 ja paine lähemmäs 90 mutta ei sekään siis mitenkään paha omasta mielestäni. Katsoivat kuitenkin että paine oli nousussa. Turvotusta tai mitään muutakaan ei ollut ja oma olo oli todella hyvä. Sitten yhtäkkiä vaan suoraan neuvolasta osastolle jossa jouduinkin makaamaan ihan lasketulle päivälle saakka. Monta kertaa päivässä katsottiin paineet ja käyrät ja kaikki pissat jouduin laittamaan talteen ja sitä tulikin aika paljon kun oli pakko juoda jatkuvasti lääkärin käskystä. Tyttö syntyi ilman ongelmia 39+6 eli pari tuntia ennen laskettua aikaa. Jos ei olisi tullut itsestään niin olisivat kuulemma käynnistäneet laskettuna aikana. En usko että leikkaavat jos ei oireet yhtäkkiä mene tosi tosi pahaksi tai selviä jotain muuta esim. ahdas lantio tai iso vauva.

Minulla todettiin raskausmyrkytys viikolla 36 ja jouduin viikoksi osastolle makaamaan. Alapaine oli 100-120 ja valkuaiset +2 ja munuaisarvot koholla. Jouduin myös keräämään vuorokausivirtsan ja paineet ja käyrät katsottiin neljä kertaa vuorokaudessa. Lopulta pääsin kotiin sillä ehdolla,että lepään ja käyn kontrollissa kerran viikossa (käyrät,paineet,pissa,ultra). Minulla oli tosi kovaa turvotusta (sormet kuin keitetyt nakit,kädet puuduksissa ja joskus sormet jopa tunnottomat) ja paino nousi hurjaa vauhtia,näin myös ns. tähtiä välillä. Muuten oloni oli tosi hyvä ja ei erityisemmin väsyttänyt. Lääkärit ja kätilöt sanoivatkin raskausmyrkytystä tosi petolliseksi vaivaksi. Ultrassa seurattiin vauvan heikkoa kasvua ja lapsiveden vähyyttä ja lopulta synnytys käynnistettiin tasan viikolla 39,kun vauva ei ollut viikkoon kasvanut juuri lainkaan. Pieni tyttö syntyi 2310g ja 47cm. Lääkärin mukaan raskausmyrkytyksen takia vauvat ovat yleensä normaalia ärhäkämpiä syntyessään ja se auttaa niitä paremmin selviämään mm. keskosuudesta. Hyvin neiti selvisikin,muutaman päivän oli tehohoidossa ja viidentenä päivänä päästiin jo kotiin. Nyt neiti 7kk.

oli kuin Himpalan äiskä olisi kirjoittanut minusta... niin samalla tavalla meni.
Minulla alkoi n. 2 kk ennen laskettua aikaa paineet nousemaan ja siitä ne nousivat aina vaan että n. viikkoa ennen "viime joulua" jouduin ekan kerran käymään sairaalassa, kun valkuaiset oli kahdella plussalla, paineet korkeat ja päänsärkyä. Vielä pääsin kuitenkin kotiin. Jouduin joka päivä ravaamaan täällä paikallisella äitipolilla käyrässä, pissaamassa ja paineen mittauttamassa. No, kuitenkin jouluaatonaatona jouduin sitten sairaalaan sisälle, kun lukemat nousivat hurjiksi vaikka mullahan oli korkea lääkitys koko ajan (10 tabl. pv). Sitten joulupäivän aamulla lääkärit tulivat sanomaan että lähdet kohta käynnistykseen ( viikkoja 35+6) koska tämä ei tästä muutu. Supistuksia saatiin hyvin mutta ei edennyt synnytykseen saakka. Paineetkin alkoivat helpottaa siitä että pääsin vielä kotiinkin muutamaksi päiväksi ja joka päivä kävin kontrollissa. Uuden vuoden aattona taas lähdettiin sairaalaan, kun lääkäri soitti minulle kotiin saatuaan tulokset eteensä että: "nyt on tultava sairaalaan, että sitä on tultu pienemmilläkin vaivoilla tänne"
Uuden vuoden päivänä olin taas käynnistyksessä ja se tuottikin tulosta...täpärästi 2.päivän puolella syntyi pieni tyttö 2460 kg (46,5 cm ) mulla silloin viikkoja 36+6. Kohta siis vietellään 1-vuotis synttäreitä!
mulla oli olo aivan kauhea ja en olisi varmaan ikinä jaksanut "loppuun" saakka. Lääkäritkin eivät riskeeraa raskausmyrkytyksen ollessa, koska se voi yhtäkkiä kääntyä hengenvaaralliseksi. Vauvaa tarkkailtiin koko ajan, monta kertaa päivässä (käyrä), samoin minua. Pidettiin hyvää huolta ennen synnytystä ja synnytyksen jälkeen tuntuikin siltä että sai selvitä ja olla yksin vaikka sain esikoiseni, siis sairaalassa...
Koin että itse synnyskään ei ollut niin kamalaa kuin tämä raskauteni loppuvaihe.
Se on jopa yksi syy, että uskallanko tulla enää raskaaksi...